Gå til innhold

Historisk høye strømpriser

Anbefalte innlegg

Det var du sjølv som gjekk på person. Eg svarte på dette personåtaket:

Eg svarer med å forklare deg kor usakleg personåtak dette var. Eg argumenterer med grundige logiske resonnement. Du har ingenting og du har framleis ingen saklege argument imot, berre personåtak. Då er det unyttig å diskutere, det har du heilt rett i, men det er ditt eige problem at du ikkje er i stand til å byggje opp eit logisk resonnement eller kjenne att eit når du ser det.

Tror nok at du bare må godta at jeg er uenig med deg.

Faen det er lørdag, sola skinner, kom igjen  :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er da en underlig debatt. Mange her synes å mene at vi strømbrukere i Norge blir flådd av grådige kapitalister, og at strømmen generelt er altfor dyr. Realiteten er en helt annen.

1. Norske strømpriser blant de laveste i verden.

I Danmark er prisene omtrent 3 ganger så høye, og det er typisk for andre land også.

Danskene betaler omtrent like mye som oss for strøm, selv om de bruker bare en tredjedel så mye.

2. Norsk lønnsnivå er blant de høyeste i verden, så de fleste har ingen problem med å betale for strømmen.

3. Forskjellene mellom fattige og rike i Norge er blant de laveste i verden.

4. I den grad strømproduksjon og strømnett går med overskudd er det stort sett stat og kommuner som tjener på det. Det vil si at overskuddet kommer oss innbyggere til gode gjennom lavere skatt eller bedre tjenester.

Jeg skjønner jo at dette ikke biter på de som mener at offentlige midler forsvinner i et stort hull og ikke kommer oss innbyggere til nytte.

1) Totalprisen pr KWh i DK er ifølge elpris.dk nå ca 2x norsk pris (191 øre når jeg taster inn postnummer 2400 for København) på elpris.dk.   Men her må man sammenligne epler og epler og ikke epler og bananer.  Hovedforskjellen på 100 øre er rene avgifter.  Kraftprisen (spot) er ca den samme som norsk og nettleie er ca samme.    Men husk da at beregnet årsforbruk på en leilighet opp til 80 m2 i København er 2000 KWh.  I Norge er det pga klimaforskjellen nærmere 8000 KWh, så totalt sett betaler vi vesentlig mer for strøm.

2) Sant, men det betyr ikke at man ikke bør være økonomisk bevisst.  Vi har et høyere prisnivå på det meste her i landet - mat, bolig, transport, osv.   Og danskene tjener da ikke så mye mindre? https://e24.no/jobb/loenn/disse-landene-er-paa-loennstoppen-i-europa/23895301

3) Vil påstå at forskjellene er økende (Men det er muligens ikke synlig på midkonsollet i en Tesla)

4) Norske kommuner har ofte solgt ut kraftdelen tidligere, satset på aksjer og tapt stort. Dette har resultert i underskudd på kommunale budsjett og ingen fremtidige inntekter. Unødvendig mange nye svømmehaller og kulturhus er bygget forut for kommunesammenslåingen - det forventes vel at storkommunen eller staten tar regningen...  m.a.o. det blir neppe bedre tjenester eller lavere skatt når budsjettoverskuddet forsvinner i nedbetaling av lån.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

1) Totalprisen pr KWh i DK er ifølge elpris.dk nå ca 2x norsk pris (191 øre når jeg taster inn postnummer 2400 for København) på elpris.dk.   Men her må man sammenligne epler og epler og ikke epler og bananer.  Hovedforskjellen på 100 øre er rene avgifter.  Kraftprisen (spot) er ca den samme som norsk og nettleie er ca samme.    Men husk da at beregnet årsforbruk på en leilighet opp til 80 m2 i København er 2000 KWh.  I Norge er det pga klimaforskjellen nærmere 8000 KWh, så totalt sett betaler vi vesentlig mer for strøm.

2) Sant, men det betyr ikke at man ikke bør være økonomisk bevisst.  Vi har et høyere prisnivå på det meste her i landet - mat, bolig, transport, osv.   Og danskene tjener da ikke så mye mindre? https://e24.no/jobb/loenn/disse-landene-er-paa-loennstoppen-i-europa/23895301

3) Vil påstå at forskjellene er økende (Men det er muligens ikke synlig på midkonsollet i en Tesla)

4) Norske kommuner har ofte solgt ut kraftdelen tidligere, satset på aksjer og tapt stort. Dette har resultert i underskudd på kommunale budsjett og ingen fremtidige inntekter. Unødvendig mange nye svømmehaller og kulturhus er bygget forut for kommunesammenslåingen - det forventes vel at storkommunen eller staten tar regningen...  m.a.o. det blir neppe bedre tjenester eller lavere skatt når budsjettoverskuddet forsvinner i nedbetaling av lån.

1. Mine tall kommer fra regnskapet til et mindre distribusjonsselskap som jeg fikk oversendt for noen år siden. Har ikke tallene her, men mener pris til forbruker var nesten NOK 3 per KWt. ( er dine kr 1,91 norske eller danske kroner?)

2. Jeg reagerte fordi jeg synes at mange her klaget bittert på strømprisen, men ellers enig.

3. Enig i at forskjellene er økende, men fortsatt blant de laveste i verden.

4. Hadde du fjernet «ofte» ville jeg vært enig. Men fortsatt er norsk strømproduksjon i hovedsak offentlig eid.

Takk! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...