Gå til innhold

KONGSBERG KJØPER ROLLS-ROYCE: En våt drøm i oppfyllelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Staten bidrar med 2,5 milliarder kroner." – og da får de vel aksjer i selskapet for pengene, eller er det en ren gave til selskapet og de andre aksjonærene?

Jeg reagerte også på det inntil jeg så at staten hadde eiendeler.

Ellers hadde det vært forkastelig

• Liker 1
Lenke til kommentar

"En våt drøm i oppfyllelse" Er det bare jeg som reagerer på referanser til ejakulasjon i tittelen her? Jeg synes ikke slik kåt ordbruk er på sin plass i TU.

Nei, helt enig! Jeg vil helst slippe å se for meg konsernsjef Geir Håøy sprute i trusen, når jeg leser nyheter!

Jeg bare håper for hans del at han er feilsitert av en overivrig journalist.

"En drøm gikk i oppfyllelse!" ville jeg sagt.

Så kunne man overlate til leseren å avgjøre hvor heftig drømmen evt. var.

#meetoo/business

Endret av ozone
Lenke til kommentar

"Staten bidrar med 2,5 milliarder kroner." – og da får de vel aksjer i selskapet for pengene, eller er det en ren gave til selskapet og de andre aksjonærene?

Jeg reagerte også på det inntil jeg så at staten hadde eiendeler.

Ellers hadde det vært forkastelig

Folk her ber jo hele tiden staten gå inn å subsidiere norsk maritim virksomhet. Og staten gir jo og faktisk mye penger til selskaper. Helt gratis. Ikke så store selskaper da.

Men uansett ser jeg ikke problemet med at staten Norge investerer i Norge? Mer arbeidsplasser i Norge betyr jo mer penger for staten. Og den norske stat eier 56% av markedsverdien på Oslo børs så er ikke mange større selskap i Norge uten statlig eierandel. Det er jo slik økonomien vår er i Norge. Statskapitalisme. Staten eier veldig mye av norsk økonomi, men har i stor grad overlatt det til markedskrefter å styre dette.

Lenke til kommentar

Tror det er bred enighet om at staten skal beholde sine 50.001% av Kongsberg-Gruppen. Det er vel for å bidra med tilsvarende andel i kjøpet de må bla opp penger, slik at de kan beholde sin eierandel. Det er altså penger til kjøp av aksjer som staten skal eie, og ikke en gave til bedriften.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Staten bidrar med 2,5 milliarder kroner er jo rett og slett molbo dette selskapet tjener milliarder hvorfor brukes skattebetalernes penger til dette idiotiet.

For å beholde eierandelen. Skjønte du ikke det? På tross av at det ble forklart både i artikkelen og her i tråden? Og ja, selskapet tjener milliarder - som går til skattebetalerene!

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Men uansett ser jeg ikke problemet med at staten Norge investerer i Norge? Mer arbeidsplasser i Norge betyr jo mer penger for staten. Og den norske stat eier 56% av markedsverdien på Oslo børs så er ikke mange større selskap i Norge uten statlig eierandel. Det er jo slik økonomien vår er i Norge. Statskapitalisme. Staten eier veldig mye av norsk økonomi, men har i stor grad overlatt det til markedskrefter å styre dette.

Dette er en mye bedre måte å gjøre ting på enn at alt er privateid og en super måte å finansiere sosialdemokratiet på. Men staten eier neppe 56% i dag. Jeg fant en artikkel fra 2012 med det tallet, men med litt kjapp research fant jeg tall fra 2016 (statens verdier/Oslo børs totalverdi). Korriger meg om jeg tar feil, men jeg fant tallene 596,000,000,000 og 2,121,863,988,000 – ergo eide staten kun 28% av Oslo børs ved utgangen av 2016. Dersom tallet 56% fra 2012 er riktig, så kan det virke som de blå-blå har lykkes i å selge halvparten av statens eiendeler. Staten kan jo ikke eierskap må vite, det har aldri lønt seg, selg selg selg... :(

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Staten bidrar med 2,5 milliarder kroner er jo rett og slett molbo dette selskapet tjener milliarder hvorfor brukes skattebetalernes penger til dette idiotiet.

I tillegg til det andre sier om eierandel tenk over det du sier. De tjener milliarder av kroner og staten eier over 50%. Så det vil jo også si at staten tjener mye penger på sin eierandel. Så skattebetalernes penger? Du kan og si de bruker penger de tjener på Kongsberg til å igjen investere i bedriften.

Lenke til kommentar

Dette er en mye bedre måte å gjøre ting på enn at alt er privateid og en super måte å finansiere sosialdemokratiet på. Men staten eier neppe 56% i dag. Jeg fant en artikkel fra 2012 med det tallet, men med litt kjapp research fant jeg tall fra 2016 (statens verdier/Oslo børs totalverdi). Korriger meg om jeg tar feil, men jeg fant tallene 596,000,000,000 og 2,121,863,988,000 – ergo eide staten kun 28% av Oslo børs ved utgangen av 2016. Dersom tallet 56% fra 2012 er riktig, så kan det virke som de blå-blå har lykkes i å selge halvparten av statens eiendeler. Staten kan jo ikke eierskap må vite, det har aldri lønt seg, selg selg selg... :(

Det spørs hvordan du måler. 56% fra 2012 er da alle selskap der staten har minst 34% eierskap. Altså de eier ikke aksjer verdt 56%. 34% er det du trenger for negativ kontroll (mer en 1/3 av aksjer) der du kan blokkere alle forslag. Andelen for over 50% var jo 36%. Det har nok ikke endret seg nevneverdig. 

Så det 28% tallet er jo en annen måte å måle på. 

Lenke til kommentar

Det spørs hvordan du måler. 56% fra 2012 er da alle selskap der staten har minst 34% eierskap. Altså de eier ikke aksjer verdt 56%. 34% er det du trenger for negativ kontroll (mer en 1/3 av aksjer) der du kan blokkere alle forslag. Andelen for over 50% var jo 36%. Det har nok ikke endret seg nevneverdig. 

Så det 28% tallet er jo en annen måte å måle på. 

Javel, det er jo greit, men i så fall er jo ikke "den norske stat eier 56% av markedsverdien på Oslo børs" korrekt? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...