Gå til innhold

Historisk høye strømpriser


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

....Politikerne vedtar hvor mye overskudd Statkraft skal ha. Så er det opp til Statkraft og NVE og bestemme hvordan pengene skal komme.  Det er en samrøre man kun finner der sosialister skal leke butikk. 

Ja det er vel omtrent sånn jeg hadde forventet at det skulle være.

 

Her har vi altså Norge, et land som formelig svømmer over av billig, miljøvennlig vannkraft; og hvor alle forutsetninger er til stede for at innbyggerne kunne hatt billig strøm. Men likevel så er altså Norsk strøm dyrest i Europa

 

Det samme gjelder bensin: Oljelandet Norge hadde for 3 dager siden den fjerde høyeste bensinprisen i verden, kun slått av Sierra Leone, Hong Kong og Island. Hvordan er det i det hele tatt mulig i et oljeland?

 

Men det blir slik du sier: sånn blir det når sosialister blander seg inn i ting de ikke forstår seg på. Og så har de samme sosialistene enda frekkhetens gave til å påstå at det ville vært mye høyere priser dersom det hadde blitt privatisert.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er vel omtrent sånn jeg hadde forventet at det skulle være.

 

Her har vi altså Norge, et land som formelig svømmer over av billig, miljøvennlig vannkraft; og hvor alle forutsetninger er til stede for at innbyggerne kunne hatt billig strøm. Men likevel så er altså Norsk strøm dyrest i Europa

 

Det samme gjelder bensin: Oljelandet Norge hadde for 3 dager siden den fjerde høyeste bensinprisen i verden, kun slått av Sierra Leone, Hong Kong og Island. Hvordan er det i det hele tatt mulig i et oljeland?

 

Men det blir slik du sier: sånn blir det når sosialister blander seg inn i ting de ikke forstår seg på. Og så har de samme sosialistene enda frekkhetens gave til å påstå at det ville vært mye høyere priser dersom det hadde blitt privatisert.

Tja sier nå jeg til det.

 

Vi har både rimelig strøm og drivstoff ellers, justert for lønn medregnet avgifter osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vi har både rimelig strøm og drivstoff ellers, justert for lønn medregnet avgifter osv. 

Vel hvis du synes det, hvem er da jeg til å overbevise deg om noe annet? 

Lenke til kommentar

AMS installeres for å spare penger i utbygging av nettet, altså for å redusere nettleien. Ikke øke. 

 

AMS boksen i seg sjøl sparer oss ikke for en eneste kw/t eller krone.

 

En kunde som bruker strøm etter sitt sedvanlige mønster, vil få høyere utgifter når effektprising etterhvert innføres nasjonalt og AMS boksen brukes for å fjernavlese kundens effekttopp.

 

Tiltross for ditt evige mantra om det motsatte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

AMS boksen i seg sjøl sparer oss ikke for en eneste kw/t eller krone.

 

En kunde som bruker strøm etter sitt sedvanlige mønster, vil få høyere utgifter når effektprising etterhvert innføres nasjonalt og AMS boksen brukes for å fjernavlese kundens effekttopp.

 

Tiltross for ditt evige mantra om det motsatte.

 

Nei AMS boksen koster oss/netteiere penger. Men omleggingen til effektbasert prising skal bidra til reduserte utgifter. Dette vill tiden såklart vise, men det er målet med installasjonene.

 

Og nei, dette stemmer ikke:

 

En kunde som bruker strøm etter sitt sedvanlige mønster, vil få høyere utgifter når effektprising etterhvert innføres nasjonalt og AMS boksen brukes for å fjernavlese kundens effekttopp.

 

 

Det vet jeg da jeg har sjekket det selv, logget AMS verdier og sett på forslaget som er lagt frem og regnet på det. Med ingen inngrep vill jeg spare masse penger i nettleie. I tillegg viser beregninger gjort av NVE at 80% havner innenfor +/- 10%. 

 

Så det er vell heller du som driver med evig mantra om noe du ikke forstår deg på eller har sjekket i det hele tatt. Logger du i det hele tatt AMS verdier? Aner du effektbehovet ditt, eller til den gjennomsnittlige nordmann? 

 

Dette stemmer heller ikke:

 

 

AMS boksen brukes for å fjernavlese kundens effekttopp.

 

Hver time(eller hver halvtime av hengig av måler) spytter måleren ut målerstand, det er denne som brukes til å beregne en snitteffekt over den siste timen som igjen blir grunnlaget for nettleien m.m.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kostnad for strøm/drivstoff, som en igjen ser ut i fra snittlønn. Gjør en dette, og ikke bare ser på kostnad så får tallene en helt annen vri og vi er langt i fra dyrest i verden/Europa osv. 

Javel, kan du henvise til en eller annen kilde her?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nordmenn har ikke størst kjøpekraft.

 

SSBs sammenligning viser at dersom man ser på kjøpekraften av en gjennomsnittlig lønn etter skatt, så kommer Sveits, Storbritannia, Nederland, Luxembourg og til og med Sør-Korea foran Norge.

....

Ved å sammenligne kjøpekraft fremfor lønninger får man et mer realistisk bilde av forholdet mellom rike og fattige land når det gjelder levestandard. Dette skyldes at land med lavt inntektsnivå, og tilsvarende lave lønninger, som regel har lave priser.

Lenke til kommentar

omleggingen til effektbasert prising skal bidra til reduserte utgifter. Dette vill tiden såklart vise, men det er målet med installasjonene.

 

De av kundemassen som ikke foretar seg noe mht. hvordan de bruker strøm, vil få økt utgift.

 

Å si at man "sparer penger" med AMS er en slags tilsnikelse, det er mer riktig å si "man kan unngå" økt utgift, men da må man aktivt gjøre grep i måten man bruker strøm på i heimen. (f.eks. fordele bruk til ulike tider for å pådra seg lavest mulig effekttopp)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kombinasjonen nesten høyest strømforbruk i verden og meget høye strømpriser er ikke vel ikke så bra.

 

https://www.ssb.no/energi-og-industri/artikler-og-publikasjoner/pa-verdenstoppen-i-bruk-av-strom

 

Det hjelper ikke med høy lønn når man ikke tar hensyn til forbruket.

Ja nettopp, forbruket av strøm i et vinterland er ganske så høyt. Så da hjelper det lite å sammenlikne med for eksempel Italia eller Bulgaria. Samme med drivstoff: i et langstrakt land som Norge så bruker man nødvendigvis også mer drivstoff.

 

Det som hadde vært mer interessant var å se noe tall på hvor stor andel av kjøpekraften nordmenn må bruke på strøm i forhold til andre land, mulig bildet blir noe helt annet da.

Lenke til kommentar

De av kundemassen som ikke foretar seg noe mht. hvordan de bruker strøm, vil få økt utgift.

 

Å si at man "sparer penger" med AMS er en slags tilsnikelse, det er mer riktig å si "man kan unngå" økt utgift, men da må man aktivt gjøre grep i måten man bruker strøm på i heimen. (f.eks. fordele bruk til ulike tider for å pådra seg lavest mulig effekttopp)

 

Nei, det vill de ikke. Som sagt, beregninger fra NVE og mine egne viser til dette. Jeg gjentar, har du regnet på det? Har du oversikt? 

 

Nei, det er det ikke. Jeg vill spare penger uten å gjøre ett eneste tiltak hjemme hos meg, jeg har som sagt logget mitt forbruk fra AMS, regnet på det ift forslaget som ligger ute fra NVE og kan lett vise til at jeg vill spare flere tusen årlig. Jeg spør igjen, har du gjort beregninger? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...