Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rare problemer med hofte og begge bein

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har noe rare greier som legen min ikke finner ut av hva er.

Det begynte for et år siden føler jeg etter jeg var hos fysio, kiropraktor og muskelterapaut for kneet. Etter det har det bare gått nedover. Det var en tid det var helt forferdelig verking i hoftene. Gikk til ortoped og han så hoften var veldig forover-rotert. Han rettet den opp. Det varte fint et år, frem til her i februar jeg var skjev igjen. Rettet den opp. Men nå er jeg skjev.

Så er det slik at jeg er øm på innsiden og utsiden av begge beina, og går nedover til leggen. Det er vondt når jeg tar der.

(Videre har jeg betennelse i popilitius som ikke går bort.)

Psoas major er stiv og vondt.

Jeg gikk så til legen og tok MR av bekken og korsrygg. Resultatet var:

"Ble ikke påvist noe.

R: Ingen signifikant patologi påvist. Lett skivedegenerasjon i nivå L5/S1."

Jeg har lest det er noe nerver der og som kan komme i klem og gi symtomene mine. Men videre i resultatet fra MR står det at "skivedegenerasjon har nok ingen betydning for symptomene". Dette er legen opphengt.

Jeg begynte å gå til manuellterapaut nå og viste svaret. Hun har gitt meg tøyeøvelser for hamstring og satt nåler i musklene på siden av hoften, piriformis vil jeg tro.

Smertene i hoften forsvant etter dette. Hun fant og ut at muskel på høyre side ved siden av ryggsøylen nede er mer anspent.

Men etter å ha tøyet hamstring og hoftemusklene hver dag flere ganger for dagen i litt under en måned har jeg fortsatt alle symptomer utenom verking i hoften. Er fortsatt øm på innsiden og utsiden av hoftene. Fortsatt ganske stiv generelt i hofte.

Øvelsen hip internal rotation på høyre fot lar foten bøyes ut maks 3cm, mens venstre kan fint bøyes mye ut. Så det ee ganske stivt.

Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre mer. Manuellterapauten mener skivedegenerasjonen ikke har noe særlig å si. Og neste time skal jeg få øvelser mot å styrke hoften. Men jeg tviler på dette skal fikse ømheten min og det faktum at hoften er skjev.

Har noen vært borti lignende? Hva burde jeg gjøre? Er helt rådvill her når jeg har prøvd så og si alt.

Takk for svar :(

Anonymous poster hash: ae212...885

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar :)

Hvordan har du korrigert måten du beveger deg på i hverdagen etter alle disse behandlingene? Har noen av behandlerne dine vist deg hva du gjør feil og hvordan du kan rette på det?

Ingen har vist meg noe. De har sett på hvordan jeg går, feks, og mener det ser bra ut. Ikke skjev rygg heller.

Hvordan trener du? Det kan være at du har vondt pga feilbelasting og det er på tide å finne en mindre krevende aktivitet som også hjelper deg å bygge og opprettholde muskler, som feks svømming.

Trener styrke, men har vært uten trening lenge nå.

Anonymous poster hash: ae212...885

Lenke til kommentar

TS burde egentlig legge opp treningsopplegg med hjelp av fysioterapaut ja. For å få hjelp til hvordan det burde gjøres mest skånsomt, også er det jo garantert trening fysio kan anbefale for å lette smerten. 

Anbefaler deg å begynner å svømme TS, en gang ukentlig, det styrker og er godt for kroppen med veldig lite belastninger til den. Vannet er som naturlige vekter som ikke kan skade deg :p

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Disclaimer: jeg er ikke utdannet fysio-noe-som-helst, jeg er kun en random dude på internett med en høyere interesse for trening og biomekanikk enn gjennomsnittet og svart belte i google-fu.

Foroverrotert hofte skyldes gjerne korte/stramme hoftebøyere – sitter du mye normalt sett? I så fall kan du ha nytte av øvelser som strekker hoftebøyerne dine, hvis ikke fysioterapeuten din allerede har vært inne på disse tankene kan du jo alltids foreslå det for ham, kanskje det er et nyttig spor for ham. Du sier også at psoas er stiv og vond, det kan stemme bra med at den trekker korsryggen din fremover og hofta med den.

Jeg ville egentlig blitt overrasket hvis noe av dette her er nytt for deg, men det var liksom det eneste holdepunktet jeg klarte å finne hos deg. Du er nok best tjent med å fortsette å jobbe med dette med skikkelige fagfolk som kan studere deg, det høres ut som om det er en rimelig kompleks problemstilling dette her.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...