Cothall Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Hei. Jeg har tenkt å kjøpe meg ny tv men så har jeg veldig lite peiling og håper noen av dere kan hjelpe meg. Størrelsen tenker jeg må være 55" og den kommer nesten utelukkende til å bli brukt til Netflix og filmer. Jeg har et budsjett på 10k. Har prøvd å lese meg opp på hva som er viktig for best mulig bilde, og det som jeg har kommet fram til er at det er viktig med minst 100hz, HDR og hvilket panel det er (VA/IPS). Jeg har også fått med meg at det er veldig dårlig lyd på de fleste nye tv`er, så jeg planen er å bruke rundt 8k på tv, og kjøpe en lydplanke i tilegg til 2k. Det er planen min sålangt, men jeg tar gjerne imot gode råd. Har sett litt på disse 4: https://www.prisjakt.no/product.php?j=4264996,4234683,4141738,4736420 - som etter det jeg klarer å se oppfyller alle kravene jeg nevnte over. Men jeg klarer ikke bestemme meg for hvilken av de jeg skal velge, eller om det er andre alternativ som er bedre? Gode råd mottas med takk! Alex Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 UE55MU8005 er uten tvil den beste av disse, Sony XE85 og MU7005 er omtrent like gode, og LGs SK7900 er rett og slett ikke spesielt god. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Jeg kjøper ihvertfall bare ting med LCD skjerm heretter... Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 (endret) LG 55SK7900PLA ville jeg valgt hvis den ikke har for lyssvak skjerm. Siden den har nyere HDMI standarder og dolbyvision i tillegg til HDR10. Hvis lysstyrke betyr noe så gå for den Samsungen med 1000nits. Eventuelt legg litt mer i TVen og litt mindre i lydplanken. Tenk også på hvor du skal ha lydplanken... Får den plass på TV bordet med en TV med stor sokkel? Endret 10. juli 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Cothall Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2018 UE55MU8005 er uten tvil den beste av disse, Sony XE85 og MU7005 er omtrent like gode, og LGs SK7900 er rett og slett ikke spesielt god. Takk for tipset, men hvorfor? Prøver lese meg til hva som gjør den skjermen bedre og LG ikke god, klarer liksom ikke se det. Lenke til kommentar
Cothall Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2018 LG 55SK7900PLA ville jeg valgt hvis den ikke har for lyssvak skjerm. Siden den har nyere HDMI standarder og dolbyvision i tillegg til HDR10. Hvis lysstyrke betyr noe så gå for den Samsungen med 1000nits. Eventuelt legg litt mer i TVen og litt mindre i lydplanken. Tenk også på hvor du skal ha lydplanken... Får den plass på TV bordet med en TV med stor sokkel? Hva mener du med hvis lysstyrke beyr noe? Forslag til annen tv/lydplanke du heller ville valgt? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 (endret) LG tven har 300 nits lysstyrke, mens Samsungen har tusen nits... Jeg husker ikke hva min TV har så kan ikke gi noe bedre råd. Lydplanker er ikke noe jeg kan noe om... Endret 10. juli 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 (endret) Takk for tipset, men hvorfor? Prøver lese meg til hva som gjør den skjermen bedre og LG ikke god, klarer liksom ikke se det. LG har IPS-panel, det betyr at den har rett og slett dårlig sortnivå. Det kan være en god TV til sport og spill, men i serier og på vintertid vil den slite betraktelig med at "sort" blir gråaktig. Endret 10. juli 2018 av N o r e n g Lenke til kommentar
samco Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 10k da går du glatt for en brukt 55 oled tv på Finn.no for Max bang pr buck. Ser Lg B7 og C7 2017 dukker stadig opp til den prisen. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 (endret) LG har IPS-panel, det betyr at den har rett og slett dårlig sortnivå. Det kan være en god TV til sport og spill, men i serier og på vintertid vil den slite betraktelig med at "sort" blir gråaktig. Ehhhh... alle de fire TVene der har IPS panel... Ikke kjøp brukt TV, gå litt opp i pris for en 2018 modell og kjøp en billig lydplanke. Gå etter hvor mange Watt lydplanken har, de er vel ganske like hvis wattstyrken er lik. Men nå kommer snart 8K TVer... og min 4K TV har knapt blitt brukt med 4K innhold... kunne klart meg med en 1080p for det er den oppløsningen den kjører på til daglig. Jeg kjøpte seriøst tre UHD/4K filmer før jeg gikk lei og synes ikke det var noen højdare... har 55 tommer Samsung. Pluss hvis man har apple-TV så trenger man ikke smart TV engang. Hvis ikke man har masse android baserte tjenester å bruke på TVen da. Endret 11. juli 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Ehhhh... alle de fire TVene der har IPS panel... Ehhhh... nei. 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Ehhhh... nei. Jo, se på spesifikasjonene på prisjakt.no Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Jo, se på spesifikasjonene på prisjakt.no Nei det gjør det ikke. Der står alle oppført med VA panel med unntak av LG'en. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Nei det gjør det ikke. Der står alle oppført med VA panel med unntak av LG'en. Hmm... synes så tydelig det sto VA/IPS på alle i går. Da har jeg blingset. Lenke til kommentar
Vegard O Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Høres ut som du er på bærtur, hvis du ikke ser forskjell på 1080p og 4k. Og nei, det står ikke at de andre skjermene har IPS panel på prisjakt. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 (endret) Høres ut som du er på bærtur, hvis du ikke ser forskjell på 1080p og 4k. Og nei, det står ikke at de andre skjermene har IPS panel på prisjakt.Hvorfor er jeg "på bærtur" fordi om jeg ikke ser stor forskjell? Det er som å si hvis du kjører en bil og den får motorhavari så sier passasjeren "du er sprø". Det er nesten fem meter fra øynene mine til skjermen. Endret 11. juli 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Høres ut som du er på bærtur, hvis du ikke ser forskjell på 1080p og 4k. Og nei, det står ikke at de andre skjermene har IPS panel på prisjakt. https://www.tek.no/artikler/test-blindtest-4k/197215 Lenke til kommentar
Vegard O Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Hvordan er det en sammenligning? Det er da klart en forskjell på 1080 og 4k. Når du sier at du ikke ser forskjell på det, kan du kanskje nevne hvilken TV du har og avstanden du sitter fra. I stedet unngår du å nevne det, og stiller 4k i "dårlig" lys for de som er nye på forumet. https://www.tek.no/artikler/test-blindtest-4k/197215 https://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-resolution-201312153517.htmVi kan sikkert linke artikler fram og tilbake en god stund, jeg syns ikke det er mange sider der ute som føles som de har kompetanse bak seg, TEK er en av dem. Offtopic, jeg blir glad den dagen nordmenn slutter å bruke artiklene dems som noe fasitsvar. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Glem det, en 4K TV koster nøyaktig det samme som en like stor 1080p TV i Norge i dag. Da er det best å kjøpe en 4K TV. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Ehhhh... alle de fire TVene der har IPS panel... Ikke kjøp brukt TV, gå litt opp i pris for en 2018 modell og kjøp en billig lydplanke. Gå etter hvor mange Watt lydplanken har, de er vel ganske like hvis wattstyrken er lik. Men nå kommer snart 8K TVer... og min 4K TV har knapt blitt brukt med 4K innhold... kunne klart meg med en 1080p for det er den oppløsningen den kjører på til daglig. Jeg kjøpte seriøst tre UHD/4K filmer før jeg gikk lei og synes ikke det var noen højdare... har 55 tommer Samsung. Pluss hvis man har apple-TV så trenger man ikke smart TV engang. Hvis ikke man har masse android baserte tjenester å bruke på TVen da. Uenig. 2017-modellene til OLED knuser stort sett det man får kjøpt til 10k klassen. Ta LG sine TVer. Har mye bedre SMART-plattform enn alle bortsett fra Samsung, har også full HDMI 2.0b på alle HDMI-inngangene. Ikke noe tull med clouding, sortnivå eller innsynsvinkel. WebOS er svinbra. Generelt veldig lite tull. Kjøpte selv en C7 nå i helga hos Power for 10300 med DNB MasterCard rabatt på 20%. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå