Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjelder minstefradrag på formue og leieinntekter?

Anbefalte innlegg

Hei,

Først må jeg bare si at jeg har latterlig dårlig oversikt over skatteregler. Uten tvil noe jeg skulle hatt et kurs i på VGS. 

Jeg flytter til andre siden av landet pga master nå i august. Her i Oslo har jeg en leilighet vurdert av megler til 3 MNOK. På denne har jeg 1.2 MNOK i gjeld, har også et studielån på rundt 500k (privatskole og en del gjeld som venter på å bli omgjort til stipend). Når jeg flytter nå blir samboeren min boende i leiligheten, hun tar seg av alle utgifter ved den (betaler ikke avdrag på lån enda) og gir meg en overføring ekstra på rundt 3k i mnd. Da betaler hun totalt ca 3k mindre en markedspris på en tilsvarende leilighet.

Det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre om det plutselig skulle skje noe mellom oss. Jeg har ikke planer om å jobbe ved siden av studiene (bortsett fra sommer), og har følgelig ikke råd til både leie på studiestedet + utgifter ved leiligheten. Da har jeg to alternativer:

1. Selge. Litt synd da jeg trives godt her pluss at jeg kan gå glipp av en oppgang i boligprisene (eller nedgang?). Det som bekymrer meg er formueskatt, stemmer det at jeg vil måtte betale dette til tross for liten/ingen inntekt?

2. Leie ut. Vil jeg måtte betale skatt på leieinntektene?

Setter pris på litt info.

Anonymous poster hash: 99f3c...744
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. For å selge uten å betale skatt av overskuddet må du ha bodd i boligen i minst 12 av de siste 24 måneder.

2. Du betaler skatt på 23 % av overskuddet av utleien. Dvs du kan trekke fra ting som forsikring, felleskostnader, kommunal avgift, fornuftsmessig andel slitasje, løpende vedlikehold.

Likevel har du jo skattefradrag på lånet du har og redusert formuesbeskatning. Regn litt på det, det er ikke så ille som du tror.

Lenke til kommentar

Takk for svar, bodd her i 3 år så skatt på overskudd er ikke noe tema. Fant skattekalkulatoren til skattetaten og du har absolutt rett. Så også på utfallet dersom jeg selger. Gikk utfra personinntekt på 40k, bankinnskudd på 1.7 MNOK og gjeld på 500k. Resultatet ble 0. Er dette korrekt eller har jeg glemt noe?

Lenke til kommentar

Takk for svar, bodd her i 3 år så skatt på overskudd er ikke noe tema. Fant skattekalkulatoren til skattetaten og du har absolutt rett. Så også på utfallet dersom jeg selger. Gikk utfra personinntekt på 40k, bankinnskudd på 1.7 MNOK og gjeld på 500k. Resultatet ble 0. Er dette korrekt eller har jeg glemt noe?

Bankinnskudd på 1,7 mill?

Jeg trodde du hadde en leilighet med 1,2 mill i gjeld? 

Skatteetaten tar ikke utgangspunkt i hva en megler tror. De går etter ligningsverdien (denne finner du på ligningen din). 

Ta ligningsverdien trekk fra all din gjeld, legg til eventuelle andre verdier du har (bankinnskudd, bil, båt aksjer osv) så har du grunnlaget for formueskatt. 

Ligningsverdien er så godt som alltid veldig mye lavere enn reell verdi på litt eldre boliger.

Jeg tror neppe du vil få noe formueskatt.... verre er det med Lånekassen hvis du skal ha lån og stipend derfra. De har noen grenser for hvor mye du kan få hvis du har formue over et visst nivå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...