robertaas Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Men du kan ha flere sosiale nettverk. Du kan bruke messenger delen av FB og ingenting annet. Hvor ofte har du gjensynstreff? Ikke ofte. Så kan du f.eks bruke en annen tjeneste til å sende bilder til dine venner hver dag. Da har du fortsatt FB, men bruker det ikke mye. Bruker du det lite så kan ikke zuckerberg stjele masse data fra deg. Og hva er da poenget med FB om han ikke får stjålet nok data? Unge bruker jo FB mindre og mindre, når de før var nesten eneste som brukte det. Joda, det finnes flere sosiale netttverk og jeg skjønner absolutt at det er mye ved Facebook som ikke er bra, men er det noen andre sosiale nettverk du mener faktisk vil kunne vært erstattet Facebook til bruken jeg beskrev? BTW til deling av bilder er Instagram den mest brukt plattformen og altså hvor du når flest.... den er eid av Facebook. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Joda, det finnes flere sosiale netttverk og jeg skjønner absolutt at det er mye ved Facebook som ikke er bra, men er det noen andre sosiale nettverk du mener faktisk vil kunne vært erstattet Facebook til bruken jeg beskrev? BTW til deling av bilder er Instagram den mest brukt plattformen og altså hvor du når flest.... den er eid av Facebook. Ja det er jo det jeg nevnte tidligere som er problemet. Det er stort sett ingen som direkte konkurrerer med FB i Vesten da FB alltid vil vinne pga brukere som folk sier. Så de må gjøre litt annerledes. Og så er problemet da slik du nevner med når folk går over til SC og Insta så kjøper FB opp Instagram... Så da kommer du deg aldri vekk fra dem, fordi de kjøper opp oppkommende sosiale medier. Så jeg er ikke uenig med andre her inkludert deg som sier det ikke er mulig å unnslippe. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 (endret) La oss si at noen ønsker invitere til en gjensynstreff for sin gamle skoleklasse og det er litt detaljer å diskutere. Hvilket alternativ til Facebook er det da mulig å bruke? Kjenner til noen som prøvde å gjøre det via e-post for noen år siden. Først var det et langt søk for å finne e-poster, mange av kontoene var ikke lengere i bruk og ca. en tredjedel av utsendte invitasjoner kom ikke frem da de ble stoppet i spamfiltre. Og av de som svarte kom ca. en tredjedel ikke frem pga. spamfiltre. De var veldig klare på at noe slikt ville de aldri prøve igjen via e-post, nå var det kun Facebook som gjaldt. Det finnes noe folk kaller for telefon. Litt usikker på hvordan det virker, men det skal være mulig å slå en slags kode og så skal en kunne snakke (med lyd!) med personen i andre enden. Og så finnes det noe annet (usikker på om det finnes eller bare er en Internett-myte) som folk kaller brev. Tror det ligner litt på e-post bare at det tar mye lenger tid å få levert og å få svar på. Og så må en bruke noe en kaller papir, konvolutt og penn (eventuelt blyant). Adresseforandring er litt rart siden en først må skrive navnet på personen, så må en skrive navnene på adressen (altså gate, nummer og leilighet (trodde det bare var for å finne frem på visning jeg?)), før en til slutt skriver et nummer og byen/stedet der denne bygningen finnes. Nå kan som sagt det siste der være en myte, men jeg har hørt gamle mennesker, sånne over 40, snakke om at de har brukt sånn. Edit: Glemte nesten at det der greiene brev, der må en kjøpe noe de kaller frimerke (rart hvordan utrykk fra sportsverdenen har vandret den veien). Men om det finnes og hvor en får kjøpt det, det aner jeg ikke. Endret 8. juli 2018 av missi 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Ja det er jo det jeg nevnte tidligere som er problemet. Det er stort sett ingen som direkte konkurrerer med FB i Vesten da FB alltid vil vinne pga brukere som folk sier. Så de må gjøre litt annerledes. Og så er problemet da slik du nevner med når folk går over til SC og Insta så kjøper FB opp Instagram... Så da kommer du deg aldri vekk fra dem, fordi de kjøper opp oppkommende sosiale medier. Så jeg er ikke uenig med andre her inkludert deg som sier det ikke er mulig å unnslippe. Aldri vært på FB, kommer aldri til å ende opp på FB og jammen har jeg venner og et sosialt liv. 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Det finnes noe folk kaller for telefon. Litt usikker på hvordan det virker, men det skal være mulig å slå en slags kode og så skal en kunne snakke (med lyd!) med personen i andre enden. Og så finnes det noe annet (usikker på om det finnes eller bare er en Internett-myte) som folk kaller brev. Tror det ligner litt på e-post bare at det tar mye lenger tid å få levert og å få svar på. Og så må en bruke noe en kaller papir, konvolutt og penn (eventuelt blyant). Adresseforandring er litt rart siden en først må skrive navnet på personen, så må en skrive navnene på adressen (altså gate, nummer og leilighet (trodde det bare var for å finne frem på visning jeg?)), før en til slutt skriver et nummer og byen/stedet der denne bygningen finnes. Joda, om man allerede vet mobilnummeret eller adressen så kan man man kommunisere med én person, men det virker ikke som om du har skjønt situasjonen her. Hvordan har du tenkt få tak i kontaktinfo til folkene? -enklete kan ha hundrevis av navnebrødre -mange har endret navnet -enkelte har kun registrert firmanavn og firmaadresse på mobilnummeret for å slippe skatt -enkelte har hemmelig mobilnummer -de fleste har flyttet, enkelte til utlandet Ja, det hadde selvsagt vært mye enklere å få tak i all kontaktinfo over Facebook, men her skulle man altså vise hvordan man skulle klare seg uten Facebook. Hvordan har du så tenkt at kanskje 30 personer skal diskutere detaljer for treffet over telefon eller brev? Ja, man har selvsagt klart noe slikt før ved at noen tar ledelsen, koordinerer, tar masse avgjørelser og bruker masse tid, men det blir ikke tilnærmet så enkelt, raskt og funksjonelt som en gruppe på Facebook. Idag blir det nesten som å insistere på at det er mulig å bruke hest og vogn til å dra på sydentur. 2 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 (endret) Aldri vært på FB, kommer aldri til å ende opp på FB og jammen har jeg venner og et sosialt liv. Joda, jeg kjenner til enkelte som ikke vil bruke Facebook og de klarer seg greit, men for eksempel klassetreff har de måtte klare seg uten selv om de hadde lyst til å dra. Endret 8. juli 2018 av robertaas Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Arrogant sarkasme funker dårlig når eksemplene dine er helt ræva. LYKKE TIL med å organisere noe kun ved bruk av TLF, e-mail eller brev uten å ha samlet all den infoen på forhånd. 4 Lenke til kommentar
missi Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Joda, jeg kjenner til enkelte som ikke vil bruke Facebook og de klarer seg greit, men for eksempel klassetreff har de måtte klare seg uten selv om de hadde lyst til å dra. Hvis klassen ikke klarer å finne folk som er på FB så er det nok ikke så veldig stor behov å ha med de FB-løse. Og ed tanke på hvor lav viljen til å få til dette er, så er det nok en gjensidig tanke fra de FB-løse. Lenke til kommentar
missi Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Arrogant sarkasme funker dårlig når eksemplene dine er helt ræva. LYKKE TIL med å organisere noe kun ved bruk av TLF, e-mail eller brev uten å ha samlet all den infoen på forhånd. Ja, for den informasjonen er veldig vanskelig å få tak i? Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 Ja, for den informasjonen er veldig vanskelig å få tak i? Ja? Hvis noen ikke har mobilnummeret sitt i "telefonboken", hvordan skal du da finne det ut på en enkel måte? Kanskje du har noen bekjente som har nummeret, men hva om det ikke er tilfellet ?Mye, MYE lettere å bare bruke sosiale medier som Facebook. Da ser du navn og bilde, samt at Facebook har verktøy for å lage arrangement og grupper som er veldig fine å ha når man arrangerer noe. 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Hvis klassen ikke klarer å finne folk som er på FB så er det nok ikke så veldig stor behov å ha med de FB-løse. Og ed tanke på hvor lav viljen til å få til dette er, så er det nok en gjensidig tanke fra de FB-løse. Her er det vanskelig å forstå hva du prøver uttrykke. Jeg har aldri sagt at det er vanskelig å finne folk som er på facebook, det sier det er vanskelig å finne de som ikke er der. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Ja, for den informasjonen er veldig vanskelig å få tak i? Leste du hva jeg skrev rett ovenfor? Hvordan har du tenkt få tak i kontaktinfo til folkene? -enklete kan ha hundrevis av navnebrødre -mange har endret navnet -enkelte har kun registrert firmanavn og firmaadresse på mobilnummeret for å slippe skatt -enkelte har hemmelig mobilnummer -de fleste har flyttet, enkelte til utlandet Ja, det hadde selvsagt vært mye enklere å få tak i all kontaktinfo over Facebook, men her skulle man altså vise hvordan man skulle klare seg uten Facebook. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Jeg er ganske sikker på at hvis Facebook blir erstattet av en konkurrent blir det bare et spørsmål om tid før dette selskapet også lar seg friste av de store pengene og begynner å inngå kompromisser med personvern og kommersielle aktører. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Jeg er ganske sikker på at hvis Facebook blir erstattet av en konkurrent blir det bare et spørsmål om tid før dette selskapet også lar seg friste av de store pengene og begynner å inngå kompromisser med personvern og kommersielle aktører. Det kan faktisk bli langt verre. Facebook selger din profil og nettverk og lar folk bli påvirket gjennom styring av nyhetsstrømmen, men dette er noe som blir er klarert helt til toppen av organisasjonen og de har stålkontroll på at ansatte ikke finner på noe rart eller at noen bryter seg inn. Med en mindre aktører hvor det ikke er en strukturert og sterk ledelse som kontrollerer alt og maksimerer inntjening så kan mye rart skje. Utro tjenere, litt perifere kodere eller noen som gjør regelrett innbrudd vil mye lettere få aksess og holde på lenge uten å bli avslørt. Om tjenesten i likhet med Facebook har en ID som andre tjenester bruker kan de også få aksess der. Det kan resultere i at man blir frastjålet kredittkortinfo eller regelrett ID-tyveri. De kan også bruke tjenesten til å spre skadelig kode til alle devicer man bruker mot tjenesten. Så selv om folk synes Facebook er ille så kunne det faktisk vært langt verre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå