thelebrity68 Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Nordmenn patenterer sine oppfinnelser langt sjeldnere enn svensker, dansker og finner [Ekstra] Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Har ikkje patentsystemet gått ut på dato i forhold til dagens marked? Terskelen for å få innvilga patent har blitt så lav at det er mange tvilsomme patentar der ute. Ein eksklusivitet på 20 år er for lenge med dagens teknologiutvikling. Det kostar å ha aktive patent som ein risikerer å miste dersom ein ikkje sjølv er veldig påpasselig med å fornye patentet. Og som patentholdar så får du ikkje hjelp til å passe på eigendommen din, du må sjølv være oppmerksom på eventuelle patentbrudd og du må sjølv gå til sak for å hevde din rett. I dagens marked så er det ofte ein like god strategi å jobbe med oppfinnelsen i all hemmeligheit og heller være fyrst ute på markedet med oppfinnelsen for å tjene pengar. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 (endret) Moderatormelding 7 innlegg er fjernet fra tråden pga OT, tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Endret 6. juli 2018 av Uderzo Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Har noen patenter, og er aktiv med søknader om patent. Grunnen til at jeg velger å søke patent er at jeg på denne måten finner ut om oppfinnelsen er unik, og får dokumentasjon på at jeg er først dersom det blir industri en gang og andre prøver med kopiering. Å holde på et patent er kostbart, men en søknad koster bare kr 850,- dersom en gjør arbeidet selv. Er litt forundret over tiden Patentkontoret bruker. Fra innlevert søknad til svar går det 6 mnd., og i mitt tilfelle var det bare en formell feil ved at jeg hadde brukt punktum et sted hvor det skulle brukes komma, ellers var det grunnlag for patent. Rettet punktum til komma for 4 mnd. siden, men venter fortsatt på svar. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 (endret) Når din søknad kommer inn og skal vurderes må den vurderes også mot dokumenter som har blitt publisert bare ett døgn før din søknad kom inn. Det tar en stund fra et dokument blir publisert et hvilket som helst sted i verden til det er mulig å bli funnet i Patentstyret. Der kommer en god del av de første 6 månedene fra. De andre ventetidene kommer rett og slett av at saksbehandlerne der har også annet å gjøre enn å vente på aanundos neste besvarelse. Endret 17. juli 2018 av trikola 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Når din søknad kommer inn og skal vurderes må den vurderes også mot dokumenter som har blitt publisert bare ett døgn før din søknad kom inn. Det tar en stund fra et dokument blir publisert et hvilket som helst sted i verden til det er mulig å bli funnet i Patentstyret. Der kommer en god del av de første 6 månedene fra. De andre ventetidene kommer rett og slett av at saksbehandlerne der har også annet å gjøre enn å vente på aanundos neste besvarelse. Ja, kanskje det er gode grunner for at det tar lang tid, men det hadde vært interessant å vite om behandlingstiden er like lang i de landene som kan vise til flest patenter. Dersom selve Patentkontoret er en flaskehals i Norge kan det være en av forklaringene på at vi ligger sist på patenteringsstatistikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå