Gå til innhold

Åtte måneder etter at han bestilte service, ble Christians Tesla endelig klar for henting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Møller bil sine merker har jo alle fabrikker og underleverandører med fabrikker kun et par timer unna med fly. Det er jo og en fordel. 

 

Det er generelt mange gode grunner til at det såvidt ikke ruller amerikanske biler på veiene i Europa til tross for at de stjal hele Tysklands bilindustri etter 2. verdenskrig. Tesla deler dessverre en del likheter med andre amerikanske bilmerker. Disse merkene har ikke klart å få til en del ting helt siden de ble startet. Så det er vel usikkert om Tesla som første amerikanske selskap skal klare å finne ut av slikt. Tesla har vist de er gode på teknologi, som de pleier å være i USA, men de har jo hatt en del problemer med alt som er relatert til typisk bilindustri. 

 

Kanskje amerikanerne burde stoppe å tro at de vet bedre og heller prøver å følge mer som de gjør i Tyskland? For ideene deres rundt bil er det jo ikke akkurat mange utenfor USA som synes er så smarte. Tesla er til forskjell en bil som ikke er så ille, men det er jo stort sett bare fordi teknologien gjør opp for manglene for mange kjøpere som veier det høyt. 

 

Hvor mange kommer til å kjøpe bil fra USA når tyskerne for fult ruller inn med masse fantastiske elbil modeller? 

 

Det å skape godt rykte tar lang tid. Det å ødelegge rykte går raskt. Og negative ting holder seg lenge. Tesla kommer til å få konkurranse fra lignende biler. Og da forsvinner plutselig de fleste grunner til å spesielt kjøpe Tesla og du sitter igjen med alt det som de ikke gjør bra. Det at de må gjøre noe med situasjonen er jo åpenbart, men om situasjonen forblir slik i lengre tid føler jeg at folk raskt kommer til å hoppe over til andre med en gang et annet valg kommer. Og ja kanskje Tesla har fått alt i stand til den tid, men hva med folks oppfatning? Den endres ikke like raskt.

Lenke til kommentar

Har ikke noe med om det er enkelt eller ikke, det dreier seg om penger og fortsatt kunne tjene penger på bilene de selger, ikke bare vente på at investorer skal holde skuta flytende som er det som holder Tesla flytende enn så lenge. BMW har selv sagt at de henger litt på gjerdet til teknologien blir rimeligere, hjelper lite om man selger 50000 biler og taper penger på hver eneste en, det trenger man ikke fullført ungdomsskolen for å skjønne.

 

Og hvorfor skal de stresse? Porsche hadde elbil på starten av 1900 tallet faktisk, har nå kjøpt 10% av Rimac, samt for noen dager siden satt de ny rekord på Ringen med en 919 Hybrid.

 

Virker som er et hysteri med å få ut elbiler så fort som mulig, ingen av de store tyske sover dårlig om natta, når de i motsetning til Tesla driter penger år etter år på bensin samt tidligere diesel biler.

Det dreier seg om å ikke bli stående igjen på perrongen når toget går. Tesla ligger langt foran de andre, og jo lenger de klamrer seg til giftbilene sine, desto større blir forspranget til Tesla.

 

Hvis Volkswagen og andre ikke blir stressa så burde de jaggu bli det:

 

http://www.thedrive.com/news/19768/vw-dieselgate-graveyards-grow-to-over-300000-cars-across-u-s

 

Ellers er det merkelig at du snakker nærmest med forakt om å bruke investorer for å kunne gire opp produksjonen. Det er ikke noe galt for et vektselskap å henge inn penger fra investorer for å kunne vokse raskere.

 

Dette er oppskriften på "disruption". Dinosaursene blir sittende og se på at et innovativt selskap snur markedet på hodet, og når de først skjønner hvor det bærer å er det for sent. Vi husker vel alle RIM, Nokia og andre som i det lengste fornektet Apples suksess?

 

De tradisjonelle bilprodusentene er i ferd med å bli "distrupted". Måten de oppfører seg nå er typisk for etablerte bedrifter som er i ferd med å bli det.

Lenke til kommentar

Hvilke bilmodeller tror du kommer til å selge mest i de landene som IKKE har duste subsider pga en plæstikkbil som floppet både med og uten Ford sin hjelp?

 

Porsche Taycan vs Porsche Panamera

Jaguar I-Pace vs Jaguar E-Pace

 

Eneste grunnen til at de 2 merkene har masse bestillinger pga særfordelene de har, hadde de kostet tilsvarende bensinmodeller inkl avgifter hadde de solgt 2 biler i kvartalet av el-modellene.

Det kan godt være at fossilversjonen hadde solgt bedre blant disse selskapenes kjernekunder, men andre ville kjøpt el-versjonen hvis den faktisk er bra og koster det samme som fossilversjonen. Men så langt ser ikke folk ut til å være så veldig begeistret for elbilene fra disse selskapene.

Lenke til kommentar

Det regnestykket må være veldig interessant, for som artikkelen viser så har de nok problemer med bilene, og kostnaden fra den må vel regnes inn et eller annet sted her det også.

Nei, de har ikke spesielt mange problemer med bilene generelt. Men de har ikke dimensjonert serviceapparatet etter leveringene sine.

Lenke til kommentar

Det er viktig å belyse fordi da vil folk som ikke er fanboys av Tesla ha et bedre vurderingsgrunnlag når de skal kjøpe bil. Jeg skulle gjerne vært med på Tesla-reisen, men ikke nå som jeg vet at byggekvaliteten er på nivå med gamle asiabiler og servicenivået er så langt etter europeiske bilprodusenter som det beskrives i media. Jeg ville vært mer irritert av å kjøpe en Tesla og finne ut av dette i etterkant, enn å velge å ikke kjøpe Tesla og irritere meg over at jeg ikke får en familieelbil enda.

Nå er ikke byggekvaliteten så dårlig generelt, men problemet er at hvis feil først oppstår (som det ikke gjør hos de aller fleste), så har de kapasitetsproblemer på service.

 

Men hvis de klarer å gjøre noe med dette problemet så vil ting se langt bedre ut, for bilene i seg selv er bra.

Lenke til kommentar

At Tesla har høye FoU kostnader er jo naturlig, de er et 10 år gammelt selskap som startet helt fra scratch. At de går med tap og røde tall i regnskapet er jo ikke noe investorene er overrasket over. De skjønner jo at det koster å investere i infrastruktur, skalere opp produksjon og få på plass en organisasjon som kan håndtere den økte produksjonen de er i gang med. Og Tesla vil gå i rødt en stund til. Og det er helt greit sett fra en investors side. For de ser jo at det skaleres opp og at kapitalutvidelsene har gått til nettopp det. Alt går etter planen mao, ja bortsett fra noen voksesmerter men det er jo også forståelig og heller ikke uventet.

Det er en ting som er litt pussig. Her sitter vi og diskuterer Teslas økonomiske resultater. Hvorfor gjør vi ikke det samme med mange andre selskaper?

 

Se for eksempel på Netflix, en annen "yndling" blant mange her. Såvidt jeg vet har Netflix omtrent alltid gått med underskudd og regner med å fortsette å gjøre det i overskuelig fremtid. Det er ikke fordi de sliter, men fordi de har gjort det klart og tydelig for investorene sine og markedet at de investerer tungt nå for å sikre fremtiden. De bruker blant annet mye penger på eksklusivt innhold.

 

Hvorfor sitter man ikke her og krangler om hvorvidt det er lurt at Netflix går med underskudd eller ikke? Hva er det som gjør at Teslas underskudd hele tiden trekkes frem av kritikerne/haterne, mens det samme såvidt jeg kan se ikke skjer med Netflix?

 

Er det noen som har tanker om det?

 

Nå vet vi at selv Toyota sikter mot BEV. Leaf er alt en suksess og Koreanerne satser også kraftig på BEV. Selv tradisjonelle fossilmerker som Jaguar har nå BEV modell. Og langt flere kommer etter. Hvor er vi om 3 år? Eller 5? Begynner kanskje dieseltåka å lette i storbyene da?

Jeg håper for Nissans del at deres suksess ikke bare kommer av at folk "tar til takke" med Leaf fordi det ikke finnes så mange andre biler som kan konkurrere hvis man tenker på pris. (Jeg tror vel egentlig Opel Ampera-e muligens kunne ha banket Leaf ganske kraftig hvis de hadde klart å produsere nok..?)

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Jeg skrev at også at Tesla gikk med tap før FoU, primært pga. høye SG&A (adm.kostnader, salg, etc.). Men glem resultatet for en stund og ta en titt på balansen, arbeidskapitalen og kontantstrømmen. Det er sjokkerende lesning, og faktisk det som investorerer og analytikere er mest opptatt av.

 

cashflow.png

Hvorfor er det sjokkerende lesning?

 

Gjør et Google-søk på "netflix free cash flow". Er det like sjokkerende?

Lenke til kommentar

Ikke så enkelt å produsere elbil? Årsaken til at de andre ikke produserer elbiler er fordi de tjener mer på å produsere bensinbiler. Det er nøyaktig samme prosess mer eller mindre å produsere elbil vs bensinbil. Elbil har mange færre deler og er dermed enklere å produsere. De produserte elbiler for over hundre år siden, da var mesteparten av bilene som ble produsert elbiler.

Jepp, og Microsoft, Nokia og andre konkurrenter bare lo av første iPhone. Den hadde jo ikke MMS engang! Den kom til å floppe.

 

De innså for sent at iPhone redefinerte markedet...

 

Og her er problemet med Disruption. De etablerte vil tape penger på kort sikt hvis de agerer hensiktsmessig på det som skjer. De velger derfor å klamre seg til sine utdaterte produkter og forretningsmodell. Og da får disrupteren enda mer muskler over tid. De etablerte er i en catch-22. Hvis de kaster seg rundt og prøver å henge med så vil det gå ut over bunnlinjen deres på kort sikt, og de vil bli brutalt straffet på børs m.m.. Hvis de ikke gjør det, så risikerer de konkurs eller i beste fall å bli en nisjeleverandør i et nytt marked.

 

Klassisk Disruption, dette her.

 

Forresten så er går sikkert forholdsvis greit å produsere en kjedelig, uinspirert elbil (som Leaf). Men det er ikke slike biler Tesla kommer med. Tesla har ikke bare rasket sammen noen deler og ferdig med det. De har et helt økosystem av tjenester (superlading, autonomi, osv.), samt en sterk fokus på programvare og utvikling den veien.

 

Og nei, det er ikke bare å endre produksjonslinjer og vips så er man i mål. Ikke bare må man forandre helt hvordan man produserer bilene, men man må få tak i helt nye deler og teknologi. Som batterier. Og det er ikke så enkelt, ser du.

 

De har ikke engang delelager i Europa

Nå må du slutte å gjenta denne løgnen.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Har ikke kjøpt elbil ennå, men det blir nok det senere. Jeg har to kriterier som ennå ikke er oppfylt.

Når en elbil har 600 km rekkevidde sommer som vinter, og tiden det tar å fullade er det samme som det tar å fylle bensin, da kjøper jeg meg en elbil.

Tankegangen din er utdatert. Det skal ikke være nødvendig å lade på samme måte som man fyller fossilt drivstoff. Man lader stort sett hjemme, og trenger ikke å kaste bort tid på å hele tiden kjøre innom bensinstasjoner. Det er først hvis man skal på ekstra lange turer at man må innom hurtigladere.

 

Men 99% av tiden så plugger du den bare i hjemme og lar den stå over natten, så er den klar neste morgen.

Lenke til kommentar

Du har visst en del å lære skjønner jeg.

 

Hvorfor sier du toget har gått og andre produsenter har falt av? 

 

Hvis du reiser en tur ut i verden vil du fort oppdage at elbil bølgen ikke er så stor som du overbeviser deg selv om. 

Det er først og fremst et norsk fenomen etterfulgt av Nederland. 

Verden vil gjerne kjøre elektrisk i fremtiden, og bilprodusenter vil nok også lage gode elbil alternativer i...fremtiden!

Lenke til kommentar

Hvorfor sier du toget har gått og andre produsenter har falt av? 

 

Hvis du reiser en tur ut i verden vil du fort oppdage at elbil bølgen ikke er så stor som du overbeviser deg selv om. 

Det er først og fremst et norsk fenomen etterfulgt av Nederland. 

Verden vil gjerne kjøre elektrisk i fremtiden, og bilprodusenter vil nok også lage gode elbil alternativer i...fremtiden!

Fordi han er et offer for Musks RDF :p

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Nei, de lyver ikke.

Musk sier han venter på godkjennelse fra Vegvesenet. De sier de ikke har noen søknad inne. Så Musk lyver. Det er nå faktisk så enkelt. Skylder på Norge og legger alt over på Norge. Liksom vår feil at selskapet hans suger på verksted og deler. Putter du Musk over Norge og nå? Har din kjærlighet for Musk ingen grenser?

 

Kanskje du kan få statsborgerskap i Muskistan. Der alle tilber Elon Musk i et tempel på søndager.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det dreier seg om å ikke bli stående igjen på perrongen når toget går. Tesla ligger langt foran de andre, og jo lenger de klamrer seg til giftbilene sine, desto større blir forspranget til Tesla.

 

Hvis Volkswagen og andre ikke blir stressa så burde de jaggu bli det:

 

http://www.thedrive.com/news/19768/vw-dieselgate-graveyards-grow-to-over-300000-cars-across-u-s

 

Ellers er det merkelig at du snakker nærmest med forakt om å bruke investorer for å kunne gire opp produksjonen. Det er ikke noe galt for et vektselskap å henge inn penger fra investorer for å kunne vokse raskere.

 

Dette er oppskriften på "disruption". Dinosaursene blir sittende og se på at et innovativt selskap snur markedet på hodet, og når de først skjønner hvor det bærer å er det for sent. Vi husker vel alle RIM, Nokia og andre som i det lengste fornektet Apples suksess?

 

De tradisjonelle bilprodusentene er i ferd med å bli "distrupted". Måten de oppfører seg nå er typisk for etablerte bedrifter som er i ferd med å bli det.

Du har svart belte i å tillegge kommentarer usynlige bokstaver og anta ting på det andre skriver her.

 

Det at du hører stemmer i hodet ditt som får forakt ut av fakta får du at opp med fagpersonell. 

 

Hvor hadde Tesla vært i dag uten investorer sålangt i 2018?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...