Gå til innhold

Noe på gang hos Telia i retning "fri data"?


Anbefalte innlegg

Jeg tok en kikk på veggen til Telia og kan se ut som om en kundekonsulent hinter om noe i retningen "fri data":

 

post-13363-0-01587200-1531146276_thumb.png

 

Normalt har de bare svart at de følger med på markedet, kundene deres blir de første som vil få informasjon om endringer i abonnementsporteføljen, blabla. Men ser ut som det kanskje er noe på gang ut i fra svaret over, er det noen her som har hørt noen rykter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telia og deres subtile svar hele tiden. Men ja, la oss håpe at Telia tar til fornuft og tilbyr fri data. De som har vært så flinke til å være pionerer før, nå dilter de bare etter konkurrentenes sprell, og kjøper opp de som kryper bittelitt for langt... *furte*

Lenke til kommentar

Alltids interessant når de hinter litt, men det er jo selvfølgelig vanskelig å vite om det i det hele tatt ligger noe bak det og i så fall hva det kan være. Skulle ikke forundre meg om det er noe alá en utvidelse av "data boost"-konseptet deres til å eksempelvis vare en hel dag fremfor 1-3 timer.

 

Det er jo ikke noe stor fremgang, men de må vel balansere tilbudet sitt for å ikke kannibalisere mobilt bredbånd-markedet hvor de har en god del kunder som betaler bra for datapakker på 7-200 GB.

Lenke til kommentar

Dette svaret er bare en høflig måte å si:

"Nei, vi tjener mer på å flå kundene våre, men slikt kan vi jo ikke si høyt.

Mulig vi må skjerpe oss snart, men det blir høyst motvillig. Ikke hold pusten."

 

Jeg leser ikke noe optimistisk i dette svaret.

Men etter min erfaring er ikke support-ansatte informert lenge i forveien om forbedringer i datakvote, heller.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil garantert ikke bli slik som Chilimobil med det første.

Det er et tapsprosjekt.

Telia eier utstyret sitt selv, så de slipper jo betale noen andre operatører for hvor mye datatrafikk kundene deres bruker, enesten faren er at det blir i noen strøk fare for at kundene overbelaster 3G-4G nettet og man ender opp med missfornøyde kunder med treg hastighet.

 

Ellers så slipper Telia å konkurere mot seg selv med fridata så er vel størst sansynlighet de kommer på markedet først med dette, imotsetning til telenor som har både DSL, Fiber og ikke minst kabelkunder, også gjennom sitt datterselskap Canal Digital... så de kommer trolig aldri til å være ute først. Men har vel systemet klargjort med et tastetrykk om Telia skulle gjøre det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, de eier utstyret selv, men det betyr ikke at de bare kan undercutte aller operatørene der inne med fri data til 99,- eller 10gb til 99,-

 

De må jo forholde seg til regelverk som alle andre. Tipper konkurransetilsynet hadde kommet på banen om Telia kunne ha solgt Fri data til 399,- dersom de ikke hadde samme betingelsene som de andre operatørene.

Lenke til kommentar

Telia eier utstyret sitt selv, så de slipper jo betale noen andre operatører for hvor mye datatrafikk kundene deres bruker, enesten faren er at det blir i noen strøk fare for at kundene overbelaster 3G-4G nettet og man ender opp med missfornøyde kunder med treg hastighet.

 

Ellers så slipper Telia å konkurere mot seg selv med fridata så er vel størst sansynlighet de kommer på markedet først med dette, imotsetning til telenor som har både DSL, Fiber og ikke minst kabelkunder, også gjennom sitt datterselskap Canal Digital... så de kommer trolig aldri til å være ute først. Men har vel systemet klargjort med et tastetrykk om Telia skulle gjøre det..

Vel det avhenging av sted, så langt jeg har testet har jeg ikke fått hastigheten stupet på steam. Syns generielt 4g+ er raskere en canaldigital sin coax 50\10 mbit linje. Pinghastigheten er vel 20 istedenfor 5-7.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Telia eier utstyret sitt selv, så de slipper jo betale noen andre operatører for hvor mye datatrafikk kundene deres bruker, enesten faren er at det blir i noen strøk fare for at kundene overbelaster 3G-4G nettet og man ender opp med missfornøyde kunder med treg hastighet.

Chilimobile bruker jo Telia sitt nett og de betaler jo dermed Telia for bruken, altså har de ikke noe stor grunn til å konkurere mot noen de uansett tjener penger på :)

Om Telia vil konkurere mot Chilimobile, så konkurerer de jo strengt tatt mot sin egen kunde..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...