Dubious Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Akkurat ferdig med dokumentaren "Grottedramaet i Thailand" på TVNorge. Grottedykkerne og hjelpemannskapet gjorde en helt fantastisk jobb. Det var også litt om EM, og dette samsvarer med hva som har kommet fram i media i ettertid. Lurer jammen på om jeg så Musk i bakgrunnen så vidt, hvor han gikk lutrygget rundt uten mål og mening (akkurat som Trump) Var det ikke bare gjenskinn av deg selv? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Burde ikke sekt-lederen egentlig konsentrere seg om å få produsert reservedeler? Helt sikkert noe han kunne bidratt med. Men viktigere med PR stunt tydeligvis. Endret 19. juli 2018 av Simkin 3 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Burde ikke sekt-lederen egentlig konsentrere seg om å få produsert reservedeler? Helt sikkert noe han kunne bidratt med. Men viktigere med PR stunt tydeligvis. Igjen dette her? Altså, driver Musk å produserer deler personlig? Er han den eneste som er ansatt hos Tesla? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Les hva jeg skriver. Det må vel være noe han kunne bidratt med, ingen som påstår at han driver selskapet alene. Når folk må ha bilene sine på verksted i 6-8mnd pga delemangel så skulle man tro prioriteringene om å få ut deler var viktigere enn PR stunt. Å ha revolusjonert bilbransjen som flere påstår blir rimelig patetisk å påstå når situasjonen er slik den er for dette selskapet om dagen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Tror du en Musk alene kan påvirke produksjonen merkbart over noen dager ved å være med å produsere deler? Joda, kanskje ett speil eller noe slikt hadde kommet ut ekstra, men neppe noe mer enn det.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Tja, men det hjelper skjeldent at lederen for firmaet tar i ett lite tak selv når denne lederen i stedet kan f.eks ansette 100 ekstra personer eller allerede jobber med å få bedre og raskere maskiner på plass. Men slikt tar uansett tid, det er jo ikke slik at han personlig skrur sammen fabrikklokaler og maskiner til disse heller. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Ser jo ikke akkurat ut som han gjør dette heller, ansette flere folk eller sørge for at deleproduksjonen går raskere. Er jo dette jeg vil frem til, at han burde prioritere slike ting enn å drive med BS på twitter. Endret 19. juli 2018 av Simkin 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Tror du virkelig han prioriterer Twitter foran å drive Tesla/SpaceX? Sånn helt ærlig? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Si meg, hvilken andre bilselskaper har så store mangler på reservedeler? 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Svar på spørsmålet i stedet for å stille et annet spørsmål da.et er to totalt uavhengige ting, og hadde du hatt litt peiling på hvor komplisert det er å drive en stor bilprodusent så hadde du nok skjønt at antall tweets Musk sender ut ikke har en sammenheng med hvor mange reservedeler Tesla har. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Flere folk krever mer maskiner, mer råvarer, større produksjonslinje osv. Er ikke bare å ansette dobbelt så mange folk, så går produksjonen dobbelt så fort. Man er forbi alderen der en person sitter med hammer og banker ut deler av platestål.. Uansett, så har jo Musk ansvar for de som er ansvarlige for å ordne produksjonen. Altså går det sin gang selv om han er på ferie eller driver med andre prosjekter. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Svar på spørsmålet i stedet for å stille et annet spørsmål da. et er to totalt uavhengige ting, og hadde du hatt litt peiling på hvor komplisert det er å drive en stor bilprodusent så hadde du nok skjønt at antall tweets Musk sender ut ikke har en sammenheng med hvor mange reservedeler Tesla har. Men det er jo like komplisert for alle andre bilprodusenter å lage biler og reservedeler. Likevel er det kun Tesla som har så store mangler på deler og som har en sjef som sitter på twitter å kaller han som faktisk fikk ut guttene for pedofil. Endret 19. juli 2018 av Simkin 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Hvor mange nystartede bilselskap er det som har dette volumet? Å sammenligne med selskaper som kanskje har 100 års erfaring er liksom ikke helt apples to apples, særlig ikke når Tesla utelukkende produserer elbiler. Men likevel så blir det gjentatt til den store gullmedaljen. «Tesla suger fordi de ikke har like mye opparbeidet kunnskap og materiell som allle de andre» Er det dette du mener? Du krever at Tesla skal på et magisk vis bare automatisk være like store som Toyota feks? EDIT: jeg sier IKKE at delemangel ikke er et problem for Tesla, det er rett og slett dritt for de som eier en Tesla, men jeg mener at det skulle gå an å se *litt* mer nyanser av ting. Er du ikke enig? Endret 19. juli 2018 av bshagen Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Teslas aksjonærer unntatt Elon og hans venner har uttrykt bekymring over alt Musk gjør. Da det faktisk ikke er jobben til en CEO for et selskap å gå til Thailand for å prøve å redde folk ol. Og de mener at om han vil redde folk så får han opprette en veldedig organisasjon som gjør dette og skille det ifra jobb. Nå drar han alt sammen og Tesla og SpaceX er liksom en del av livet til Musk, og de selskapene er en del av Musk. Dette strider med hvordan aksjeselskaper skal være organisert og hvordan fordeling av arbeid fungerer. Musk er en travel mann. Om han bruker tid på Thailand er det garantert noe som blir utsatt. Tviler på at akkurat påvirker produksjon, men det påvirker selskapene helt klart. Som er grunnen til at investorer er svært misfornøyd. Se på Bill Gates. Gir utrolige summer penger. Aldri tatt med Microsoft folk for å redde noe. Han har en egen stiftelse og har aldri blandet det med jobb eller selskap han har ledet. Det er jo den riktige måten å gjøre det på. Om Elon m/venner ikke hadde eid så stor andel aksjer så hadde han helt klart vært avskjediget pga slik oppførsel av de andre aksjonærene. Så jeg forstår ikke at folk mener dette er noe som ikke bør kritiseres? Hvilke andre CEOer for større selskap driver med slik? Det er grunn til det. EDIT: Ikke at det har noe å si for folk uten interesser i Tesla da. Eksempelvis meg selv. Musk kan gjøre hva enn han vil som CEO for meg. Eneste jeg mener er at investorer som har aksjer og ønsker at disse skal ha høyest mulig verdi har god grunn til å kritisere. Endret 19. juli 2018 av Lunaris 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 TSLA er forbi stadiet "liten produsent" nå med market cap over GM og Ford. Jo flere biler man har produsert og har på veien jo mer vil det kreve av selskapet, alle disse bilene skal jo holdes i drift og storparten av bilene er fortsatt så unge at de er under garanti så alt som går falt må fikses for selskapets regning. Logistikk og systemsvakheter blir bare verre og mer tydelig svakt for hver bil som ruller ut på veiene. Til deres forsvar har de (per nå) ingen konkurrenter da de har skapt sitt eget marked. De har tilgang på verdens beste programmere og software folk i silicon valley. På batterifronten er ingen i nærheten mtp effekt, kjøling/varming, levetid og smart/dynamisk BMS. Ladenettverket er unikt bra og stort og fungerer bare du plugger inn kabelen, og bygges stadig ut. Dette er et stort "sellingpoint" særlig fremover da de tyske som etterhvert kommer ikke har noe slikt. Mange selskaper har dødd ut på den måten at de har vokst alt for raskt og uhemmet. Dukker det opp problemer i en slik vekstfase blir det løst ved å kaste penger etter det og snarveier blir tatt som man får svi for senere. Sammenlign det med å "lappe skroget på skuta midt over atlanteren", da er det ingen vei tilbake men man må fikse det der og da med de midlene man har. En slik vekst som dette selskapet har kommer ikke gratis for noen og selskapet har jo beviselig høy turnover med til tider ekstreme arbeidsmengder for en ikke nødvendigvis særlig god kompensasjon. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Folka til Bill Gates sitter på et kontor og skriver koder, så ikke så mye praktisk de kan hjelpe til med ute blant folk Alt de gjør, kan gjøres fra der de jobber Endret 19. juli 2018 av Dubious Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Teslas aksjonærer unntatt Elon og hans venner har uttrykt bekymring over alt Musk gjør. Da det faktisk ikke er jobben til en CEO for et selskap å gå til Thailand for å prøve å redde folk ol. Og de mener at om han vil redde folk så får han opprette en veldedig organisasjon som gjør dette og skille det ifra jobb. Nå drar han alt sammen og Tesla og SpaceX er liksom en del av livet til Musk, og de selskapene er en del av Musk. Dette strider med hvordan aksjeselskaper skal være organisert og hvordan fordeling av arbeid fungerer. Musk er en travel mann. Om han bruker tid på Thailand er det garantert noe som blir utsatt. Tviler på at akkurat påvirker produksjon, men det påvirker selskapene helt klart. Som er grunnen til at investorer er svært misfornøyd. Se på Bill Gates. Gir utrolige summer penger. Aldri tatt med Microsoft folk for å redde noe. Han har en egen stiftelse og har aldri blandet det med jobb eller selskap han har ledet. Det er jo den riktige måten å gjøre det på. Om Elon m/venner ikke hadde eid så stor andel aksjer så hadde han helt klart vært avskjediget pga slik oppførsel av de andre aksjonærene. Så jeg forstår ikke at folk mener dette er noe som ikke bør kritiseres? Hvilke andre CEOer for større selskap driver med slik? Det er grunn til det. EDIT: Ikke at det har noe å si for folk uten interesser i Tesla da. Eksempelvis meg selv. Musk kan gjøre hva enn han vil som CEO for meg. Eneste jeg mener er at investorer som har aksjer og ønsker at disse skal ha høyest mulig verdi har god grunn til å kritisere. Har aksjonærene uttrykt bekymring for ALT Musk gjør? Har du funnet på den påstanden selv eller har du noen kilder? Vel, enkelte her på forumet mener Musk sitt tilbud om å bidra i grotteredninga ga han for mye PR, men nå bekymrer altså aksjonærene seg for at det ikke var PR eller ikke nok PR? Damed if you do damed if you dont. Men sånn er det vel når alle skal mene noe og det aldri blir full enighet om hvem som mener det rette. Først og fremst synes jeg det var godhjertet å spørre Thailandske myndigheter om de ville ha hjelp, deretter betryggende at han fulgte opp ord med handling. Når det gjelder sekundære effekter så er det godt mulig han har fått noe gratis PR av media, men nå har han også fått en dose anti-PR så jeg er jammen ikke sikker på nettoeffekten. En annen sekundær effekt som jeg ikke har sett nevnt ennå er team-building-effekten. Bill Gates er 100% sysselsatt med Bill og Melinda Gates foundation nå som han ikke lengre jobber hos Microsoft. Han gjorde en hel del veldedig arbeid også som toppleder i Microsoft, men han trådte av for å kunne drive med det på fulltid, ikke bare innimellom. Det er godt mulig Musk vil gjøre noe tilsvarende, men det blir bare spekulasjoner. Musk er ikke 100% egotripp, han tenker faktisk på samfunnseffekter, miljø og bortkomne fotballgutter. At aksjonærer kritiserer slikt sier egentlig mer om det amerikanske investormiljøet enn det gjør om Musk. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Folka til Bill Gates sitter på et kontor og skriver koder, så ikke så mye praktisk de kan hjelpe til med ute blant folk Alt de gjør, kan gjøres fra der de jobber Alle folkene til Bill Gates gjør kun det og vet ingenting annet? Og du mener folk som bygger raketter liksom kan utnytte mye praktisk hjelp til folk med rakettbygningskunnskaper? Slik som å bli eksperter på dykking, grotter og ubåter over natten? Alle Musk sine ansatte er altmuligmenn, mens Bill Gates ansatte er alle nerder på kontor er altså det du prøver å få frem? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå