GungFu Skrevet 8. juli 2018 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2018 Apple laderene er dyre, og isolasjonen på ledningen er dårlig.... Per dags dato koster en original Apple 85 watts MagSafe lader til min MacBook Pro kr. 929 - og det er ikke gøy når en må kjøpe ny fordi ledningen ikke tåler noe særlig. I fjor kom jeg over en ikke-original lader fra en butikk i Fredrikstad som sender til hele landet og den koster ikke mer enn kr. 389,-Er det noen som har erfaring eller noe formening om det er lurt eller dumt å kjøpe denne ikke original lader til MacBook Pro ?Noen gode råd til å få issolert fremtidig ledninger så den ikke er så sårbar ?Her er bilde og link til den ikke-originale laderen jeg vurderer å kjøpe:LINK Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 8. juli 2018 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2018 Kjøp en ny original og forsterk endene med Sugru. Ville aldri kjøpt en uorignal lader til en maskin til 10k+. https://sugru.com/ Lenke til kommentar
GungFu Skrevet 9. juli 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. juli 2018 (endret) Hva tror du om å kjøpe kun ledning med kontakt som blir solgt av 24hshop.no via CDON.no ? LINK Endret 9. juli 2018 av GungFu Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 9. juli 2018 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2018 (endret) Tja, selv om de tåler lite så har jeg faktisk sendt inn en rekke ledninger med magsafe grunnet det som virker som bruksslitasje og bare fått tilsendt ny.. Selv om jeg ikke hadde tro på at kunden faktisk ville få det... Så om de ryker innenfor noen år så har jeg aldri opplevd avslag på ny lader/kabel om man sender inn den orginale først... (Nedturen er at må klare seg uten lader om man ikke har noe i reserve). Kan bare anta at det er så få som tar seg tid og penger til å faktisk undersøke at de kan få en ny kabel/lader helt "gratis" at det er nesten fritt spillerom for sertifiserte appleverksteder å bare bytte ut alle de får tilsendt... Endret 9. juli 2018 av Krozmar 1 Lenke til kommentar
GungFu Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. juli 2018 Hei Krozmar ! Takker for at du tok deg tid til å svare på problemet mitt og for veldig godt svar. Det er godt å høre at jeg ikke er alene med dette problemet. Det er viktig å understreke at dette er kun ved normal bruk, ikke noe røff behandling eller uhell: kun flytte MacBooken fra bordet til fanget og tilbake igjen (ikke noe unormalt)... Jeg har også sett at den største delen av feedback inne på produktsiden til denne laderen hos Apple (både den amerikanske [uSA] og norske siden) er så og si mest negative tilbakemeldinger, hvor folk klager på nettopp denne laderen, og mange ber Apple om å gjøre noe med dette problemet.Jeg har ved ett par enledninger tidligere fått ny lader, så det er en måte jeg kan løse det på (godt å bli påminnet om det), selv om det er en del pes (og flaut) og dra til butikken for å bytte så ofte som dette skjer. I det siste har jeg endt opp med å kjøpe ny da en synes det er veldig til bry...For å pressisere jeg har aldri hatt problemer med selve strømkabelen fra "adapteren"/boksen (eller hva det heter) til strøminntaket, men kun den ledningen som har kontakt som går inn i selve Macen. En løsning som har hjulpet er å ha ledningen tilkoblet Macen fra baksiden, ikke langs siden nedover mot meg, så de siste årene har ikke dette vært årsaken - selv om dette er noe en ledning bør tåle.Her er bilde av det typiske problemet jeg har. Det begynner med denne splitten i den ytre (plastikk-) isolasjonen, og etter det går det raskt hvor alt forverres og stålvaierne inne i ledningen som fører strømmen krølles og til slutt ryker... Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 10. juli 2018 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2018 (endret) Ja, slike typiske slitasjeskader har det aldri vært problem å få til å byttet laderen sin utifra erfaringen jeg har, men man må levere laderen sin samtidig som man har serienummeret på maskinen den fulgte med samt kjøpskvittering.. Trenger ikke nødvendigvis benytte butikken du kjøpe produktet fra, men en butikk som selger produktet (Butikker står fritt i å nekte deg å levere inn produktet for reklamasjon om det ikke er kjøpt hos dem) Men de får uansett refundert fraktkostnader når de sender laderen til verkstedet... Og kanskje får de deg som kunde neste gang du kjøper noe, derfor aksepterer mange butikker de fleste garantiforespørsel som blir mer innenfor den norske reklamasjonsretten Håper du slipper unna tusenlappen for en ny lader, og kan bare få byttet ut den du har ved å få levert den inn til en butikk som kan sende den inn for deg Edit:Av og til skulle man nesten tro at det er litt bevist fra Apple at de lager slik banal svakheter i en kabel, akkurat feilen på bildet er alltids en gjenganger, ikke unormalt viser det sterke tegnt til varmegang og kortslutning som er tydlig en brannfare på det nøyaktig samme sted.. Litt merkelig at de ikke har forsterket punktet der på hvor kabalen så si alltid slites mest... Men kan igjen bare annta at det er for få som benytter seg av reklamasjonen og garanti til å få ny kabel, at det er billigere å gi folk ny kabel fremfor å lage de bedre... Endret 10. juli 2018 av Krozmar 1 Lenke til kommentar
Dreamfault Skrevet 13. juli 2018 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2018 Altitec virker profesjonelle. Som deg ønsket jeg ikke å betale for en ny ledning som hadde like stor verdi som Macen den skulle brukes til. Jeg har kjøpt av Altitec. Den første var det noe galt med (gnistret når den ble satt i en stikkontakt.) Forklarte det for Altitec og de sendte umiddelbart en ny. Den jeg fikk nå har fungert perfekt i ett års tid og virker like solid som en original. Jeg ville kjøpt av Altitec og som med alle andre ladere bør man ta den ut når den ikke er i bruk, og ikke lade om natten 1 Lenke til kommentar
GungFu Skrevet 13. juli 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juli 2018 Altitec virker profesjonelle. Som deg ønsket jeg ikke å betale for en ny ledning som hadde like stor verdi som Macen den skulle brukes til. Jeg har kjøpt av Altitec. Den første var det noe galt med (gnistret når den ble satt i en stikkontakt.) Forklarte det for Altitec og de sendte umiddelbart en ny. Den jeg fikk nå har fungert perfekt i ett års tid og virker like solid som en original. Jeg ville kjøpt av Altitec og som med alle andre ladere bør man ta den ut når den ikke er i bruk, og ikke lade om natten Tusen takk for at du deler din erfaring med denne ikke-originale "Apple" laderen. Det setter jeg veldig pris på da jeg har tenkt på dette i over ett år nå... Vet du om denne f.eks. er Nemco godkjent og lovlig solgt i Norge, og at den ikke en enkel billig-kopi som det kan være noe som helst risiko å kjøpe (være ødeleggende over tid) ? Altitec virker som en seriøs norsk butikk, men jeg skulle alikvel hatt noe form dokumentasjon på at den ikke ødelegger min 20k+ MacBook Pro, og hva slags sikkerhet og garanti jeg har... Lenke til kommentar
Dreamfault Skrevet 14. juli 2018 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2018 Nei, det kjenner jeg ikke til. Men Altitec er en helnorsk nettbutikk på linje med Komplett og må forholde seg til de samme reglene når det kommer til elektronisk utstyr. Hvorvidt du kan kreve erstatning for Macen dersom laderen gjør at den tar kvelden er vel et forbruker-rettslig spørsmål jeg ikke kan gi noe svar på. Og helt til slutt, du og jeg har nok to forskjellige utgangspunkt. Jeg trengte en «billig» lader for å holde liv i en Mac produsert i 2012. Din høres dyrere ut :-) dersom du vet at Apple vil erstatte en ødelagt Mac på grunn av en defekt lader ville jeg kjøpt en original. Men sannsynligvis vil Altitec sin være like god og solid. Begge er produsert i Kina 1 Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 15. juli 2018 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2018 Altitec skriver dette i sine vilkår: GarantiAltitec garanterer at produktet fungerer etter spesifikasjonene og at de ikke gjør skade på ditt produkt. Dersom varene ikke fungerer som anvist, erstatter Altitec varen med tilsvarende ny vare eller reparasjon. Produktets (det du bruker batteriet/laderen på) reklamasjonsrett påvirkes ikke om du bruker kompatibelt eller uoriginalt batteri/lader, selv om enkelte produsenter hevder dette. Dersom noen av produktene kjøpt av oss ødelegger/skader det du bruker det på eller forårsaker andre følgeskader, dekker vi alle kostnader i denne forbindelse. Burde være trygg, da 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå