Dizzeebizzle Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Hei! Jeg i år ferdig med min bachelor i farmasi, og har funnet ut at til neste år vil jeg satse litt IT-studier, da farmasijobben ikke interesserer meg. Men det er et hav av IT-utdanninger, og jeg vet rett og slett ikke hva som fører til hva? Lønn og arbeidstrygghet er viktige motivatorer for meg. Litt om meg: jeg er egentlig mer interessert i software enn hardware. Synes operativsystemer og teknologi er ganske spennende. Har hatt fysikk 1, kjemi 1+2 og S1+S2 på videregående. Regnet litt på snittet mitt, og jeg har sekundær kvote på 56,8 poeng. Har aldri programmert før, men tenker å se mer på det til neste år. Jeg er i hvert fall fastbestemt på én ting: jeg blir å studere på NTNU. Det jeg synes hadde vært spennende å søke (i prioritert rekkefølge): 1. Datateknologi 2. Dataingeniør 3. IT-drift og informasjonssikkerhet 4. Informatikk, drift av datasystemer 5. Informatikk 6. Kommunikasjonsteknologi Kan noen fortelle meg litt om hvor de ulike studiene fører til? Og hvordan er egentlig ingeniørstudiet? Er det veldig relevant til IT? Mtp. at jeg har en helseutdanning fra før, er det mulighet for meg å søke på helseinformatikk (master) etter bachelor i informatikk? Lenke til kommentar
-Stoffer- Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Først og fremst, kult at du vil studere IT på NTNU. Du har en lang liste over de vanlige IT-utdanningene og det sprer seg fryktelig i fagfelt gjennom listen. Først bør du kanskje se på hva du ønsker å gjøre. Vil du drive med utvikling, så er det datateknologi, dataingeniør og informatikk som i hovedsak er aktuelle, mens vil du drive med drift, så er det driftsstudiene som bør være aktuelle. Kommunikasjonsteknologi er et studie som fokuserer mer på sikkerhet og nettverk, men også utvikling. Når det kommer til hvor disse studiene fører deg, så er det så og si samme plassen. Hvis du ønsker å gå utviklerstudiene, så er det datateknolgi og informatikk-studiene som har mest "anerkjennelse" i arbeidslivet for tiden. Disse to sammen med kommunikasjonsteknolgi kommer fra gamle NTNU, mens de andre du lister opp er høgskolestudier som er fusjonert inn for 2 år siden og fortsatt har samme oppbygning. Disse har enda ikke fått NTNU stempel på seg i form av endringer i studieplanen og ligger på andre campuser enn Gløshaugen. Datateknologi og informatikk har 90% lik studieplan (informatkk er omtrent data uten matte), så liker du den ene, bør du like den andre. For din del, så kvalifiserer du heller ikke til hverken datateknolgi, kommunikasjonsteknologi eller dataingeniør med tanke på matematikk. Du bør gå i deg selv og veie opp om du ønsker å ta R2 eller ikke før du søker videre. De flere studiene leder omtrent samme sted, det er bare veien som er litt forskjellig. 2 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Med NTNU, mener du da kun Trondheim, eller alle fakultet?Informasjonssikkerhet blir stadig mer og mer relevant. Med en utdanning innenfor dette vil du være sikret jobb i lang, lang tid... NTNU på Gjøvik er Norges ledende fagmiljø rundt dette med sikkerhet, og verdt å vurdere. Lenke til kommentar
Dizzeebizzle Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2018 Med NTNU, mener du da kun Trondheim, eller alle fakultet? Informasjonssikkerhet blir stadig mer og mer relevant. Med en utdanning innenfor dette vil du være sikret jobb i lang, lang tid... NTNU på Gjøvik er Norges ledende fagmiljø rundt dette med sikkerhet, og verdt å vurdere. Mener at jeg gjerne helst vil studere på Gløshaugen. Har hørt at studentmiljøet der er relativt bedre enn på Gjøvik (har selv en kompis som går informasjonssikkerhet i Gjøvik). Men det er vel mulig å ta informatikk og så legge inn informasjonssikkerhet fag i det? Lenke til kommentar
Dizzeebizzle Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2018 Først og fremst, kult at du vil studere IT på NTNU. Du har en lang liste over de vanlige IT-utdanningene og det sprer seg fryktelig i fagfelt gjennom listen. Først bør du kanskje se på hva du ønsker å gjøre. Vil du drive med utvikling, så er det datateknologi, dataingeniør og informatikk som i hovedsak er aktuelle, mens vil du drive med drift, så er det driftsstudiene som bør være aktuelle. Kommunikasjonsteknologi er et studie som fokuserer mer på sikkerhet og nettverk, men også utvikling. Når det kommer til hvor disse studiene fører deg, så er det så og si samme plassen. Hvis du ønsker å gå utviklerstudiene, så er det datateknolgi og informatikk-studiene som har mest "anerkjennelse" i arbeidslivet for tiden. Disse to sammen med kommunikasjonsteknolgi kommer fra gamle NTNU, mens de andre du lister opp er høgskolestudier som er fusjonert inn for 2 år siden og fortsatt har samme oppbygning. Disse har enda ikke fått NTNU stempel på seg i form av endringer i studieplanen og ligger på andre campuser enn Gløshaugen. Datateknologi og informatikk har 90% lik studieplan (informatkk er omtrent data uten matte), så liker du den ene, bør du like den andre. For din del, så kvalifiserer du heller ikke til hverken datateknolgi, kommunikasjonsteknologi eller dataingeniør med tanke på matematikk. Du bør gå i deg selv og veie opp om du ønsker å ta R2 eller ikke før du søker videre. De flere studiene leder omtrent samme sted, det er bare veien som er litt forskjellig. Mener at jeg mangler litt snittpoeng for å komme inn på datateknologi, men at det kun er det eneste. Har hatt S1+S2 som tilsvarer R1. Det står ikke stort på opptakssiden til datateknologi om man trenger R1+R2? Det er et vanskelig valg, siden jeg må interessere meg for både fagene uten å bli druknet i matte og samtidig finne et studie med godt studentmiljø da jeg er en veldig sosial person av meg selv Har heldigvis enda et år på å tenke meg om, men jeg tror kanskje informatikk (bachelor) blir det rette, så kan jeg bygge på fag som jeg synes er interessante etterhvert uten å bli låst av forhåndsbestemte emner. Takk for godt svar! Studerer du selv på NTNU? Lenke til kommentar
-Stoffer- Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Mener at jeg mangler litt snittpoeng for å komme inn på datateknologi, men at det kun er det eneste. Har hatt S1+S2 som tilsvarer R1. Det står ikke stort på opptakssiden til datateknologi om man trenger R1+R2? Det er et vanskelig valg, siden jeg må interessere meg for både fagene uten å bli druknet i matte og samtidig finne et studie med godt studentmiljø da jeg er en veldig sosial person av meg selv Har heldigvis enda et år på å tenke meg om, men jeg tror kanskje informatikk (bachelor) blir det rette, så kan jeg bygge på fag som jeg synes er interessante etterhvert uten å bli låst av forhåndsbestemte emner. Takk for godt svar! Studerer du selv på NTNU? Bare hyggelig! Studerer selv informatikk på snart 5. året og studiemiljøet er veldig bra. Har også jobben en del med både veiledning og rekruttering på instituttet F or å komme inn på datateknolgi (og kommunikasjonsteknologi) trenger du R1 + R2 med minst karakteren 4 i R2, dataingeniør R1+R2, mens de på de andre må du ha S1+S2 eller R1. Lenke til kommentar
Dizzeebizzle Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2018 Kan jeg sende deg PM med spørsmål? Er veldig nysgjerrig og usikker? Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Hei! Jeg har studert datateknologi på Gløshaugen. Jeg har ikke så mye nytt å tilføye, men kan bekrefte det -Stoffer- sier: «Gamle» NTNU, dvs. studiene på Gløshaugen, er klart mest anerkjent. Du må ha R2 for å studere datateknologi. Informatikk er i praksis datateknologi med mindre matematikk. Når alt det er sagt, er jobbmarkedet som utvikler svært, svært trygt. Jobb får du uansett hvor du har studert, i alle fall med master (bachelor kan holde, avhengig av hvor du søker jobb og hvor flink du er). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå