TanzElectrik Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Som mange vet så er jo Nissan 200SX en veldig populær bil å bytte motoren i selv om originalmotoren er veldig god, men jeg tenkt litt på å bytte motor på min egen og er litt usikker på om det ville vært mulig å få det godkjent. Standardmotoren er jo som kjent en 2 liter rekkefirer, men det jeg har hatt lyst til å få puttet inn i bilen er Toyota sin 1GZ-FE motor som er en 5 liter V12 motor, den er jo ikke så mye sprekere (offisielt så har den 276 hk.). Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Er det andre eksemplarer godkjent med denne kombinasjonen? Lenke til kommentar
TanzElectrik Skrevet 8. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2018 Er litt usikker, det er ikke akkurat en motor som du finner overalt, den eneste bilen den ble brukt var Toyota Century som kun ble solgt i Japan. Lenke til kommentar
El burro Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Etter 2013 har det blitt enklere å få godkjent ombygninger, men du må legge fram en plan, dokumentere diverse og ha en dialog med SFOOR. Her finner du informasjon, skjema og kontaktinformasjon: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging/Amatorbygg Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 (endret) Det må vel bli veldig dyrt å få en 5L v12 godkjent på den måten? Da kan man like så godt kjøpe en eller annen nyere sportsbil til samme pris. Amatørbygde kjøretøy regnes som nye kjøretøy. Du må derfor betale avgift for nytt kjøretøy i henhold til gjeldende regelverk for dette. Øvrige spørsmål knyttet til avgifter må rettes til Skatteetaten. Endret 8. juli 2018 av VegardBS Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Tyngre motor, andre motorfester(?) Girkasse regner jeg med at du får med motoren men mellom- og bakaksel må mest sannsynlig byttes. Bremser må nok også byttes. Forstilling forsterkes, avstives. Bare gjetter men tror ikke jeg bommer veldig. Med mindre du finner noen andre (i utlandet) som har gjort noe tilsvarende tror jeg du vil komme til å slite med å få godkjent en slik ombygging. Kan vel regne med at det vil ta år(!) å komme gjennom mølla til SVV. Hvis Toyota går god for det stiller det seg i et annet og bedre lys for deg. Men hvis nevnte motor aldri har vært en del av alternativene til SX200 tviler jeg på at Toyota vil gå god for det. Lenke til kommentar
TanzElectrik Skrevet 8. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2018 (endret) Etter 2013 har det blitt enklere å få godkjent ombygninger, men du må legge fram en plan, dokumentere diverse og ha en dialog med SFOOR. Her finner du informasjon, skjema og kontaktinformasjon: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging/Amatorbygg Takk, takk, det der ser ut som det kan være nyttig. Det må vel bli veldig dyrt å få en 5L v12 godkjent på den måten? Da kan man like så godt kjøpe en eller annen nyere sportsbil til samme pris. Får vel ikke tak i så mange nyere sportsbiler med V12 motor til en billig penge. Men hovedpoenget med dette er jo ikke at det skal være så veldig billig, det er heller noe jeg har lyst til å gjøre for moroskyld. Det er ikke hver dag du ville sett en Nissan 200SX med en godkjent V12er under panseret. Men hvis nevnte motor aldri har vært en del av alternativene til SX200 tviler jeg på at Toyota vil gå god for det. Nå er jo motoren fra Toyota mens 200SXen er fra Nissan, men hvis dette med amatørbygg fungerer så kan det hende at jeg vil prøve det ut. Hvis ikke så kan jeg jo eventuelt ha bilen til banebruk og/eller utstilling. Endret 8. juli 2018 av TanzElectrik Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Får vel ikke tak i så mange nyere sportsbiler med V12 motor til en billig penge. Men hovedpoenget med dette er jo ikke at det skal være så veldig billig, det er heller noe jeg har lyst til å gjøre for moroskyld. Det er ikke hver dag du ville sett en Nissan 200SX med en godkjent V12er under panseret. Ser den, har veldig lyst til å gjøre motorbytte på et par biler selv, men har aldri funnet noe konkret svar på hva, hvordan og hvor mye. Biltilsynet/vegvesenet har aldri vært noe til hjelp rundt hvordan når jeg har spurt. Lenke til kommentar
accer Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Har godkjent flere biler med større motor har fire stykk selv. Og det har aldri vert så lett å gjøre dette som det er nå. ferdig akkurat nå med min RS2 med Garrett GT3076R Biltilsynet har alle papirer på BT. også alle bilder av ombyggingen, bremsepapirer, også har dem egne bilder dem har tatt ved ombygging. Men snakk med dem før du begynner så alt er i gjorden før du begynner. Dette prosjektet er nok ingen problem å få gjort. Bilder også dokumentere alt du kjøper inn av deler og som skal byttes. Lenke til kommentar
TanzElectrik Skrevet 9. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2018 Når det kommer til bremser vil jeg tro at originalbremsene til Toyota Century burde være gode nok? Er jo snakk om bremser fra en bil som veier to tonn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå