Gå til innhold

3D printer til nybegynner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har god erfaring med zortrax som førstegangs printer.

Den leverer bedre prints enn andre i sin prisklasse og det er en plug & pkay printer med få og enkle innstillinger man trenger å kunne.

 

Fordi det ikke er så mange settings på den printeren er det heller ikke så mye å gjøre med hastigheten - det er en treg printer.

 

Vil du 3d modellere så er det mange som anbefaler blender.

Det er et kraftig program som også er gratis. Personlig har jeg såvidt testet det. Jeg endte med å kjøpe et av de billigste (moi3d) og lærte meg det.

 

Det er selvfølgelig mange gratis programvare som også kan utføre (relativt) enkle oppgaver.

Lenke til kommentar

Selv begynte jeg med MP Select Mini V2. Må være den enkleste printeren man får tak i til prisen.

Heter også Maylan M200 og Profab Mini.

 

Fusion 360 er ett bra program for å lage 3D modeller. Koster penger, men er gratis for studenter så er bare å velge at du er student så kan du modelere i vei.

 

Skal du lage noe som er veldig simpelt så er TinkerCad det desidert enkleste. Det er nesten som å bygge virituell lego.

 

Forøvrig har vi en egen 3D printer tråd her på forumet som kansje vil gi deg noen tips.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Den var jo temmelig dyr da, og så veldig lukket og kjedelig ut..
Halve morroa med 3Dprintere er jo å oppgradere dem og leke med dem.

Til sammenligning så kostet min Anycubic Kossel ca 1200kr fra lightinthebox, og den leverer flawless resultat.

 

Så du vil få begge disse printerne pluss mer til prisen av en Panospace One.

iTa5Ro9.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Du må iallefall først spørre deg selv om hva du skal printe og handle printer deretter. Generelt sett så er det slik at jo billigere printer desto dårligere er den på detaljer. Regner med at de som selges på claas Ohlson for et par tusenlapper printer ca like pent som en fugesprøyte men det har absolutt også sitt bruksområde.

 

Skal du f.eks bare printe gopro mounts o.l så er ikke utseende like viktig og passform kan til dels kompenseres når du modellerer. Men har du planer om litt finere detaljer som spillebrikker/figurer/terreng så velger du en printer som klarer litt mer detalj. Disse er stort sett dyrere og hvis det ikke er hva du behøver så kaster du bort penger. Isåfall er det kanskje mer hensiktsmessig med flere billige printere.

 

Bare vær klar over at det blir den nye dilla. Snart sitter du bare å kikker rundt i huset etter noe å bytte ut. Her i huset er alle lysdimmerne feks byttet ut med 3d printa ratt :p

Lenke til kommentar

Til sammenligning så kostet min Anycubic Kossel ca 1200kr fra lightinthebox, og den leverer flawless resultat.

 

 

Oi. Det var en veldig god pris. Ser ut til at den koster over det dobbelte nå. Denne var det litt størrelse på, så hadde jeg fått tak i den til under 2.000kr hadde jeg kjøpt.

Lenke til kommentar

Oi. Det var en veldig god pris. Ser ut til at den koster over det dobbelte nå. Denne var det litt størrelse på, så hadde jeg fått tak i den til under 2.000kr hadde jeg kjøpt.

Virker faktisk som Anycubic har sluttet å produsere disse nå, så da stiger vel prisen på de få som er igjen desverre..

 

Men skal man kjøpe 3Dprinter (eller noe annet kostbart) fra kina burde man sjekke ut Lightinthebox. Dem refunderer toll og mva så man får tilbake den tusenlappen man må betale når den kommet over grensen.

 

https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...