Gå til innhold

Musk tester ubåt i barnestørrelse – håper å kunne bistå i grotten i Thailand

Anbefalte innlegg

Greit at du eier en Tesla, salvesen, og er Musk frelst, men

1. Tror du virkelig at denne ad hoc prototypen ville brukes i denne redningsaksjonen?

2. Dykkerteamet har gjort mange treningsrun med metoden som er valgt. M.a.o. ting tar tid. Med en prototype som dette inne i bildet, utrolig mye lenger...

3. Hvorfor så mye PR rundt denne miniubåten akkurat nå?

4. Det haster virkelig for Musk. Skal han melke noe PR ut av dette må det skje nå., fordi guttene antagelig ute om noen timer.

5. Det er jo virkelig "merkelig" at Musks miniubåt tok fart i media når en vellykket redningsaksjon allerede omtrent var brakt i havn...

Jeg eier en Tesla ja, men jeg er verken frelst av Musk eller noen andre. Jeg er dog døpt og konfirmert i den Norske kirke.

1. Den var vist bestilt av Thai'ene. Om den blir brukt eller ikke vet jeg ikke, men han har nå iallefall gjort ett forsøk for å hjelpe. Han har også sendt ned personell. Skjønner ikke hvordan en kan syte over noe sånn.
  2. Kan du vise til at dette sakker ned prosessen? 
  3. Tesla og elon er clickbait, sånn har det vært i en årrekke nå. Du må gjerne vise til om du mener PR avdelingen står bak, værsågod. 
  4. Haster hva da? Han har jo allerede fått pr som du snakker om? 
  5. Ja det kan en mene, de sendte dog folk ned før denne kom i havn og miniubåten kom frem. Det var også oppslag om dette, PR avdelingen? 
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må jo le litt av disse "anti-Musk" kommentarene.

Fyren bistår myndighetene. Flott! Er jo bare bra at han mobiliserer skarpe hoder fra sin egen organisasjon for å bistå alle de andre som også prøver hjelpe disse ungene. Spiller vel ingen rolle HVEM som hjelper dem bare de får HJELP og blir reddet ut?

At han "mobiliserer hele PR apparatet" er jo ganske latterlig. Han trenger jo ikke det. Skriver han en twitter melding så havner den i 14 forskjellige nettaviser før det har gått 15 minutter. Man kan ikke akkurat dømme mannen for at han får publisitet gjennom media. Da får man heller være saklig og klage på media og hvordan de gir ham for mye dekning gjennom deres artikler og nyheter.

Dette bunner nok heller ut i en eller annen form for "jeg liker ikke Musk fordi jeg liker ikke Musk" på samme måten som noen er anti-iOS eller anti-Apple.

Får de ut disse ungene i live så er oppdrag utført, samme hvem som til syvende og sist fikk det til.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Greit at Musk gjør dette, men kunne han ikke gjøre det uten å bruke hele PR avdelingen sin til å utbasunere det for hele verden 24/7?

Sikkert, men hvor viktig synes du det er å fokusere på dette nå?

1. Tror du virkelig at denne ad hoc prototypen ville brukes i denne redningsaksjonen?

2. Dykkerteamet har gjort mange treningsrun med metoden som er valgt. M.a.o. ting tar tid. Med en prototype som dette inne i bildet, utrolig mye lenger...

3. Hvorfor så mye PR rundt denne miniubåten akkurat nå?

4. Det haster virkelig for Musk. Skal han melke noe PR ut av dette må det skje nå., fordi guttene antagelig ute om noen timer.

5. Det er jo virkelig "merkelig" at Musks miniubåt tok fart i media når en vellykket redningsaksjon allerede omtrent var brakt i havn...

Jeg vet det var ment for Salvesen, men velger å svare for min egen del:

1. Vet ikke, men håper den kan gjøre redningsarbeidet tryggere

2. Hvordan vet du at det tar mye lengre tid? Og i så fall - hvordan risikovurderer du tidsbruken opp mot redningsmetoden? Hvordan kan du dømme at den ene metoden er bedre enn den andre?

3. Antagelig fordi media hiver seg på og melker det de kan ut av saken - men so what? - Bare ungene kommer seg tryggest mulig ut derfra!

4. So what? - Kan han bidra til tryggere, raskere eller bedre redning på noe vis - BRA! Hvis ikke - så er det jo bra om de redder de på andre måter.

5. Hvilke redningsaksjon? Den der en svært godt trent profesjonell dykker omkom? Var det det tryggeste de klarte?

Lenke til kommentar

La meg forklare:

1. Bredden reduseres slik at den lettere passerer den tynne passasjen.

2. I tillegg blir manøvrerbarheten bedre i skarpe svinger sammenlignet med en uten ledd.

3. En tredje ting er at oksygenflaska, slangene og ventilene på den blir mekanisk beskyttet.

1. Bredden kan nok allerede reduseres ser det ut til, ved at flaskene tas av og blir fraktet av en dykker etter. Det er lange slanger og relativt enkelt å ta de av ser det ut til, slik at man kan redusere størrelsen betraktelig.

2. Ser ikke for meg at ett ledd gjør den særlig bedre, men vil betydelig komplisere tettheten man er avhengig av. Ett ledd gjør skarpere svinger lettere ja, men kan fort bli ustabilt og vanskelig å kontrollere leddet i trange områder. Kan ende med at det blir som å rygge med henger i ett trangt område..

3. Alle tre tåler mye, men klart, ekstra beskyttelse er alltid fint.

Så jeg vil tro at det kun er kortere det er snakk om :)

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

..De første som ble reddet ut var på redningsbårer med oxygenmaske, og en varmeduk balong rundt seg som ble vektet nøytralt i vannet så det er lett å manuvrere, ergo en form for ubåt egentlig, krever mye mindre energi å flytte på en å ha en liten unge med panik bokstaveligtalt på slep etter seg. Det har da funket og Musk sin ide er formet etter denne metoden...

De doper ungene for å unngå panikk.

https://www.nrk.no/urix/dansk-dykker_-guttene-var-dopet-ned-da-de-ble-fraktet-ut-1.14117449

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Musk burde heller konsentrere seg om å få produsert deler til Tesla, slik at man slipper vente 6 måneder på et dørhåndtak.

Musk jobber neppe så mye på fabrikken at slike sideprosjekter påvirker produksjonen..

Utenom det, så går det nok i samme tempo uavhengig av hva som skjer ellers.

Tenk litt fremover også, kan barna komme ut av stand til å bli fraktet slik de har blitt til nå? En type ad hoc-løsning kan bli nødvendig selv om de har fått ut noen barn. Å jobbe med alternative løsninger som løser potensiellt kommende utfordringer er aldri dumt. Om f.eks ett av barna går i koma eller lignende kan å bli fraktet i en slik kapsel være eneste mulighet, da er det jo fint om dette allerede er på plass :)

Hendelsen er ikke ferdig før alle barna er ute, og bør ikke behandles som det heller..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Musk burde heller konsentrere seg om å få produsert deler til Tesla, slik at man slipper vente 6 måneder på et dørhåndtak.

Stakkars deg! Må du vente på dørhåndtak? - Så trist, ja da bør nok Musk droppe fotballgutta i Thailand og fokusere på deg i stedet for... :roll: Fy skam Musk som bare tenker på (PR for) seg selv! :roll:

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er foresten et veldig godt bilde av hva som foregår og hvilkene utfordringer en har i hula:

https://pbs.twimg.com/media/DhkW7zgU0AA8ybK.jpg

Legg merke til at det minste hulet de skal passere er 72 * 38 cm, da har en ikke store marginer.

Om jeg tror at ubåten blir brukt? Ikke så lenge ting går bra som de gjør, men den er nokk og var nokk aldri ment for noe annet en en mulighet hvis ting ikke gikk som de håpet. Som jeg ser på det så bruker myndighetene alle verktøyene de har til rådighet for å ha alle muligheter på bordet og det er bare logisk i den forsand at de ba Musk om å utvikle en undervansbåre når han tilbude seg det. All honør til Musk som har satt av kapasitet for å utvikle noe som kan kansje brukes hvis der opstår problemer eller utfordringer.

Såvidt meg bekjent er det mer media drevet oppmerksomhet han får en selvpromotering, vel å merke så blir jo det meste av det han gjør plukke opp og blåst opp av mediene uten en kritisk tanke, også her. Men jeg tror at Musk bidrar posetivt her med et faktisk ønske og ikke minst mulighet til å hjelpe, selv om ubåten kansje aldri vill bli brukt. Men en skal aldri se bortifra å ha en plan B eller C eller D i en slik setting er en bra ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg tror at ubåten blir brukt? Ikke så lenge ting går bra som de gjør, men den er nokk og var nokk aldri ment for noe annet en en mulighet hvis ting ikke gikk som de håpet.

Ikke siste gang at slikt kan skje i grotter, så uavhengig at de redder alle ut med metoden de bruker nå, burde Musk, hvis ubåt-stuntet er seriøst, forsette utprøving og realistisk testing i den aktuelle hulen mens den er oversvømt, og etter at verdenspresse og alle andre er dratt.

Da skal jeg ta av meg hatten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke siste gang at slikt kan skje i grotter, så uavhengig at de redder alle ut med metoden de bruker nå, burde Musk, hvis ubåt-stuntet er seriøst, forsette utprøving og realistisk testing i den aktuelle hulen mens den er oversvømt, og etter at verdenspresse og alle andre er dratt.

Da skal jeg ta av meg hatten.

Spørsmålet er vell om det vil skje igjen i denne grotta?

Utfordringa i denne saka er jo i stor grad knytta til lokale forhold som størrelsen på opningane og at det varierer mellom oversvømte og tørrlagte områder.

Det er ikkje gitt at denne ubåten kan brukast i andre huler.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vell om det vil skje igjen i denne grotta?

Utfordringa i denne saka er jo i stor grad knytta til lokale forhold som størrelsen på opningane og at det varierer mellom oversvømte og tørrlagte områder.

Det er ikkje gitt at denne ubåten kan brukast i andre huler.

Sant, men det trangeste hullet den skal pasere her er ganske trangdt og hvis den blir lagd så liten som mulig (men fortsatt plass til en voksen mann) så har en alltid en mulighet, hvis den kan gå igjenom, og det er det som er stikkordet her, mulighet.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt en idè å videreutvikle den, men å teste den i akkurat denne hula blir litt meningsløst.

Få den så kompakt og sikker som mulig, så kan den brukes senere der det er mulig å bruke den. Helst også så fleksibel som mulig, slik at man kan flytte på tanker, bly og tilpasse den så mye som mulig.

De burde egentlig utvikle den for enda trangere steder med dårligere forhold enn i den aktuelle hula.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en gruveulykke i Chile i 2010 der gruva kollapset langt under bakken. Gruvearbeidere be reddet ut via en lignende kapsel (ikke vanntett), som ble heist opp gjennom et ganske tynt borehull. Det viser at lignende ulykker skjer fra tid til annen. Det er bra om det utvikles redningskapsler for framtidig bruk så de i så fall kan tas raskt i bruk om de passer det framtidige oppdraget.

Lenke til kommentar

Hva har andre milliardærer gjort i denne saken?

Ukjent, media blåser ikke opp tweeten dems like mye som Musk sin. Men tviler ikke et sekund på at spesielt lokale/nasjonale foretningsfolk har bidrat med utstyr og personel.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Elon Musk blir hatet for mye rart. Om redningsarbeidet gikk dårlig er det alltid lurt å ha en backup, faktisk ønsket myndighetene hjelp og fikk hjelp fra flere land.

Han ønsket å bidra med sine ideer men var hele tiden klar på at det var DE i Thailand som gjorde all jobben. Så kommer hatbølgen, er godt han gidder. Det kunne fort ha blitt en realitet å frakte de med slike "tuber", hvor det eneste stedet de måttet fjerne fjellmateriale var på ETT sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Elon Musk blir hatet for mye rart. Om redningsarbeidet gikk dårlig er det alltid lurt å ha en backup, faktisk ønsket myndighetene hjelp og fikk hjelp fra flere land.

Han ønsket å bidra med sine ideer men var hele tiden klar på at det var DE i Thailand som gjorde all jobben. Så kommer hatbølgen, er godt han gidder. Det kunne fort ha blitt en realitet å frakte de med slike "tuber", hvor det eneste stedet de måttet fjerne fjellmateriale var på ETT sted.

Jeg syns han har fått mye pepper for bare å bidre. Det er mer media som skulle hatt pepper her får å blåse opp ting og tang. Jeg syns bidrag hans er bra og viser at han ønsker å hjelpe og at der er en mulighet hvis ting ikke går som de ønsker. Alltid bra med flere muligheter i slike situasjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...