iam99pk Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Hei! Tror det er tid for oljeskift på automatkassa mi i min wolksvagen passat 05mod. Så jeg lurte på hvordan jeg gjør dette og hva av utstyr jeg trenger? Har nettopp byttet glødepluggene, olje og oljefilter, diselfilter, luftfilter og pollenfilter, så da er det bare girkasse olje igjen... Eller burde jeg bare få verksted til å gjøre det? Hørte på gumpen hvor mye de skulle ha og da sa de 4300kr.. Skal forsåvidt bytte indre drivleddet på venstre side, og har hørt at det burde gjøres før oljen på girkassa, stemmer det? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 (endret) DSG er ingen automatkasse, det er en automatisk styrt manuelkasse. De er oppbygd på helt forskjellige måter DSG olje byttes på hver 60.000. Filteret sitter på toppen av kassa og skal byttes samtidig. Olja tappes, (Tappeplugg+Nivåplugg) fyll på 6L via en dunk du henger på panser kroken, (fylles på via tappehullet med eget adapter) når alt har rent på så skal girolje temperaturen være mellom 35-45c før du skrur igjen pluggen (Bilen skal gå når du skrur på igjen tappepluggen, du skal da starte bilen, gå gjennom girene å la den gå til temp er innenfor 35-45). Er olja over 45c så skal den avkjøle før du starter opp. Så du må ha utstyr som påfyllingsdunk/adapter til tappehull og så du får lest av oljetemp. https://www.ecstuning.com/b-genuine-volkswagen-audi-parts/dsg-oil-filling-adapter-kit/vas6262a/ Her kan du fylle på en og en flaske, på jobben har vi en diger dunk med samme skrukobling i enden av slangen. Endret 9. juli 2018 av Simkin 4 Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2018 (endret) Okay da lærte jeg noe nytt om kassa i bilen ? trodde alle biler som var automat, hadde automatkasse men der tok jeg vist feil ? Ja de sa den skulle byttet hver 60 000km, eller 6år.. når har den gått rett over 180 000 så da er det på tide med en DSG olje skift.. Fant denne videoen Er det slikt jeg gjør det? Du snakket om 35-45°c på oljen hvordan gjør jeg det og hvordan sjekker jeg det? Hvis vidioen stemmer noenlunde så ser det ut som jeg fint skal klare det selv, er bare de gradene som blir problemet i såfall hvis det ikke finnes noe lett måte å ordne det på ? Endret 10. juli 2018 av iam99pk Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2018 Kom på jeg har jo denne liggende hjemme https://www.bildeler.no/volkswagen/passat-variant-3c5/D/2006/BKP/?Vareklasse=&Varegruppe=&Vare=46141 Kan den lese tempen på girkassa? Eller trenger jeg noe annet? Og H or får jeg kjøpt DSG olje og filter, + pumpen som jeg trenger? Fant denne vidioen også, dette er jo en annen måte, var kansje slikt du mente jeg skulle gjøre det? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 (endret) Hva forskjellige testere kan lese ut vet jeg ikke, men man må evt gå inn på måleverdier på girkassa å lese ut der. Står det noe i manualen som fulgte med? Måleverdiblokk på girkassa kan ha flere forskjellige temperaturer som control module, clutch temp og oil temp, så er greit å se på riktig tall, og det kan være forskjell på modell/år. F.eks måleverdiblokk nr 19 kan vise olje temp på en 2005 passat, men kan være forskjellig på en nyere/eldre passat eller golf. Ross-Tech kan ha noe info http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/6-Speed_Direct_Shift_Gearbox_(DSG/02E) DSG olje får du kjøpt på møller, eller noe ala Mekonomen, Meca osv. Samme med filter. Slange/adapter får du kjøpt f.eks her https://www.bildeler.no/automatgirkasse-verktoy/ Du trenger ingen pumpe, men en slange med kobling til tappehullet og oljeflaske som i linken over. Den siste videoen der viser nivåpluggen i plastikk, den skal skrus inn igjen etter du har tappa olja (unbrako str.8) Du fyller på olje (6L). Sjekke temperatur (ikke over 45c,) Så starte opp bilen (slangen/adapteret sitter fremdeles på, og er over girkassa så ingenting renner ut før du har starta opp), Så gå gjennom girene (hold den noen sekunder i hvert gir, sett den tilbake i P) Hvis temp er f.eks 35c så lar du bilen gå på tomgang, Så tar du vekk skrukoblinga på tappehullet, det vil renne ut en del olje, kanskje noe rundt 2L (har aldri målt hvor mye) Så mens bilen går så vil det etterhvert begynne å dryppe og når det etterhvert bare kommer litt olje "dryppvis" så kan du skru inn igjen tappepluggen, husk, oljetemp skal ikke over 45c. Du skal altså aldri stoppe bilen med tappepluggen skrudd ut etter at du har fylt på olje, bilen skal gå, først etter at tappepluggen er skrudd igjen kan du stoppe bilen. Det er også greit å bytte pakningen på tappepluggen. Endret 10. juli 2018 av Simkin Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 11. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2018 Okay takk for godt svar! Tror jeg skal klare dette relativt lett må bare finne ut hva jeg trenger for å sjekke tempen på girkassa kan sende en mail til f.eks bildelegr.no å høre om den jeg har kan det eller hva de anbefaler, blir nok billigere enn å levere den på verksted regner jeg med.. Fant denne https://www.bildeler.no/ross-tech/volkswagen/passat-variant-3c5/D/2006/BKP/?Vare=73887 og de skal kunne lese temp så vidt jeg har lest meg frem til.. dyrt verktøy, men det har du lenge og kan brukes om igjen ☺ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå