gravypressure Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Hæ? Her har selger vist til den info og dokumentasjon han hadde på tidspunktet han solgte. Hvorpå selger kan takke ja eller nei til dette. Akkurat nå hørtes du ut som en av dem vi skriver om over her ... men kan være jeg missforstod det du skrev nå ... Selger: dette er den eneste dokumentasjon jeg har på følgende. Men jeg kan se i ettertid om jeg finner noe mer. Her tar kjøperen et valg. Kjøper bilen på de vilkårene, eller lar være. Du kjøper ikke bilen på de vilkårene, for så når du kommer hjem, snu på flisa og forlange det du visste selger ikke kunne tilby deg om du kjøpte bilen. Nei, dette er to forskjellige situasjoner. Bilen selges "som-den-er". Selger opplyser om alt han kjenner til, og kjøper godtar dette. Hvis feil oppstår etter kjøp er det kjøpers risiko. Kjøper har altså bare reklamasjonsrett dersom selger bevisst har holdt tilbake relevant informasjon. Bilen selges uten reklamasjonsrett. Her har kjøper all risiko, og ingen mulighet til reklamasjon. Uansett hva som skjer etter overtakelse. Ved situasjon nr. 2 kan altså en uærlig selger bevisst lyve og holde tilbake informasjon uten at det får noen konsekvenser. En enorm risiko for kjøper. Jeg ville da spurt meg selv hvorfor selger insisterer på denne fravikelsen til reklamasjon? Lukter ugler i mosen lang vei... Det vanlige ved bruktbilsalg er derfor det nevnte situasjon 1. 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Ein kan uansett ikkje avtale vekk retten til reklamasjon. Ein kan som kjøpar tape retten til reklamasjon dersom ein ikkje reklamerer innen rimelig tid, men ein kan ikkje avtale seg vekk frå kjøpslova. Det å selge bilen som delebil er heller ikkje ei universalløysning, kjøparen kan uansett pårope seg mangel dersom bilen er i dårlegare stand enn forventa. Terskelen for kva ein kan forvente frå ein delebil er sjølvsagt litt lavare enn ein bil som er solgt som komplett bil, men det viktigaste målet for kva kjøparen har grunn til å forvente er prisen. Krever ein høgare pris enn bilen er verdt så skal det lite til for å kunne pårope ein mangel, sjølv om bilen er solgt som delebil. Spørs jo på situasjonen, selger du en bil som delebil til 500kr over vrakpant så er det urimelig at kjøper har noen form for reklamasjon... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Bilen selges "som-den-er". Selger opplyser om alt han kjenner til, og kjøper godtar dette. Hvis feil oppstår etter kjøp er det kjøpers risiko. Kjøper har altså bare reklamasjonsrett dersom selger bevisst har holdt tilbake relevant informasjon. Så lenge kjøper ikke fraskriver seg reklamasjonsretten, er også feil som selger ikke kjenner til omfattet. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Så lenge kjøper ikke fraskriver seg reklamasjonsretten, er også feil som selger ikke kjenner til omfattet. Det skal VELDIG mye til for å kunne reklamere på en bruktbil ved privat kjøp: Fra Forbrukerrådet: Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges «som den er» eller liknende. Dette fritar uansett ikke selger for alt ansvar. Du kan ha et krav mot selger dersom: selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet selger har gitt feil opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden. Har du kjøpt bilen hos en privatperson, må bilen være i vesentlig dårligere stand. Hvis selger her er ærlig og opplyser om alt han kjenner til, er det bare punkt 3 det kan reklameres på. Altså at den er i VESENTLIG dårligere stand enn man kunne forvente. kilde: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå