ilpostino Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Som følge av at jeg har hatt lyst til å flytte subwooferen kjøpte jeg en lengre kabel og har fått en humming i subwooferen. Etter at subwooferen er skrudd på tar det et par minutter før ulyden kommer og det er litt varierende nivå på den. Utstyret er som følger: ASW610 subwoofer Forforsterkeren NAD C165BEE som subwooferen er koblet inn i. Hvis det har noe å si er denne koblet til i en ujordet strømuttak. Denne kabelen er ganske lang (cirka 6 meter) men det skal vel ikke ha noe å si for ulyd som måtte komme? Det har iallefall kike kommet noe ulyd før nå. Jeg har byttet ut em 5 meter generisk signalkabel med en AudioQyuest Black lab 16m kabel. Samme strømkabel er brukt som før til subwooferen. Jeg har en NAD C272 effektforsterker men den blir litt på siden da det ikke er noe signaler mellom den og subwooferen. Etter tips fra pakken til kabelen kunne man "jorde" signalkabelen hvis denne ulyden kom og det er gjort på tilsvarende måte i chassiet på effektforsterkeren og subwooferen. Se bilde under. Signalkabelen er det eneste som er nytt så jeg er tilbøyelig til å tro det er noe ved den som gjør at ulyden kom. Noen tips til hvordan jeg kan få bort ulyden? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Det er kanskje noe galt med kabelen? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2018 Jeg håper nesten det. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 (endret) Har du jordet kabelen i riktig ende (riktig retning på kabelen)? Evt. prøvd uten å bruke jord-tilkoblinga? Edit: Nei, det har du ikke ser jeg på bildet ditt. Pila skal peke mot subben og jordinga skal kobles til kilden. Endret 10. juli 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2018 (endret) Har du jordet kabelen i riktig ende (riktig retning på kabelen)? Evt. prøvd uten å bruke jord-tilkoblinga? Edit: Nei, det har du ikke ser jeg på bildet ditt. Pila skal peke mot subben og jordinga skal kobles til kilden. Jeg la ikke merke til den pilen før jeg så på bildet nå. Har nettopp kommet hjem fra jobben og skrudd på subwooferen igjen. Skal få snudd kabelen i løpet av kvelden. edit: hva mner du egentlig at den skal jordes i kilden? er det ikek nok å feste "jordingsgafflene" i metallet i subben og i metallet på forforsterkeren? Endret 10. juli 2018 av ilpostino Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2018 Nå skjønner jeg enda mindre. Jeg byttet om på kabelen som var på bildet slik at pilen gikk riktig vei. Fremdeles samme brumming. Jeg prøvde med en den gamle subwoofer-kabelen som jeg koblet ut i går. Fremdeles samme brumming. Jeg koblet fra signalkabelen og lot bare strømmen stå i. Fremdeles samme brumming av lyden. Jeg koblet signalkabelen til en av de jordete stikkontaktene på kjøkkenet for å sjekke om det var noe med kontakten eller jordingen. fremdeles samme. Jeg har subwooferen stående på to gummiheller og det eneste jeg gjorde da jeg flyttet den i går var å dra den via gummihellene 3 meter over stuegulvet til der den skule stå. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Har du prøvd å snu stikket til suben? Gammelt kjerringråd som aldri pleier å ha noe å si Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Har du flyttet suben så den står nærme et elektrisk apparat med kraftig trafo? Kjerringrådet med å snu støpslet 180 grader kan noen ganger hjelpe... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2018 (endret) Har du prøvd å snu stikket til suben? Har du flyttet suben så den står nærme et elektrisk apparat med kraftig trafo? Kjerringrådet med å snu støpslet 180 grader kan noen ganger hjelpe... Etter at jeg skrev meldingen over byttet jeg ut aparatledningen som gikk inn i subwooferen med en annen en. Den første hadde bare to pins, den var altså ikke jordet, selv om kontakten den gikk inn i var det. det er bare to pins i kontakten på subwooferen så det skal ikke ha noe å si(?). Edit: brummingen er der fremdeles. Nå har jeg byttet signalkabel, strømledning (med og uten jording), kontakt i veggen (med og uten jording) og den er der så lenge subwooferen er på / lyset lyser grønt på baksiden av høyttaleren. Endret 10. juli 2018 av ilpostino Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2018 Av en eller annen grunn sluttet ulyden å komme fra subwooeren etter et pat dager. jeg skjønte aldri hvorfor den oppstod. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Den knurret sikkert fordi den ikke likte å bli flyttet, men har vent seg til det etter noen dager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå