Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen mister plutselig kraft - Volvo V50 1.6D


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Så, jeg kom av danskebåten for noen timer siden og kjører nå på vei mot Kroatia med familien. I god ferieånd så har bilen begynt å lage trøbbel..

 

Første symptom: Jeg kjører i ca 130km/t når motoren skrur seg av. Jeg forsøker å vri om tenninga for å starte bilen i fart men den vil ikke. Elektronikken fungerer åpenbart, for musikk og radio og signaler i dash fungerer. Jeg stopper på veiskuldra og vrir tenninga av; så på. Den starter smertefritt. Jeg håper at det er et engangstilfelle og fortsetter turen.

 

Symptom 2: etter ca 30 minutter på veien igjen, så forsøker jeg en forbikjøring og akselererer opp. Bilen vil ikke. Den har dårligere drag enn vanlig, så å si ikke tilstedeværende, og klarer ikke yte mer enn rundt 2700 omdreininger før det flater ut. Denne gangen stopper bilen ikke. Jeg kjører inn på neste stoppested for å se om det er ledninger etc. som har løsnet i motorrommet (jeg er ikke veldig kyndig på bil) men alt ser ut til å være festet, og ingenting er løsnet.

 

Symptom 3: Jeg bestemmer meg for å fortsette, og starter bilen igjen. Problemet er borte og jeg kjører i en god time før symptom 2 gjentar seg atter en gang, men nå er symptom 2 "permanent".

 

Nå er vi fortsatt på veien, men bilen klarer ikke stort mer enn 110, og rundt 100 i oppoverbakke.

 

Jeg er fast bestemt på å fortsette ettersom jeg har betalt for opphold i Kroatia, som er ca 135 mil til å kjøre.

 

Har noen her vært borti lignende før, og har kanskje en ide om hva problemet kan være?

 

Ødelegger jeg noe ytterligere ved å fortsette turen før jeg leverer bilen på verksted når jeg ankommer Kroatia imorgen?

 

Har dere noen tips om hva jeg bør gjøre?

 

Hilsen fortvila type som ikke vil ødelegge ferien...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen varsel lampe idag nei..

 

Jeg skulle kanskje nevnt dette i første tråd, men:

 

Jeg fikk opp motorlampe tidligere i sommer, og bilen var på verksted for 2 uker siden hvor de faktisk byttet EGR-ventilen. I tillegg så fikset de da additiv tanken og fylte den opp ettersom den hadde vært lekk.

Lenke til kommentar

Apropos additiver... Hvor langt har bilen gått? Ved rundt 170.000km må partikkelfilteret på disse byttes. Da skjer akkurat det som du beskriver, motordraget "flater ut" før 3000 omdreininger.

 

Og ja, partikkelfilter er faktisk en intervallsak på disse bilene.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Bilen har gått 140k, partikkelfilter er ikke byttet. Lokalt verksted gjennomførte regenerering av partikkelfilteret, men bilen går fortsatt like dårlig.

 

Det virker som at det er det en elektronisk sperre som setter bilen i limp mode, ettersom partikkelfilteret skal fungere i følge verksted, så er jeg usikker på hva problemet kan være.

Lokalt verksted klarte nemlig ikke å diagnostisere feilen og sier at jeg må til Volvo merkeverksted; og Volvo er jo ikke å oppdrive i Kroatia..

 

Kan det være en sensor eller lignende som har tatt kvelden, og feilaktig setter bilen i limp mode?

Lenke til kommentar

Volvo er en tilsynelatende sjelden bil her i Kroatiske trakter så hadde de ikke diagnostikk lesern som behøvdes på lokalt verksted her nede.

 

Får da ikke gjort så mye mer før jeg eventuelt drar innom et merkeverksted i Tyskland eller eventuelt klarer å presse bilen hjem til Norge. ?

 

Jeg ser at dette er et utbredt problem blant V50 med både 1.6 og 2.0 diesel motor, og at det ikke nødvendigvis er selve dieselpartikkelfilteret som er tett, men at det kan være en nedsota sensor som er problemet hvis man har kjørt med lite / ingen additiv i additiv tanken over tid (noe min bil mest sannsynlig har gjort).

 

Noen som har erfaringer lik min, og som løste problemet?

 

Hva var redningen?

 

Takker for svar hittil ?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Volvo er en tilsynelatende sjelden bil her i Kroatiske trakter så hadde de ikke diagnostikk lesern som behøvdes på lokalt verksted her nede.

 

Får da ikke gjort så mye mer før jeg eventuelt drar innom et merkeverksted i Tyskland eller eventuelt klarer å presse bilen hjem til Norge.

 

Jeg ser at dette er et utbredt problem blant V50 med både 1.6 og 2.0 diesel motor, og at det ikke nødvendigvis er selve dieselpartikkelfilteret som er tett, men at det kan være en nedsota sensor som er problemet hvis man har kjørt med lite / ingen additiv i additiv tanken over tid (noe min bil mest sannsynlig har gjort).

 

Noen som har erfaringer lik min, og som løste problemet?

 

Hva var redningen?

 

Takker for svar hittil

 

 

Hei! Jeg har akkurat samme problem nå. Fant du ut av dette?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei

 

Veldig synd for meg at denne tråden stoppet opp ;-) Jeg har en Volvo V50 2009 1,6D som har de samme problemene som nevnt over.

Bilen mister motorkraft, omtrent som det skulle vært en turtallsregulering. Da er eneste løsning å stoppe, skruv av motoren og starte på nytt. dette løser problemet (der og da) nå har bilen begynt å stoppe, dvs den blir hel dø, mister på en måte "strømmen" Bilen må startes igjen med å vri på nøkkelen, men den siste turen nå så har dette oppstått ca 10 ganger på 30 min. kjøre tur. Kan se ut som dette slår ut på rundt 2400 rpm.  Partikkelfilter ble skiftet på 120.000 km nå har bilen gått 145.000. jeg har hatt bilen fra den var ny.

Det skal sies at dette at den mister motorkraften og må startes på nytt opplevde jeg et par år etter at bilen var ny. To til tre ganger, hadde bilen inne hos Volvo, men de kunne ikke finne noe. deretter gikk det ca 3 år får jeg opplevde dette igjen. det siste året har det absolutt blitt oftere dette inntreffer og nå den siste tiden har den altså begynt å stoppe helt.  Noe som har opplev det samme og som kanskje også har klart å finne en årsak? 

Endret av bjosch
Lenke til kommentar

Dette er et typisk problem for mange dieselbiler som nærmer seg 150k kjørelengde, og er ikke et Volvo fenomen i seg selv. Mange eiere som benytter dieselbilen til småturer hver dag, feks under 20 km, vil støte på dette problemet før eller siden, gjerne når man først drar på langtur.

 

Det å bytte EGR ventil alene fikser ikke problemene om inntaksmanifold og dieselpartikkelfilter er full av sot... Prøv å ta kontakt med et verksted på Kroatia og forklar at du ønsker å få renset disse tingene (men ikke skifte ut, da et nytt partikkelfilter kan koste flere titalls tusen). Selv har jeg fjernet EGR ventil og fjernet innmaten i dieselpartikkelfilteret på min egen bil, nettopp for å unngå slike situasjoner.

Lenke til kommentar

Skjedde på min focus 2.0tdci også. EGR og partikkelfilter relatert problem. Fungerte ikke å bytte sensor på partikkelfilter. Unngå å kjør med det, da min bil fortsatte å regenerere og diesel gikk rett i olja... Måtte bytte bunnpannepakning pågrunn av dette, heldigvis ikke noe mer. Eneste permanente løsningen på dette er å fjerne dpf, å blokkere EGR. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...