Gå til innhold

Hvordan bli bedre i norsk/kommunikasjon?

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg lurer på om det finnes noen ressurser eller fag man kan ta på universitetet (gjerne på NTNU) som bedrer min kunnskap om norsk? Gjerne hvordan kommunisere bedre og forklare ting bedre til folk. Lizm det å bli bedre med ord og setninger, og få teksten til å flyte og være forståeligt og slikt :)))))

Jeg er en veldig realfagsorientert person som sliter veldig med det språklige, fikk 3 i norsk på videregående, og alt av det realfaglige fikk jeg 5 på. Jeg skjønner at det å kommunisere er ekstremt viktig i jobblivet og i sosialisering, og jeg har et ønske om å bli bedre på akkurat dette. Læreren min klagde ofte på at jeg skrev for uspesifikt.

Har ikke funnet noen fag om dette på universitetet, vet ikke hva jeg skulle ha søkt etter heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Christine Calvert har et par bøker om hvordan skrive bedre, men disse er primært rettet mot skriving på internett. Du finner de på hjemmesiden hennes tekstdoktor.no

Når det kommer til å bli flinkere i skriving, så er det lite som slår skriveerfaring i seg selv. Jeg var litt i samme situasjon som deg før jeg innså det selv fordi jeg blant annet har en bror som er veldig flink på tekstskriving og det kom rett og slett av erfaring (og at han måtte skrive mye i jobbsammenheng). 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann, jeg lurer på om det finnes noen ressurser eller fag man kan ta på universitetet (gjerne på NTNU) som bedrer min kunnskap om norsk? Gjerne hvordan kommunisere bedre og forklare ting bedre til folk. Lizm det å bli bedre med ord og setninger, og få teksten til å flyte og være forståeligt og slikt :)))))

Jeg er en veldig realfagsorientert person som sliter veldig med det språklige, fikk 3 i norsk på videregående, og alt av det realfaglige fikk jeg 5 på. Jeg skjønner at det å kommunisere er ekstremt viktig i jobblivet og i sosialisering, og jeg har et ønske om å bli bedre på akkurat dette. Læreren min klagde ofte på at jeg skrev for uspesifikt.

Har ikke funnet noen fag om dette på universitetet, vet ikke hva jeg skulle ha søkt etter heller.

Fant ikke noen om fag, men fant dette:

https://www.ntnu.no/sekom/skrivehjelp

Ser forøvrig at det finnes mange sider med tips, og diverse veiledninger om hvordan man skriver akademisk. Tror dog det kan være vanskelig å finne studiepoenggivende fag i dette, da det er forventet at man skal lære slikt allerede på videregående.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Erfaringslæring er nok det enklaste og beste rådet.

Det finnes massevis av kurs innanfor kommunikasjon, eit søk på 'kommunikasjonskurs' gir masse treff.

Slike kurs er ofte dyre, så eg vil eigentleg ikkje anbefale deg å ta slike kurs som student då nytteverdien er svært varierande.

Eit godt tips er å prøve å "dumme ned" teksta så mykje som du klarer. Bruk enkelt språk, og skriv korte setningar.

I arbeidslivet er det ikkje slik som i klasserommet (der du gjerne blei oppfordra til å strekke ut teksta og å bruke fagutrykk for å vise at du behersker meir avansert språk), du kjem derfor mykje lengre med å skrive kort og presist.

Etterkvart som du kjem inn i yrkeslivet så vil du også bli presentert for mange tekster som dine kollegaer har skrevet, enten i form av rapportar, møtereferat eller epostar. Ved å lese ein del slike tekstar så vil du etterkvart klare å tilpasse ditt skriftspråk etter det som er normalen i din bedrift.

Det er langt ifrå alle bedrifter som etterstreber klar kommunikasjon, enkelte er heilt motsatt og skal helst kun bruke eit stivt fagspråk og bedriftsinterne forkortelsar (som f.eks. måten NAV av og til ordlegg seg ovanfor utanforståande).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...