PgUp Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Er interessert i å høre om folk som har startet for seg selv, enten det er som selvstending næringsdrivende eller et eget AS. Hvordan gikk det? Hva var utfordringene? Hvor lang tid tok det før du tjente noe? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Jeg startet for meg selv nå i vår. Har stiftet et AS med meg selv som ansatt. Jeg leier meg ut som programmerer. For meg har de største utfordringene vært knyttet til regnskapsføring, innrapportering ol. Slike problemer kan man komme seg rundt ved å betale en regnskapsfører for å gjøre alt, det koster litt, men er ofte verdt det. Den skumleste biten var hvorvidt jeg ville få oppdrag når jeg gikk fra å være fast ansatt til å bli selvstendig, dvs hvor lang tid ville det ta før jeg fikk meg oppdrag. Nå viste det seg å gå veldig lett, tror jeg var veldig heldig der. Jeg har jobbet 100% hos kunde fra første dag. Sånn sett så har jeg tjent noe fra første time, selv om det tar noe tid før man får sendt faktura og får pengene inn på konto. Hvordan dette er vil jo variere veldig mellom ulik typer yrker. Et annet aspekt er at kostnadene mine begrenser seg til mobil + datautstyr i tillegg til lønn til meg selv. Det er litt kostnader i oppstarten, men ingen ting i forhold til andre yrker hvor man trenger maskiner eller har løpende store kostnader. Etter at jeg begynte har jeg jobbet mye med å få kontakter og komme meg inn steder hvor jeg kan få nye oppdrag, for mitt nåværende oppdrag vil selvsagt ikke vare evig. Tror det er veldig viktig for selvstendige konsulenter. Lenke til kommentar
loddyman Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Jeg startet for meg selv nå i vår. Har stiftet et AS med meg selv som ansatt. Jeg leier meg ut som programmerer. For meg har de største utfordringene vært knyttet til regnskapsføring, innrapportering ol. Slike problemer kan man komme seg rundt ved å betale en regnskapsfører for å gjøre alt, det koster litt, men er ofte verdt det. Den skumleste biten var hvorvidt jeg ville få oppdrag når jeg gikk fra å være fast ansatt til å bli selvstendig, dvs hvor lang tid ville det ta før jeg fikk meg oppdrag. Nå viste det seg å gå veldig lett, tror jeg var veldig heldig der. Jeg har jobbet 100% hos kunde fra første dag. Sånn sett så har jeg tjent noe fra første time, selv om det tar noe tid før man får sendt faktura og får pengene inn på konto. Hvordan dette er vil jo variere veldig mellom ulik typer yrker. Et annet aspekt er at kostnadene mine begrenser seg til mobil + datautstyr i tillegg til lønn til meg selv. Det er litt kostnader i oppstarten, men ingen ting i forhold til andre yrker hvor man trenger maskiner eller har løpende store kostnader. Etter at jeg begynte har jeg jobbet mye med å få kontakter og komme meg inn steder hvor jeg kan få nye oppdrag, for mitt nåværende oppdrag vil selvsagt ikke vare evig. Tror det er veldig viktig for selvstendige konsulenter. Er det noe å tjene på å være selvstendig næringsdrivende framfor å være ansatt? Er jo en del utgifter man må besørge selv som selvstendig næringsdrivende som bedriften tar for deg når du er vanlig ansatt som f.eks. sykelønn. Hadde forventet vesentlig høyere nettolønn som selvstendig næringsdrivende for at det skulle være verd det. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Er det noe å tjene på å være selvstendig næringsdrivende framfor å være ansatt? Er jo en del utgifter man må besørge selv som selvstendig næringsdrivende som bedriften tar for deg når du er vanlig ansatt som f.eks. sykelønn. Hadde forventet vesentlig høyere nettolønn som selvstendig næringsdrivende for at det skulle være verd det. Det er ikke et fasitsvar på det spørsmålet. Ved mye sykdom, spesielt hvis man har mange sykefravære under 16 dager, så er det kostbart. Det kan fort gå ut over kundeforhold også. Men hvis jeg legger normalt sykefravær til grunn, så ender jeg opp med dobbel lønn av hva jeg hadde før. Da har jeg satt av tid til diverse andre ikkefakturerbare aktiviteter også. Så sånn sett mener jeg det er en god del å tjene på å være selvstendig. 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Er det noe å tjene på å være selvstendig næringsdrivende framfor å være ansatt? Hadde forventet vesentlig høyere nettolønn som selvstendig næringsdrivende for at det skulle være verd det. Det viktigste for min del er å ikke ha en sjef å svare for. Foruten kroner og øre er det en stor verdi i seg selv. Er man mye syk og har dårlig arbeidsmoral er det nok mest lønnsomt å jobbe for andre. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2018 Jeg startet for meg selv nå i vår. Har stiftet et AS med meg selv som ansatt. Jeg leier meg ut som programmerer. For meg har de største utfordringene vært knyttet til regnskapsføring, innrapportering ol. Slike problemer kan man komme seg rundt ved å betale en regnskapsfører for å gjøre alt, det koster litt, men er ofte verdt det. Den skumleste biten var hvorvidt jeg ville få oppdrag når jeg gikk fra å være fast ansatt til å bli selvstendig, dvs hvor lang tid ville det ta før jeg fikk meg oppdrag. Nå viste det seg å gå veldig lett, tror jeg var veldig heldig der. Jeg har jobbet 100% hos kunde fra første dag. Sånn sett så har jeg tjent noe fra første time, selv om det tar noe tid før man får sendt faktura og får pengene inn på konto. Hvordan dette er vil jo variere veldig mellom ulik typer yrker. Et annet aspekt er at kostnadene mine begrenser seg til mobil + datautstyr i tillegg til lønn til meg selv. Det er litt kostnader i oppstarten, men ingen ting i forhold til andre yrker hvor man trenger maskiner eller har løpende store kostnader. Etter at jeg begynte har jeg jobbet mye med å få kontakter og komme meg inn steder hvor jeg kan få nye oppdrag, for mitt nåværende oppdrag vil selvsagt ikke vare evig. Tror det er veldig viktig for selvstendige konsulenter. Veldig interessant. Hvordan lærte du det som trengtes for å bli programmerer? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Veldig interessant. Hvordan lærte du det som trengtes for å bli programmerer? Har en mastergrad i informatikk fra UiO. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. juli 2018 Del Skrevet 16. juli 2018 Er jo veldig vanskelig og svare på i og med ikke to firmaer et like, hva kan du? Er du en god selger eller sitter på kunnskap som er verdifull? Har drevet som selvstendig i 30 år, hadde jeg hatt vett hadde jeg latt være, dog fanger bordet og friheten er vanskelig og si fra seg. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 16. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2018 Er jo veldig vanskelig og svare på i og med ikke to firmaer et like, hva kan du? Er du en god selger eller sitter på kunnskap som er verdifull? Har drevet som selvstendig i 30 år, hadde jeg hatt vett hadde jeg latt være, dog fanger bordet og friheten er vanskelig og si fra seg. Hva er bra / dårlig med å drive for seg selv? Innenfor hvilket felt driver du? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 16. juli 2018 Del Skrevet 16. juli 2018 Det jeg opplever som best så langt er friheten. Jeg kan selv prioritere mellom arbeid og ferier, lange dager med mye inntjening eller korte dager og lek med barna. Om jeg vil gå på konferanser så er det bare opp til meg. Jeg kan jobbe for å få de oppdrag jeg synes er spennende, og må ikke ta de oppdragene en eller annen leder har solgt meg inn til. At jeg tjener vesentlig bedre enn som ansatt hos andre er også positivt. 3 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. juli 2018 Del Skrevet 16. juli 2018 Driver med mye rart, er en av grunnene til at jeg driver for meg selv, blir fort lei og må stadig prøve noe nytt, drevet med it, uav utvikling, bredbånd osv, og nå og da blir jeg lei og finner på f.eks og ta meg kortvarige jobber innen anlegg og lignende fysisk yrker. Finnes ingen rød tråd i noe, er interessert i nesten alt teknisk og kan endel om veldig mye rart. Liker og jobbe helt selvstendig og ser helst at jeg driver alene og alt går mail eller telefon, så ja jeg er sær. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. juli 2018 Del Skrevet 16. juli 2018 Vel, det er helt greit besitter man kunnskap som er veldig ettertraktet da kan man fakturere mye og ha glade dager. Men for de fleste er det og drive for seg selv og ta risiko, konstant regne på jobber, kanskje ha millioner i gjeld på utstyr bare for og kunne tjene ei halvdårlige lønn. Det er ingen vits i og skjønnmale det. Man bør tenke seg om, de fleste nystartede ASer er døde innen de første 5 årene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå