Redaksjonen. Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Personvern på nett: Bransjen fører opphetet lobbykrig mot massivt forsinket forordning Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Så utgangspunktet for loven var att kommunikasjonstjenester som Skype og Messenger, skal behandles tilsvarende annen kommunikasjon som telefon og internet. Altså at overvåking eller oppsamling av metadata blir ulovlig. Mens den av en eller annen grunn plutselig inkluderer cookies og sporingsdata for nettaviser? Lenke til kommentar
oppat Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Pressen har det vanskelig, det er klart. Man samtidig vet pressen at Google, Facebook og plattform-selskapene tar mer og mer av inntektene deres. Google og Facebook er de som stikker av med pengene, ikke ePrivacy-direktivet. Hvis de tenker litt lenger så er en verden der man betaler for tilgang til nyheter mye bedre for avisene - nettopp fordi maktbalansen da blir slik at de ikke lenger har noen gatekeeper. Det er en slags divide-and-conquer-strategi som Google og Facebook her kjører. De små har ikke finansielle muskler til å utvikle ad-tech og lures til å tro at ads-targeting er den eneste (beste) forretningsmodellen. Mulig overvåkningsdreven reklame er 3x mer effektiv, men når 80% av brukerne blokkerer reklame, blir det da netto positivt? Det hele er en slags dødsspiral og det er uklokt å fokusere på neste lokale maksimum for en aktører i en bransje fanget i en dødsspiral. Lenke til kommentar
threeeyes Skrevet 15. juli 2018 Del Skrevet 15. juli 2018 (endret) Pressen har det vanskelig, det er klart. Man samtidig vet pressen at Google, Facebook og plattform-selskapene tar mer og mer av inntektene deres. Google og Facebook er de som stikker av med pengene, ikke ePrivacy-direktivet. Siterer lobbyorganisasjonen: Resultatet blir at mange aviser blir tvunget til å legge ned, det vil komme færre investeringer innenfor uavhengig nyhetsrapportering av høy kvalitet Det fine med den loven er at den kan hindre at mesteparten av inntektene går til Facebook/Google. Så det kan gavne avisene/mediehusene til slutt! Jeg syntes ikke at avisene har vært noe særlig bedre i løpet av de siste 20 årene, det er fortsatt det samme dritten, så jeg spør jeg kanskje farlig, men er det noe å gå glipp av? Noen ganger blir det fine nyheter, der de graver i dypden, men det er ikke så mange, og jeg vet ikke hva journalistene selv sier om dette - det er tross alt jobben deres, og de er forbausende tause om deres eget arbeidskår. Endret 15. juli 2018 av threeeyes Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 15. juli 2018 Del Skrevet 15. juli 2018 Jeg syntes ikke at avisene har vært noe særlig bedre i løpet av de siste 20 årene, det er fortsatt det samme dritten, så jeg spør jeg kanskje farlig, men er det noe å gå glipp av? Noen ganger blir det fine nyheter, der de graver i dypden, men det er ikke så mange, og jeg vet ikke hva journalistene selv sier om dette - det er tross alt jobben deres, og de er forbausende tause om deres eget arbeidskår. De blir nok heller dårligere da de ikke har råd til så mange journalister lenger. Da blir det flere "sommervikarer" med klipp og lim saker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå