Gå til innhold

Det digre amerikanske transportflyet ble kjent da det ødela dekket på Sola lufthavn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er litt merkelig at Vietnam-krigen ikke dras inn i dette. Timingen til utviklingen av dette flyet sammenfaller bra med de siste årene av den krigen. Jeg vet ikke om flyet ble brukt noe under innspurten av den amerikanskledede delen av denne krigen, men med så mye materiell som ble fraktet inn til Sør-Vietnam både under og i sluttfasen av denne krigen, så vil jeg tro at transportbehovet der direkte må ha bidratt til behovet for denne flymodellen i første rekke.

 

Kan dere bekrefte denne antakelsen?

 

Miniubåten var et sivilt fartøy som ble testet i nordsjøen. De returnerte med ubåten med første stopp på amerikansk jord i Miami. Entreprenørselskapet TS (Trygve Stangeland) i Sola kommune ble benyttet til å legge den forsterkede asfalten der flyet skulle parkeres og lastes. Dette var en prestisjefylt asfalteringsjobb.

 

Det går an å få en tilhenger fra lastebil igjennom flyet. De måtte nytte seg av grundig oppmåling for å få tilhengeren med ubåten ombord. Men tilhengeren måtte vinsjes ombord pga. størrelsen på lasten.

 

Flyet har separasjon av cockpit og seter for soldater. Så de må klatre ned en loddrett stige inn i lasterom og opp i kjøkken/cockpit foran i flyet.

 

Da flyet var så fryktelig tungt, så behøvde det hele rullebanens lengde på Sola Lufthavn, Stavanger for å ta av.

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sola Lufthavn har hatt andre spesielle militærfly på besøk også på andre tidspunkt. Jeg husker godt alt hemmelighetskremmeriet omkring Blackbird, som måtte nødlande på Sola. Tror det var trøbbel med en motor det dreide seg om. Det måtte stå parkert i en del dager for å få tak i reservedeler og ingen i fra media fikk anledning til å fotografere det hemmelige flyet. Jeg husker at det var litt omtale av den hemmelige lakken på flyet som visstnok skulle være i stand til å gjøre det stealth. Nå i dag så er vel ikke dette nok, og de baker inn all slags vinkler på panelene i tillegg for å spre signaturen av militærflyene.

 

Dette flyet er vel en pensjonert flymodell i våre dager.

 

Alt jeg fikk oppleve var selve lyden når det tok av. Var dessverre "fastlenket" på skolebenken den ukjente dagen det forlot flyplassen :hm:

 

maxresdefault.jpg

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=5Aa4HIYBOUs

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes det er litt merkelig at Vietnam-krigen ikke dras inn i dette. Timingen til utviklingen av dette flyet sammenfaller bra med de siste årene av den krigen. Jeg vet ikke om flyet ble brukt noe under innspurten av den amerikanskledede delen av denne krigen, men med så mye materiell som ble fraktet inn til Sør-Vietnam både under og i sluttfasen av denne krigen, så vil jeg tro at transportbehovet der direkte må ha bidratt til behovet for denne flymodellen i første rekke.

 

Kan dere bekrefte denne antakelsen?

 

Miniubåten var et sivilt fartøy som ble testet i nordsjøen. De returnerte med ubåten med første stopp på amerikansk jord i Miami. Entreprenørselskapet TS (Trygve Stangeland) i Sola kommune ble benyttet til å legge den forsterkede asfalten der flyet skulle parkeres og lastes. Dette var en prestisjefylt asfalteringsjobb.

 

Det går an å få en tilhenger fra lastebil igjennom flyet. De måtte nytte seg av grundig oppmåling for å få tilhengeren med ubåten ombord. Men tilhengeren måtte vinsjes ombord pga. størrelsen på lasten.

 

Flyet har separasjon av cockpit og seter for soldater. Så de må klatre ned en loddrett stige inn i lasterom og opp i kjøkken/cockpit foran i flyet.

 

Da flyet var så fryktelig tungt, så behøvde det hele rullebanens lengde på Sola Lufthavn, Stavanger for å ta av.

 

Yep C5 var operationell og aktiv fra midten av 1970, og godt brukt under flukten fra Vietnam. Forgjengeren C-141 Starlifter var oftere brukt, da den fløy allerede i 1963. Satt i øvrig på med en Starlifter fra Gardermoen til Minnesota i 1994. Gu’ bedre for et ubehagelig og støyende fly å stua inn i, i 14 timer. Folk foran motora satt i full vinterpåkledning mens folk bak motora satt i underbuksene, svetta og spøy. ?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg var jo knapt et bevisst barn det året 1975, så alt jeg lærer om Vietnam-krigen må skje som voksen. Tragedier er alltid fæle, men denne hendelsen her druknet sikkert i alt det andre av tragedier i og rundt Vietnam-krigen.

 

Det var interessant lesning den lenken din. Men artikkelen virker noe selvmotsigende. Det beskrives en nødlanding på en rismark. Mens i undersøkelsene av flykrasjet, så omtales det at de fant flyregistratoren i havet. Jeg tviler på at denne opptakeren satt i lasterommet, da det er normalt at den sitter nær cockpit. Dersom flyet først knakk i fire deler under nødlandingen på rismarken, så sitter man igjen med åpne spørsmål om hvordan opptakeren havnet i havet.

 

Det skrives at opptakeren ble funnet, og at det også ble funnet vrakdeler fra dørene og et lik fra mannskapet. Måten det skrives på leder en til å skulle tro på at den ble funnet i havet da. Kanskje en TV-episode "Mayday" hadde kunnet oppklare denne merkelige detaljen om risåkeren og havet i flykrasjet?

 

 

The United States Navy amphibious cargo ship USS Durham (LKA-114), frigate USS Reasoner (FF-1063), and command ship USS Blue Ridge (LCC-19) were assigned to search for the flight data recorder in the South China Sea.[3] The recorder was found, and U.S. Navy ships and helicopters also discovered wreckage from the doors in the South China Sea as well as the body of a C-5 crewmember.[3]

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...