Gå til innhold

Musk tester ubåt i barnestørrelse – håper å kunne bistå i grotten i Thailand

Anbefalte innlegg

Å bygge en slik ubåt er nok tett inntil samme område som teamet til musk jobber på til daglig. MS har sikkert folk som dykker eller bygger ting på fritiden, de kunne sikkert saumfart hele MS for flinke folk og fått til noe lignende.

Men MS leverer tross alt software i all hovedsak, de har ikke ett ferdig team de kan gi en utfordring. Romfart og dykking har en del til felles, slikt som trykk, oksygentilførsel, holdbarhet, tetthet og lignende.

Software og dykking derimot er en del værre, man kan ikke sette MS sine beste kodere til å lage en ubåt. På samme måte som at man ikke kan sette teamet til Musk til å kode ny windows på en uke, selv om sikkert noen av de kan å kode..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aksjonærene uttrykt bekymring for ALT Musk gjør? Har du funnet på den påstanden selv eller har du noen kilder? Vel, enkelte her på forumet mener Musk sitt tilbud om å bidra i grotteredninga ga han for mye PR, men nå bekymrer altså aksjonærene seg for at det ikke var PR eller ikke nok PR? Damed if you do damed if you dont. Men sånn er det vel når alle skal mene noe og det aldri blir full enighet om hvem som mener det rette.

Først og fremst synes jeg det var godhjertet å spørre Thailandske myndigheter om de ville ha hjelp, deretter betryggende at han fulgte opp ord med handling. Når det gjelder sekundære effekter så er det godt mulig han har fått noe gratis PR av media, men nå har han også fått en dose anti-PR så jeg er jammen ikke sikker på nettoeffekten. En annen sekundær effekt som jeg ikke har sett nevnt ennå er team-building-effekten.

Bill Gates er 100% sysselsatt med Bill og Melinda Gates foundation nå som han ikke lengre jobber hos Microsoft. Han gjorde en hel del veldedig arbeid også som toppleder i Microsoft, men han trådte av for å kunne drive med det på fulltid, ikke bare innimellom. Det er godt mulig Musk vil gjøre noe tilsvarende, men det blir bare spekulasjoner.

Musk er ikke 100% egotripp, han tenker faktisk på samfunnseffekter, miljø og bortkomne fotballgutter. At aksjonærer kritiserer slikt sier egentlig mer om det amerikanske investormiljøet enn det gjør om Musk.

Jeg mente ikke ALT Musk gjør. Jeg mente selvfølgelig ikke alt han gjør, men alt av denne sorten som altså ikke er en del av jobben hans. Og han bruker altså jobbtid på å gjøre ting som er urelatert til både selskap og jobben hans. Det er selvfølgelig uproblematisk hva han bruker sin private tid, men her bruker han egen jobbtid og selskapets ressurser. Jeg har aldri nevnt PR her og det er ikke en del av diskusjonen her. Det er kritikken på at han utfører personlige prosjekter som CEO for et selskap og bruker selskapets ressurser for personlige ressurser istedenfor å skille privatliv og jobb og utføre personlige prosjekter som privatperson og ikke CEO for TM.

Ja, det var greit av han å spørre Thailandske myndigheter om de ville ha hjelp. Har ikke sagt det er noe galt i det.

Igjen skal han ha team-building så gjør alle bedrifter dette. Men har Musk sjekket effekt av dette? Undersøkt dette? Er det å jobbe på Musks personlige prosjekt bra for team building? Føler det blir veldig spekulativt fra din side nå, og som et større organisert selskap så kreves rutiner, undersøkelser for å stadfeste effekt osv. Ellers blir det bare ville spekulasjoner og du kan ikke drive selskap basert på det.

Ja vet godt Bill Gates ikke jobber hos MS, men når han gjorde så holdt han også på med stiftelsen sin. Altså han skilte de to. Når han gjorde veldedig arbeid var det for stiftelsen, ikke som CEO av MS. Som investorer har påpekt om Musk vil drive veldedig så står han fritt til å åpne stiftelse og gjøre dette. Han kan ha ansatte som jobber for denne stiftelsen frivillig, men jobb og privatliv bør skilles. Du skal ikke trekke inn jobben inn i privatprosjekter. Fordi gjett hva? Da skjer ting som at du kaller noen pedo på Twitter og Tesla salgene faller. Om Musk gjør noe galt kan ikke TM kutte han ut, fordi han er en del av identiteten til selskapet. Og han har historie med en del tvilsomme handlinger. Dette er en potensiell trussel for selskapet og kan lett påvirke investorers investerte penger negativt uten at de har noe mulighett til å gjøre noe. Selvfølgelig er de misfornøyde.

Ingen investorer kritiserer Musk for å tenke på samfunn, miljø, fotballgutter osv. Da misforstår du. Det finnes derimot noen ting du kan gjøre som CEO og noe du bør gjøre privat. Om Musk gjør mye bra og får mye bra PR for Tesla er jo det bra og ønskelig. Men når han gjør alt som CEO av Tesla og mister besinnelse og kommer med slike utsagn så går det rett på Tesla. Istedenfor at det hovedsaklig går på Musk og hans stiftelse (som ikke finnes). Det er rimelig logisk at de ønsker et skille, da det er det så godt som alle andre i hele verden har. Det er Musk som er den merkelige, ikke investorene. Med mindre du vet om mange andre som holder på som Musk? Jeg kan ikke komme på en eneste. Utifra investorenes synspunkt og bekymringer, synes du kritikken er uberettiget? For meg virker den rimelig.

Og igjen for meg kan han jo gjøre hva han vil. Om selskapet hans går dårlig pga dette, vel trist for han. Om det går bra, vel fint for han. Derimot helt irrelevant for meg. Så det er ikke slik at jeg kritiserer han. Selv om mange tenker det om du forsvarer andre folks synspunkt. Jeg er derimot enig med investorer at han godt kan gjøre det han gjør og være engasjert og hjelpe, men gjøre det som privatperson. Men ja igjen så har jeg ingen grunn til å kritisere han for det da jeg ikke har finansielle interesser i Tesla.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å bygge en slik ubåt er nok tett inntil samme område som teamet til musk jobber på til daglig. MS har sikkert folk som dykker eller bygger ting på fritiden, de kunne sikkert saumfart hele MS for flinke folk og fått til noe lignende.

Men MS leverer tross alt software i all hovedsak, de har ikke ett ferdig team de kan gi en utfordring. Romfart og dykking har en del til felles, slikt som trykk, oksygentilførsel, holdbarhet, tetthet og lignende.

Software og dykking derimot er en del værre, man kan ikke sette MS sine beste kodere til å lage en ubåt. På samme måte som at man ikke kan sette teamet til Musk til å kode ny windows på en uke, selv om sikkert noen av de kan å kode..

Men software kan ikke brukes? Som f.eks til kartlegging, planlegging, visualisering, kommunikasjon, organisering osv osv. Software brukes til stort sett alt i vår moderne verden. Mulighetene for hvor det kan brukes er uendelige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du sitter fast ett eller annet sted, vil du at Microsoft koder software for deg eller at NASA/Space-X bygger noe som kan komme til deg?

Software kan brukes til mye, men software kommer aldri inn i en hule å redder deg ut..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Igjen dette her? Altså, driver Musk å produserer deler personlig? Er han den eneste som er ansatt hos Tesla?

Tror du en Musk alene kan påvirke produksjonen merkbart over noen dager ved å være med å produsere deler?

Joda, kanskje ett speil eller noe slikt hadde kommet ut ekstra, men neppe noe mer enn det..

Tja, men det hjelper skjeldent at lederen for firmaet tar i ett lite tak selv når denne lederen i stedet kan f.eks ansette 100 ekstra personer eller allerede jobber med å få bedre og raskere maskiner på plass.

Men slikt tar uansett tid, det er jo ikke slik at han personlig skrur sammen fabrikklokaler og maskiner til disse heller.

Hvor var dere med disse kommentarene når denne "https://www.tek.no/artikler/tesla-sjef-elon-musk-ga-verden-et-sjeldent-innblikk-i-model-3-produksjonslinja/434848" nyheten kom ut? :-) 

Lenke til kommentar

Joda, han var sikkert med på å omorganisere hele fabrikken, men han står fortsatt ikke alene å skrur sammen bilene.

Det er forskjell på å være med på å i praksis omorganisere hele bedriften og på å være en betydelig del av den daglige produksjonen av reservedeler.

Han gjorde jo det overordnede i den artikkelen, han satt ikke å skrudde sammen deler selv for å få opp produksjonen med 0,001%, han gjorde hele produksjonen bedre.

Noe jeg jo også skrev, det hjelper skjeldent at lederen tar i ett lite tak når han heller kan forbedre hele produksjonen.

Lenke til kommentar
Jeg mente ikke ALT Musk gjør.

Mener du jeg misoppfattet? Når du skrev ALT han gjør? Jeg prøver bare å lese mest mulig korrekt det du skriver uten å tolke alt for mye rart og muligens feil inn i det.

Ingen investorer kritiserer Musk for å tenke på samfunn, miljø, fotballgutter osv.

Ingen? Og dette kan du dokumentere? Uten at jeg har noe dokumentasjon for det tenker jeg umiddelbart at det er ganske usannsynlig at ingen av investorene har kritisert Musk for nettopp de tingene. Det er tusenvis av investorer og en og annen skrue fins det i nesten alle større utvalg.

Musk kunne sikkert satt et team til å utarbeide et solid og gjennomtenkt teambuildingopplegg rundt grotteredningen, analysert opplegget i liten skala før de eventuelt tilbudte det til thailandske myndigheter, men da ville antagelig redningsaksjonen vært over for lengst. Her gjaldt det å enten handle raskt eller ignorere hendelsen. Å lage et velutviklet teambuildingopplegg rundt grotteredning ville nok bommet på begge deler. Men husk nå også at teambuilding aldri ville vært hovedfokus ved en slik aksjon. Det er bare en mulig bieffekt. For å si det på en annen måte, jeg tror ikke det har skadet samholdet blant de involverte at de fikk dette oppdraget.

Jeg er litt med på tanken om at jobb og privatliv bør skilles, men ser egentlig ikke noen potensielt skadelige utfall for hverken Tesla eller SpaceX av at han som CEO satte i gang veldedige internprosjekter.

Men software kan ikke brukes? Som f.eks til kartlegging, planlegging, visualisering, kommunikasjon, organisering osv osv. Software brukes til stort sett alt i vår moderne verden. Mulighetene for hvor det kan brukes er uendelige.

Denne aksjonen var nok litt for praktisk karakter til at de skulle klart å få noe særlig nytte av gode kodere.

"Hjelp, noen sitter fast i en grotte - har vi en programvareutvikler til stede?" - det smeller liksom ikke like bra som "Hjelp, vi har en bevisstløs person her - har vi en lege til stede?" Hva blir det neste forslaget? Et team av biblotekarer som tilbyr seg å hjelpe ved å lese seg fram til en løsning? Eller et team av møbelsnekkere som kan snekre de ut derfra? eller tilby komfortable stoler inntil de kommer seg ut? Poenget er at Musk sitt eksisterende team var nok betydelig bedre kompetent og utstyrt til å tilby relevant hjelp enn det et eksisterende software-team hos MS kunne tilbudt.

Når jeg tenker meg om så har vi jo noen katastrofefilmer der dyktige kodere har knekt koden for å skru av terroristers atomvåpen i siste liten, men noe sier meg at det fungerer best på film..

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Akkurat ferdig med dokumentaren "Grottedramaet i Thailand" på TVNorge. Grottedykkerne og hjelpemannskapet gjorde en helt fantastisk jobb. Det var også litt om EM, og dette samsvarer med hva som har kommet fram i media i ettertid. Lurer jammen på om jeg så Musk i bakgrunnen så vidt, hvor han gikk lutrygget rundt uten mål og mening (akkurat som Trump) :p

Vel, det som har kommet frem i media har vært løgn:

https://www.quora.com/Whats-the-full-story-behind-Elon-Musks-involvement-with-the-Thai-cave-rescue-effort

Lenke til kommentar

Burde ikke sekt-lederen egentlig konsentrere seg om å få produsert reservedeler? Helt sikkert noe han kunne bidratt med. Men viktigere med PR stunt tydeligvis.

Som dokumentert her så var det ikke noe PR-stunt:

https://www.quora.com/Whats-the-full-story-behind-Elon-Musks-involvement-with-the-Thai-cave-rescue-effort

Hadde det vært et PR-stunt så hadde han hoppet rett på det i stedet for å si at han antok at redningsarbeiderne hadde kontroll på saken, men at han var villig til å hjelpe ved behov. Det var de som kontaktet ham for hjelp, ikke han som meldte seg for dem.

Så her dummer du deg ut.

Lenke til kommentar

Da det faktisk ikke er jobben til en CEO for et selskap å gå til Thailand for å prøve å redde folk ol.

Det er det da ikke du som avgjør.

Forøvrig finansierte han vel det hele av egen lomme. Skal du liksom diktere hva folk gjør på fritiden?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Om du sitter fast ett eller annet sted, vil du at Microsoft koder software for deg eller at NASA/Space-X bygger noe som kan komme til deg?

Software kan brukes til mye, men software kommer aldri inn i en hule å redder deg ut..

Ja, si du får inn et team fra MS. De monterer ekkolodd og VR headsett sammen med en liten PC på en dykker. Så bruker du samme teknikk som flaggermus bruker i grotter med å sende ut lyd og motta lyden for å "se" i mørket. Mennesker klarer ikke visualisere dette, men en koder kan sette sammen et program som lager en visualisering og sender det til et VR-headset. Plutselig kan dykkerne "se" veldig bra i grotten. Og de hadde mye problemer med null sikt. Og med tanke på at det faktiske var dykkerne som gjorde alt ville dette vært mye mer hjelpsomt enn en ubåt som kom for sent. Og som kanskje kunne blitt brukt.

Så hvorfor tar du det som en selvfølge at MS team skal være så mye dårligere?

Uansett siden Musk ikke var til hjep uansett så ville jeg nå mye heller valgt Freia. I det minste kunne jeg spist på noe deilig melkesjokolade mens jeg ventet på å bli reddet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du jeg misoppfattet? Når du skrev ALT han gjør? Jeg prøver bare å lese mest mulig korrekt det du skriver uten å tolke alt for mye rart og muligens feil inn i det.

Denne aksjonen var nok litt for praktisk karakter til at de skulle klart å få noe særlig nytte av gode kodere.

Nei, du misoppfattet ingenting. Jeg skrev feil. Det jeg mente å skrive var alle slike ting og uttalelser som ikke har med hans jobb som CEO for TM å gjøre. Som å dra på tur til Thailand. Alt i den kategorien var det jeg mente. Skrev derimot på en måte som sikkert bare jeg selv kunne forstå det, så det var min feil.

Ingen? Og dette kan du dokumentere? Uten at jeg har noe dokumentasjon for det tenker jeg umiddelbart at det er ganske usannsynlig at ingen av investorene har kritisert Musk for nettopp de tingene. Det er tusenvis av investorer og en og annen skrue fins det i nesten alle større utvalg.

Musk kunne sikkert satt et team til å utarbeide et solid og gjennomtenkt teambuildingopplegg rundt grotteredningen, analysert opplegget i liten skala før de eventuelt tilbudte det til thailandske myndigheter, men da ville antagelig redningsaksjonen vært over for lengst. Her gjaldt det å enten handle raskt eller ignorere hendelsen. Å lage et velutviklet teambuildingopplegg rundt grotteredning ville nok bommet på begge deler. Men husk nå også at teambuilding aldri ville vært hovedfokus ved en slik aksjon. Det er bare en mulig bieffekt. For å si det på en annen måte, jeg tror ikke det har skadet samholdet blant de involverte at de fikk dette oppdraget.

Nei, jeg kan ikke dokumenter at absolutt ingen av folkene som eier aksjer i TM kritisere Musk for å gjøre ting som er bra for planeten. Det må derimot være et veldig lite antall mennesker uten betydelige aksjeposter. Poenget var at kritikken går ikke mot det Musk gjør. Det går på at han gjerne må gjøre det men skille jobb og privattid.

Det med teambuilding-greiene dine blir veldig spekulativt. Du vet ikke om det hadde noen effekt eller ikke. Så derfor jeg sa noe på det, fordi du kan ikke bare si at dette var et fint teambuilding-opplegg fordi det vet hverken du eller sannsynligvis ikke Musk heller. Det å sette folk sammen slik kan og ha ført til uenigheter og dårligere samhold.

Jeg er litt med på tanken om at jobb og privatliv bør skilles, men ser egentlig ikke noen potensielt skadelige utfall for hverken Tesla eller SpaceX av at han som CEO satte i gang veldedige internprosjekter.

Du ser ikke den potensielle risikoen? Musk gjør noe som CEO av TM, så om det gode han prøver å gjøre eller later som å gjøre ikke ender så bra så kan ikke TM ta avstand fra Musk og hans handlinger. Det handler om å redusere risiko, og Musk er FULL av risiko. Slik som nå. Det startet bra, men PR messig endte det elendig for Musk. Og Tesla er plaget av med negative nyheter i senere tid. Dette gjør det bare verre. Så det er det som er hele poenget. Veldedige prosjekter går ikke alltid bra. Spesielt ikke sorten Musk gjør, og spesielt ikke med typen person han er. Det finnes mye lettere måter å få positiv PR for veldedighet uten å ha en så stor risiko for tilbakeslag.

"Hjelp, noen sitter fast i en grotte - har vi en programvareutvikler til stede?" - det smeller liksom ikke like bra som "Hjelp, vi har en bevisstløs person her - har vi en lege til stede?" Hva blir det neste forslaget? Et team av biblotekarer som tilbyr seg å hjelpe ved å lese seg fram til en løsning? Eller et team av møbelsnekkere som kan snekre de ut derfra? eller tilby komfortable stoler inntil de kommer seg ut? Poenget er at Musk sitt eksisterende team var nok betydelig bedre kompetent og utstyrt til å tilby relevant hjelp enn det et eksisterende software-team hos MS kunne tilbudt.

Når jeg tenker meg om så har vi jo noen katastrofefilmer der dyktige kodere har knekt koden for å skru av terroristers atomvåpen i siste liten, men noe sier meg at det fungerer best på film..

Se svaret mitt over. Et MS team kunne definitivt hjulpet i en grotte. Du trenger bare litt kreativitet. Ikke bare tenke så standard. Ubåt eller dykker liksom, ingenting annet er til hjelp. Men slik er ikke verden. Verdiskapning handler mye om å finne nye smarte måter å gjøre ting på. Veldig veldig ofte med elektronikk og SW. Er det ikke og det TM holder på med?

Lenke til kommentar

Det er det da ikke du som avgjør.

Forøvrig finansierte han vel det hele av egen lomme. Skal du liksom diktere hva folk gjør på fritiden?

Det er ikke opp til meg nei, men det er opp til styret for selskapet.

Du har masse kilder på at han gjorde det av egen lomme? Og nei, du kan ikke diktere hva folk gjør på fritiden. Men du skjønner åpenbart ikke problemet. Om han gjorde det på fritiden, ingen problem. Han gjorde det derimot som en del av jobbtiden m/ansatte og ressurser fra selskapet. Hadde han hatt en stiftelse som han utførte arbeidet for hadde det vært null problem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, si du får inn et team fra MS. De monterer ekkolodd og VR headsett sammen med en liten PC på en dykker. Så bruker du samme teknikk som flaggermus bruker i grotter med å sende ut lyd og motta lyden for å "se" i mørket. Mennesker klarer ikke visualisere dette, men en koder kan sette sammen et program som lager en visualisering og sender det til et VR-headset. Plutselig kan dykkerne "se" veldig bra i grotten. Og de hadde mye problemer med null sikt. Og med tanke på at det faktiske var dykkerne som gjorde alt ville dette vært mye mer hjelpsomt enn en ubåt som kom for sent. Og som kanskje kunne blitt brukt.

Så hvorfor tar du det som en selvfølge at MS team skal være så mye dårligere?

Uansett siden Musk ikke var til hjep uansett så ville jeg nå mye heller valgt Freia. I det minste kunne jeg spist på noe deilig melkesjokolade mens jeg ventet på å bli reddet :)

Dykkerene må fortsatt gjøre den samme jobben, og noen som kan HW må fortsatt sette sammen en ny ting de kan bruke.

Så kommer det potensiellt masse nye problemer med å dykke i VR, de må ha med store batterier, systemet kan tryne, vann kan ødelegge det osv.

Risikoen med å bruke noe slikt er stor og dykkere må uansett ta ut barna på samme måte med, men med flere langt flere feilkilder.

Lenke til kommentar

Vel, det som har kommet frem i media har vært løgn:

Jeg antar en sak har minst 2 sider. Likevel er det rart at det som kan tolkes av negative nyheter om Musk er oppspinn og fanteri, hver eneste gang. Men det er kanskje bare i din verden det er slik? Forøvrig: https://www.engadget.com/2018/07/20/elon-musk-perspective-tesla-diver-rescue/

Ditt glansbilde av og forelskelse i Musk vil ingen ende ta.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dykkerene må fortsatt gjøre den samme jobben, og noen som kan HW må fortsatt sette sammen en ny ting de kan bruke.

Så kommer det potensiellt masse nye problemer med å dykke i VR, de må ha med store batterier, systemet kan tryne, vann kan ødelegge det osv.

Risikoen med å bruke noe slikt er stor og dykkere må uansett ta ut barna på samme måte med, men med flere langt flere feilkilder.

Dykkerne må gjøre samme jobben ja, men den blir lettere. Du virker fastsatt på at en løsning må innebære å gjøre noe talt annerledes, men det må det jo ikke. Det var dykkerne som reddet guttene, så dykkere fungerer beviselig svært bra. Selv med verdens mest avanserte teknologi har USA fortsatt elitedykkere i militæret.

Om du tror MS bare sitter på kontor og koder og ingenting annet så tror jeg du må se på hva MS holder på med enda en gang. De er hovedsaklig et software selskap, de driver ikke utelukkende med koding hele dagen. 

Hvorfor må du ha store batterier til VR? Samsung får det til med mobiler, de har rimelig små batterier.

Ubåten kan det gå feil med, alt dykkeutstyr kan det gå feil ved. Dessverre var det en av dykkerne som også døde under redningsaksjonen. Likevel var det altså også dykkere som reddet alle ungene. Det kan gå feil er ikke et argument mot noe. Skulle vi ikke gjort ting fordi det kunne gått feil så hadde vi jo alle sittet og gjort ingenting og bare ventet på å dø.

Hvordan er risikoen stor ved å bruke slik utstyr vs en ubåt som kan få problemer med luft/vann der en person dør om det går galt? Om visualiseringen får feil, nei da er det bare å dykke som vanlig da. Det er et hjelpemiddel, ikke en kritisk komponent. 

Det å kartlegge grotten og finne guttene var en svært viktig jobb som ble gjort svært vanskelig pga null sikt. Bedre informasjon gjør det letter å legge planer. Bedre informasjon gjør at dykkerne kan utføre jobben sin raskere, som å plassere ut flasker. Det de to britene hjalp med var jo i veldig stor grad lokalkunnskap inne i grotten.

Men ja jeg ser ikke hvordan det skal være så ekstra farlig å dykke med ekkolodd + VR briller når du har null sikt uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er klart de ansatte hos MS driver med andre ting også.

På samme måte som at Freia driver med andre ting enn sjokolade. Alikevel er det ikke Freia jeg ville gått til for å utvikle en ubåt, på samme måte som jeg ikke ville gått til Space-X for å få god sjokolande.

Klart, det kunne vært gjort på andre måter, man kunne bygget ett digert bor, man kunne sprengt vei, fylt hula med sjokolade og spist seg inn..

Problemet med ekkolodd og VR er at om ekkoloddet eller brillene slutter å fungere, så har man i praksis bind for øynene, altså ikke dårlig sikt lengre, men 0 sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...