Uderzo Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 (endret) Hei Jeg kjøpte nylig flere WD100EFAX til min Synology NAS. Jeg kan tidvis høre veldig tydelige ulyder komme fra diskene. Jeg vet ikke om det kun er en av dem eller om flere av diskene som lager den samme lyden. Lyden kan forsvinne i perioder, så jeg lurer på om lyden oppstår når det er lite aktivitet eller disken(e) aksesseres på en spesiell måte. Alle S.M.A.R.T verdiene er fine, så jeg lurer på om dette er lyder som diskene lager til vanlig eller om det kan være et eller annet galt med de jeg har. Noen som har vært borti lignende? Har lagt ved et opptak av lydene. Takker for all hjelp på forhånd ulyd.mp3 Endret 7. juli 2018 av Uderzo Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Jeg har 4 stk WD40EFRX-68WT0N0 og ingen av disse lager slik lyd. Nå er kanskje dine disker konstruert annerledes og lager derfor en annen lyd. Men jeg kan legge til at jeg aldri har hørt denne lyden på andre disker jeg har eid opp igjennom tidene. Finn ut hvilke(n) disk(er) som lager ulyden og se om lyden er der på pc. Du kan også kjøre en extended test med WD sitt eget verktøy for å avdekke feil: https://support.wdc.com/downloads.aspx?p=3 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 8. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2018 Ja, 8TB og 10TB red diskene til WD er konstruert annerledes enn WD40EFRX. De er heliumbaserte. I likhet med deg så har jeg ikke opplevd denne lyden på noen av de 9 WD40EFRX diskene jeg har eller andre disker jeg har hatt opp igjennom. Så jeg lurer på det kan ha noe med måten de helium-fylte diskene er konstruert. I og med "feilen" er periodisk så er det ikke så lett og feilsøke. Lyden dukker plutselig opp og kan vare 1 times tid f.eks, og det kan ta mange timer før den dukker opp igjen. Så jeg lurer på om det er en eller annen prosess som fremprovoserer lyden. Hvis jeg stresser diskene veldig så kan lyden forsvinne, så det er muligens knyttet til graden av aktivitet. Jeg skal forsøke å finne ut hvilken av diskene det er, eller om det gjelder alle 10TB diskene, men det er ikke så enkelt når feilen er periodisk og muligens er knyttet opp mote graden av aktivitet. Testing utenfor NAS-en kan bli vanskelig. Takk for svar Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Det kan vel være disken sitt automatiske vedlikeholdsprogram. Tettheten av data gjør at diskene får feil hele tiden(ECC corrected i S.M.A.R.T), så disken kan lese, rette opp og skrive når du ikke bruker den for å holde lagrede data riktige. En disk kan også gjøre termisk rekalibrering. Lyden i opptaket ditt minner mest om en scanner. Aldri hørt noe sånn på en moderne disk. Konvensjonelle harddisker har en mye kjappere magnetbasert mekanisme for flytting av hodet. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2018 (endret) Det høres sannsynlig ut at det kan være et vedlikeholdsprogram. Jeg har glemt å sjekke om lyden kommer i forbindelse med de regelmessige S.M.A.R.T testene(daglig/månedtlig) som kjøres på NAS-en, det skal sjekkes neste gang. Jeg har også skrudd av hibernate på diskene for å se om det kan ha en effekt. Takk for tipsene Endret 9. juli 2018 av Uderzo Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Hvordan har du montet disken? Jeg hadde to 6TB WD6002FRYZ. Begge kom det støyende ulyder fra, MEN bare dersom de var montert i en stilling -vannrett, dvs. at WD logos pekte "opp mot taket", og i loddrett stilling lydløse. Da jeg måtte ha de i vannrett monterte stilling, fikk jeg dem returnert til salgsfirmaet, og tok heller ut 2 tk. WD 6002FZWX. Disse to mottatte diskene var da lydløse, uansett montert stilling. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 15. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2018 (endret) De står loddrette i NAS-en. Er forøvrig over en uke siden jeg hørte lyden sist, så jeg håper at den er borte for godt Endret 15. juli 2018 av Uderzo Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Great -godt at det løste seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå