alexo89 Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Elbiler bortsett fra Tesla egner seg bare for korte turer med lading om natten. Derfor ikke nå viktig at Leaf er dårlig på hurtiglading. lol. Nå kommer Hundai Kona og Kia niro med 450 km rekkevidde og 150 KW hurtiglading. Egner seg meget godt på langtur skal jeg si deg 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 (endret) lol. Nå kommer Hundai Kona og Kia niro med 450 km rekkevidde og 150 KW hurtiglading. Egner seg meget godt på langtur skal jeg si deg Enig i det. For å kunne være egnet til langtur vil jeg ha minst 400km rekkevidde og minst 50kW hurtiglading. 300 km rekkevidde kan også gå, men det føles litt knapt da det er bare 240 km på 80% fult batteri. Endret 9. juli 2018 av Svein M Lenke til kommentar
HKS Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 lol. Nå kommer Hundai Kona og Kia niro med 450 km rekkevidde og 150 KW hurtiglading. Egner seg meget godt på langtur skal jeg si deg Definer ordet "nå"! Det er et skuffende lite antall Hyundai Kona som kommer i år, 2500 biler er estimatet, og bestiller du nå får du kanskje ikke bil før i 2020. Greit nok at de på papiret støtter 150 KW hurtiglading, men det finnes ingen ladestasjoner i Norge med dette, og man er avhengig av at Fortum eller andre 3. parts aktører bygger nye og utvider eksisterende stasjoner. Så Tesla er nok det eneste reele alternativet for lagturer i overskuelig fremtid. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 De færreste kjører over 400 km daglig. Og skal man f.eks 600 km så vil det holde med påfyll på 30 kwh underveis. Ca 40 minutter på en 50 kw stasjon det. Eller 2 stopp på 20 minutter er vel kanskje mer passende. 1 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Da har vi forskjellig oppfatning av "folk flest". Du kan si til folk at "varme under utladning/oppladning er forferdelig for batteriet", men får da svar "I dont care" + "har ikke tenkt å ha den så lenge uansett". Også kommer også "den er billig, stor nok, passer mitt bruk, alle andre har den, osv". Ytterst få Leaf brukere bryr seg om dette, uavhengig av om de er vitende eller uvitende. Tja når de får se kosten for å nytte batteri tror jeg det får en annen tone... Gen 1 av leaf måtte jo bytte ett lass av batterier pga dette. Kjekt i garantiperioden, etterpå er det nok kjipt.. Salvesen, har du noe informasjon om dette med Leaf batterier her i Norge? Jeg leste en artikkel for en stund siden som sa at Nissan knapt har byttet batterier i Europa. Nå kom jeg bare over denne: http://www.motormagazinet.no/2018/03/nissan-leaf-mye-nytt/ Her sies det 5 pakker i året på verdensbasis. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Salvesen, har du noe informasjon om dette med Leaf batterier her i Norge? Jeg leste en artikkel for en stund siden som sa at Nissan knapt har byttet batterier i Europa. Nå kom jeg bare over denne: http://www.motormagazinet.no/2018/03/nissan-leaf-mye-nytt/ Her sies det 5 pakker i året på verdensbasis. Om jeg husker rett var dette i Texas eller en annen plass hvor det er veldig varmt. Pga manglende kjøling, fikk de store problemer. Jeg har ikke noen link for hånden, men skal være tråder på elbilforumet om dette. Som sagt var det på Gen 1 og ganske tidlig. Lenke til kommentar
missi Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Om jeg husker rett var dette i Texas eller en annen plass hvor det er veldig varmt. Pga manglende kjøling, fikk de store problemer. Jeg har ikke noen link for hånden, men skal være tråder på elbilforumet om dette. Som sagt var det på Gen 1 og ganske tidlig. Stemmer. Arizona og lignende slet noe villt med Leaf batteriene i starten. Det er derfor vi nå har rapidgate. Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 . Stemmer. Arizona og lignende slet noe villt med Leaf batteriene i starten. Det er derfor vi nå har rapidgate. Om jeg husker rett var dette i Texas eller en annen plass hvor det er veldig varmt. Pga manglende kjøling, fikk de store problemer. Jeg har ikke noen link for hånden, men skal være tråder på elbilforumet om dette. Som sagt var det på Gen 1 og ganske tidlig. Så da er det ikke relevant i forhold til det meste av Europeisk bruk og i alle fall ikke for Norge. Dermed blir det rimelig rart å kjøre hardt ut mot Nissan her når det ikke finnes data som understøtter problemer hos oss. I forhold til Tesla er jo dette av mikroskopisk karakter. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 . Så da er det ikke relevant i forhold til det meste av Europeisk bruk og i alle fall ikke for Norge. Dermed blir det rimelig rart å kjøre hardt ut mot Nissan her når det ikke finnes data som understøtter problemer hos oss. I forhold til Tesla er jo dette av mikroskopisk karakter. Kjøre hardt ut mot nissan? Jeg opplyste om problemer med manglende kjøling ved oppladning og historien til GEN 1 biler. Iforhold til Tesla? Tesla har såvidt jeg kjenner til ikke byttet batterier pga kapasitetsproblemer i stor skala. Det er ett problem i Europeisk bruk jo, rapidgate... Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Kjøre hardt ut mot nissan? Jeg opplyste om problemer med manglende kjøling ved oppladning og historien til GEN 1 biler. Iforhold til Tesla? Tesla har såvidt jeg kjenner til ikke byttet batterier pga kapasitetsproblemer i stor skala. Det er ett problem i Europeisk bruk jo, rapidgate... Så langt ser det ut til å være minimalt problem ,for enkelte brukere som trenger multiple hurtigladinger på en dag. Noe som de fleste Leaf brukere ikke benytter seg av. Problemet oppstår også kun enkelte ganger i ugunstige kjøre eller værforhold, noe du kan se selv av diskusjonene. Det er Leaf eiere som rapporterer gjentatt lading er uten problemer. Og når det gjelder Tesla så har jeg selv fått reparert batteri pakke og flere andre jeg har snakket med har enten fått byttet eller fikset batteripakker. Det er for så vidt enkelt å finne saker på elbilforum også : https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34618.0 Jeg tror bare forskjellen er at vi Tesla kunder er mere fornøyde totalt sett med bilen og Tesla har fikset disse relativt greit. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Så langt ser det ut til å være minimalt problem ,for enkelte brukere som trenger multiple hurtigladinger på en dag. Noe som de fleste Leaf brukere ikke benytter seg av. Problemet oppstår også kun enkelte ganger i ugunstige kjøre eller værforhold, noe du kan se selv av diskusjonene. Det er Leaf eiere som rapporterer gjentatt lading er uten problemer. Og når det gjelder Tesla så har jeg selv fått reparert batteri pakke og flere andre jeg har snakket med har enten fått byttet eller fikset batteripakker. Det er for så vidt enkelt å finne saker på elbilforum også : https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34618.0 Jeg tror bare forskjellen er at vi Tesla kunder er mere fornøyde totalt sett med bilen og Tesla har fikset disse relativt greit. Problemet oppstår jo i varme strøk, pga manglende kjøling. Om en ikke reduserer effekten dreper en batteriet fort. Det samme gjelder for utladning, så etterhvert kan en gjerne se rapidgate på kjøring også. Ja, de har skiftet lassevis av batterier, men dette var jo pga designfeil og ikke degradering. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 (endret) Bare tenk på hvor dominerende neste versjon av Leaf kommer til å bli når den allerede dominerer så kraftig som den gjør. Problemet er at nå kommer konkurrentene på rad og rekke. Neste Leaf blir antakelig dyrere, og må derfor møte blant annet Hyundai Kona i ringen. Det blir nok ikke bedre når Model 3 kommer. Fordelen Leaf her er produksjonskapasitet. Den vi selge fordi den vil være den eneste med overkommelig leveringstid. Selv om konkurrentene har bedre biler vil mange velge den de ikke må vente på i år og dag. Endret 14. juli 2018 av hekomo Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Problemet er at nå kommer konkurrentene på rad og rekke. Neste Leaf blir antakelig dyrere, og må derfor møte blant annet Hyundai Kona i ringen. Det blir nok ikke bedre når Model 3 kommer. Fordelen Leaf her er produksjonskapasitet. Den vi selge fordi den vil være den eneste med overkommelig leveringstid. Selv om konkurrentene har bedre biler vil mange velge den de ikke må vente på i år og dag. Kona er en mindre bil enn Leaf og konkurrerer mer med Soul, Zoe etc. Den mangler bl.a app-styring noe som gjør at den i mine øyne trekker solid ned. Kia Niro derimot vil være en direkte konkurrent med Leaf da den størrelsesmessig er mye nærmere, noe mindre bagasjerom dog. Får Niro hengerfeste så er den en innertier for mange. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå