Mestønsket Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Jeg skal fly til Stavanger i morgen for å kjøpe en bil, og da skal jeg kjøre tilbake til Gjøvik, men jeg trenger hjelp med å velge veien... E39/E18 over Kristiansand eller "veien over fjellet" over Sindal? Google maps viser at langt veien er 650km og tar 8 timer og 45 minuter, og den over fjellet er 533km og tar 9 timer. Men google sier ingenting om kostnader. Drivstofforbruk? Bompenger? Er det noe som kanskje vet hvor mye koster det å reise Stavanger-Gjøvik, og hvilken vei er bedre? Skal kjøre en 6 gir bensin bil. Lenke til kommentar
stianooh Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 1881.no viser iallfall bompenger Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 https://www.vegvesen.no/trafikkbeta <-- Denne viser også bompenger (men ikke ferjekostnad tydeligvis) Kort fortalt om de to alternativene du nevner: Mest bompenger ved å kjøre via Kristiansand, men også best vei. "Fjellveien" er smal og svingete, morsom for så vidt, men drivstoffkrevende fordi det er mye opp og ned i fart. Du kan også kjøre nordover, ta ferja over Boknafjorden og kjøre Odda -> Eidfjord -> Geilo -> Gol -> Leira -> Gjøvik Lenke til kommentar
MKap Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 (endret) Sirdal/Setesdal, Hardangervidda/Valdres, og E39/E18 via Kristiansand gir alle ca. same køyretid ifølge Google. Bompenger finn du her: https://www.vegvesen.no/trafikkbeta?lat=63.96423&long=10.97340&zoom=3&lag=Ferjer,Bomstasjoner&listView=false (søk på rute for å få opp bompenger på strekninga): Hardanger/Valdres: 52 kr + 192 kr for ferge Sirdal/Setesdal: 104 kr E39/E18 via Kristiansand: 145 kr (antar dette er dersom du passerer bomringen i Kristiansand utanom rushtid) Edit: Gyldig autopassbrikke gir ofte rabatt (typisk 20%) men det kan vera ei utfordring å få det på plass i tide på ein bil du ikkje har kjøpt enno. Hardanger/Valdres er nok den vakraste av dei aktuelle rutene. Best vegstandard får du via Kristiansand. Lågast totalkostnad (inkludert drivstoff) tippar eg du får via Sirdal. Drivstofforbruk er umogleg å seia utan å vita om det er ein ny Polo eller ein gammal A8 med monstermotor du køyrer, men mellom 0,5 og 1 liter per mil er nok realistisk for ein normal bil. Endret 9. juli 2018 av MKap Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Fra Stavanger velger jeg Suleskar så lenge den er åpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå