Cocola Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Jeg skal selge min bil og er litt bekymret for om det skal dukke opp noe i ettertid som kjøper kan slå tilbake på. Hvordan kan man unngå dette? Jeg har tatt en NAF test av bilen og fått en rapport. Har også sett at kjøper kan klage på skjulte feil og mangler. Hva regnes dette som? Hvis hjullageret skulle ryke etter salg så er vel ikke det innenfor det? Hjullageret røyk jo da av normal slitasje. Bare et eksempel. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Slitasje ved normal bruk må påregnes. Med NAF test, servicehåndbok og en god kontrakt bør du være på trygg grunn. Privatsolgte biler selges som regel "som-den-er". Bare husk å opplyse om alle kjente feil eller mangler, eller hvis du f.eks. har utført modifiseringer eller reparasjoner på bilen. Kjøper kan bare reklamere hvis du bevisst har holdt tilbake relevant informasjon. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Det er mulig å sikre seg mot det meste ved å avtale seg bort fra reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 La kjøper se og prøve bilen, husk å skrive ned alle kjente feil i kontrakten så de ikke kan påklages. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Det er mulig å sikre seg mot det meste ved å avtale seg bort fra reklamasjonsrett. Det er vel strengt tatt ikke lovlig så vidt jeg har skjønt. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Det er strengt tatt ikkje så veldig vanskelig å sikre seg. Kva grep som er nødvendig er blant anna avhengig av bilens alder. Det er i all hovudsak tre ting som du må passe på: 1) Bruk standard kjøpskontrakt der bilen selges som den er. 2) Gi kjøper opplysningar om dei forholda som du kjenner til og som kan ha betydning for avtalen. 3) Sett prisen på eit realistisk nivå i forhold til bilens stand. Særleg punkt 3 er veldig viktig. Kjøper kan reklamere på skjulte feil, men berre dersom bilen er i dårlegare stand enn kjøparen hadde grunn til å forvente. Dette følger av kjøpsloven: § 19.Ting solgt «som den er». Auksjonssalg. (1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, (b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller © tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. (2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer. Eg har utheva punkt c som særleg relevant for bruktbilsalg. Utfordringa med reklamasjon i ettertid er nesten alltid knytta opp mot at selger har solgt bilen til ein pris som er såpass mykje høgare enn tilsvarande bilar at kjøparen får berettiga forventningar til at din bruktbil er i betre stand enn andre bruktbilar. Dersom du har ein heilt gjennomsnittleg bruktbil, og du selg den med kun lovord om kor godt du har vedlikeholdt bilen, og du i tillegg krever 20% høgare pris, så vil sjølvsagt kjøper ha berettiga grunn til å forvente at bilen er i 20% betre stand enn andre bilar og kan derfor fint vinne fram med ein reklamasjon på ein skjult mangel. Gjer du det omvendt og er ærleg om alle småfeil på bilen, og i tillegg reduserer prisen så vil det være vanskeleg for kjøper å vinne fram med reklamasjon, fordi bilens stand må sjåast i samanheng med prisen. Kjøper du bruktbil til 10 000 kr så må du rekne med å få nokre verkstedsopphald, men kjøper du nybil til 800 000 kr så skal bilen normalt sett være i langt betre stand. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Det er vel strengt tatt ikke lovlig så vidt jeg har skjønt. Bare å selge bilen som delebil/rep prosjekt det. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Bare å selge bilen som delebil/rep prosjekt det. Ein kan uansett ikkje avtale vekk retten til reklamasjon. Ein kan som kjøpar tape retten til reklamasjon dersom ein ikkje reklamerer innen rimelig tid, men ein kan ikkje avtale seg vekk frå kjøpslova. Det å selge bilen som delebil er heller ikkje ei universalløysning, kjøparen kan uansett pårope seg mangel dersom bilen er i dårlegare stand enn forventa. Terskelen for kva ein kan forvente frå ein delebil er sjølvsagt litt lavare enn ein bil som er solgt som komplett bil, men det viktigaste målet for kva kjøparen har grunn til å forvente er prisen. Krever ein høgare pris enn bilen er verdt så skal det lite til for å kunne pårope ein mangel, sjølv om bilen er solgt som delebil. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Det er vel strengt tatt ikke lovlig så vidt jeg har skjønt. Vås, mellom to privatpersoner står man ganske så fritt. Ein kan uansett ikkje avtale vekk retten til reklamasjon. Ein kan som kjøpar tape retten til reklamasjon dersom ein ikkje reklamerer innen rimelig tid, men ein kan ikkje avtale seg vekk frå kjøpslova. Det er kanskje dumt å være så bastant når det ikke er grunnlag for det. Kjøpslovens §3 er relevant her. Jeg finner det også oppsiktsvekkende dersom Forbrukerrådet altså gir råd om hvordan man kan avtale seg vekk fra reklamasjoner etter kjøpslovens §19.. Det gjør de i sin standardkontrakt for bruktbilsalg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Det er forskjell på Kjøpsloven (mellom private) og Forbrukerkjøpsloven (mellom forhandler og privatperson). Kjøpsloven åpner for at man kan avtale at reklamasjonsretten ikke gjelder ved kjøp mellom private, mens man ved forbrukerkjøp ikke kan dette. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Så man kan skrive i kontrakten mellom private at: Denne bilen selges til ola oasen og kjøper godtar at reklamasjonsretten ikke gjelder ved kjøp av bil ar40545 ? - og så er saken løst for ts ? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Sånn ca. Man kan bruke denne kontrakten som er laget av forbrukerrådet, der står det også godt forklart hvordan man avtaler seg bort fra reklamasjonsrett etter §19. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Fraskrivelse av rettigheter Det følger av kjøpsloven § 19 at det kan foreligge mangel ved bilen selv om bilen er solgt «som den er». I en kjøpsavtale mellom to privatpersoner kan kjøper fraskrive seg retten til å gjøre mangler gjeldende etterkjøpsloven § 19. Dersom kjøper ønsker å fraskrive seg alle rettigheter til å gjøre eventuelle mangler ved bilen gjeldende overfor selger, må partene skrive følgende tekst i feltet nedenfor: «Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19.» Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Som kjøper hadde jeg aldri godtatt dette. Det betyr at selger kan tilbakeholde informasjon og skjule feil, uten at man har klagerett.Normale salg skjer ved at den selges som den er, under betingelse av at selger opplyser om alt han kjenner til. Da kan man normalt klage hvis det er åpenbare feil som selger burde visst om eller informert om. Men nye oppdukkende feil må kunne forventes på en bruktbil, og dette kan man altså ikke reklamere på når den selges som den er. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 (endret) Som kjøper hadde jeg aldri godtatt dette. Det betyr at selger kan tilbakeholde informasjon og skjule feil, uten at man har klagerett. Normale salg skjer ved at den selges som den er, under betingelse av at selger opplyser om alt han kjenner til. Da kan man normalt klage hvis det er åpenbare feil som selger burde visst om eller informert om. Men nye oppdukkende feil må kunne forventes på en bruktbil, og dette kan man altså ikke reklamere på når den selges som den er. Hæ? Her har selger vist til den info og dokumentasjon han hadde på tidspunktet han solgte. Hvorpå selger kan takke ja eller nei til dette. Akkurat nå hørtes du ut som en av dem vi skriver om over her ... men kan være jeg missforstod det du skrev nå ... Selger: dette er den eneste dokumentasjon jeg har på følgende. Men jeg kan se i ettertid om jeg finner noe mer. Her tar kjøperen et valg. Kjøper bilen på de vilkårene, eller lar være. Du kjøper ikke bilen på de vilkårene, for så når du kommer hjem, snu på flisa og forlange det du visste selger ikke kunne tilby deg om du kjøpte bilen. Endret 9. juli 2018 av Smultring77 1 Lenke til kommentar
Bgr Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Bare å selge bilen som delebil/rep prosjekt det. Njaaaa, er vel ikke riktig så enkelt. Er en misoppfatning hos mange bilselgere (kanskje særlig profesjonelle som rutinemessig lurer inn dette begrepet i kontrakten uten at det har vært brukt i markedsføringen) at "delebil/repobjekt" er noen magiske ord som fritar selger for alt reklamasjonsansvar. Begrepet er ganske innarbeidet i dagligtale, men har vel ingen særskilt rettslig betydning/innhold. I beste fall kan vel at en bil er annonsert som "delebil/repobjekt" være et moment i vurderingen av om tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøper kunne forvente. Gjennom å bruke begrepet kan man senke kjøpers forventninger så og si, sånn at han får en dårligere sak, men noe automatisk "frikort" for bilselger kan det ikke være å kalle bilen delebil. Lenke til kommentar
Bgr Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Sånn ca. Man kan bruke denne kontrakten som er laget av forbrukerrådet, der står det også godt forklart hvordan man avtaler seg bort fra reklamasjonsrett etter §19. Som kjøper hadde jeg aldri godtatt dette. Det betyr at selger kan tilbakeholde informasjon og skjule feil, uten at man har klagerett. Normale salg skjer ved at den selges som den er, under betingelse av at selger opplyser om alt han kjenner til. Da kan man normalt klage hvis det er åpenbare feil som selger burde visst om eller informert om. Men nye oppdukkende feil må kunne forventes på en bruktbil, og dette kan man altså ikke reklamere på når den selges som den er. Har sett at forbrukerrådet har laget en standardkontrakt der man tydeliggjør muligheten for å avtale seg bort fra reklamasjonsrett etter §19. Men som andre er inne på her er det vel tvilsomt om kjøper vil gå med på et slikt forbehold. I beste fall må selger gå ganske kraftig ned på pris for å få solgt med dette vilkåret. Så veldig i tvil om hvor mye betydning dette forbeholdet får i praksis. Hvis forbeholdet skremmer bort kjøperne eller presser prisen ekstremt mye ned er det jo verdiløst for selger. Ellers så oppsummeres interesseavveiningen mellom selger og kjøper veldig bra over her. Mye av problemet er nok at det finnes et forventningsgap mellom de to partene i utgangspunktet. På den ene siden finnes det en del "luringer" på selgersiden som tror de kan "sminke liket", selge gammelt skrot til overpris og slippe unna med det. På den andre siden så har mange kjøpere urealistiske forventninger til hva man kan reklamere på, også av helt påregnelig slitasje på en godt brukt bil. Mange tar som en selvfølge at alt som går i stykker på en gammel bil innen en viss tid etter kjøpet er noe selger må ta ansvaret for, nesten et slags objektivt ansvar for selger Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Selv om det trekker ned prisen noe vil det ikke være verdiløst for selger, en noe eldre premiumbil der ting skjer kan fort koste 100k+. Selger man bilen for 2-300k er det selvsagt greit å få avtalt seg vekk fra slikt. Reklamasjon trenger ikke dreie seg om at kjøper har unngått å opplyse, det kan like gjerne være noe kjøper ikke visste om. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 Ett tips: ikkje overlat til kjøparen å levera omregistreringspapira på trafikkstasjonen. Fyll ut omregistrering i lag med kjøparen på vegvesen.no, evt. lever papira på trafikkstasjonen sjølv om dokker ikkje kan/vil gjera det online. Det finst fleire døme der kjøparen har nekta å levera papira før h*n har fått vilja s Lenke til kommentar
Bgr Skrevet 9. juli 2018 Del Skrevet 9. juli 2018 (endret) Selv om det trekker ned prisen noe vil det ikke være verdiløst for selger, en noe eldre premiumbil der ting skjer kan fort koste 100k+. Selger man bilen for 2-300k er det selvsagt greit å få avtalt seg vekk fra slikt. Reklamasjon trenger ikke dreie seg om at kjøper har unngått å opplyse, det kan like gjerne være noe kjøper ikke visste om. Men vil han få solgt en eldre premiumbil til 200k med dette forbeholdet? Må han gi en rabatt på si 50k for å få avtalt seg vekk? Hva er da den mest lønnsomme avveiningen av oppnådd pris nå vs risiko for reklamasjon? Jeg vet i hvert fall at hadde denne bilen ligget ute til 200k, så hadde jeg som kjøper krevd et prisavslag i den størrelsen for å ta risikoen ved å avtale meg vekk fra reklamasjon. Ad feil som kjøper ikke visste om: Ja, selvfølgelig. Og dette er vel kjernen i at det blir så mye tvist om bruktbilkjøp. Flertallet av bruktbilselgere feilinformerer ikke bevisst om forhold de vet om. Men brukt bil er brukt bil, ting går i stykker når man som minst aner og forventer det. Og hvem skal bære risikoen av selger og kjøper? Begge parter har forventninger om at det ikke skal være dem. Lovgivningen forsøker å balansere hensynet til begge parter, men vanskelig å finne noen generell fasit på hva som er riktig og rimelig. Edit: Vi skrev begge to "feil som kjøper ikke visste om". Vi mente vel "feil som selger ikke visste om"? Var i hvert fall det jeg tenkte på mens jeg skrev. Endret 9. juli 2018 av Bgr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå