Gå til innhold

Ny type mobilmaster gir bedre dekning for festivalfolket på Roskilde

Anbefalte innlegg

En av de tidligste og mest kjente «elektro-sensitive» er landsmoder Gro. Var masse i media om dette for 15-20 år siden,. Mens hun var leder for WHO satte hun igang et større internt forskningsprosjekt for endelig å bevise sammenheng mellom helseproblemer og stråling/elektiske felt. Kort oppsummerng: man fant ingen ting etter å ha brukt svære ressurser og saumfart all forskning som finnes. Den «forskningen» som viste noe annet ble rimelig avkledd på metodefeil og direkte fusk. Gro fikk riktignok endret konklusjonen til at man likevel ikke kan utelukke å finne noen sammenheng i fremtiden, hvilket fikk et par forskere til å forlate WHO. På pressekonferansen fikk ingen reportere lov å ha med påslått mobiltelefon fordi hun får vondt i hodet av det, men hun har konsekvent nektet å gjennomføre en kontrollert dobbeltblind test.

Så hva beviser dette?

1: Stråling er ikke farlig innen lave frekvenser (under UV) og lave effekter (unngå termisk oppvarming)

2: Selv godt utdannede folk er utsatt for det psykiske «farlig fordi det er usynlig»-syndromet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av de tidligste og mest kjente «elektro-sensitive» er landsmoder Gro. Var masse i media om dette for 15-20 år siden

Ja den gangen ja. Det er da vesentlig mer "elektromagnetisk smog" i dagens samfunn. Med 5G vil det bli enda mer. Det er også flere mennesker på Jorda i dag som har PC og mobiltelefon, og flere blir det. Så har man også IOT, Internet Of Things som bruker wifi.

Jeg har allerede nevnt her at jeg er ingen expert på området, så jeg er åpen for at dette kan være storm i et vannglass. Men er det ingen her som er enig om at man bør forske mer på ting før man bare ruller det ut? Liksom litt visdom bak ting. Virker som dere er totalt overbevist om at vitenskapsmiljøet og politikere forteller hele sannheten, og hvis man ikke ser det slik ja da er man paranoid og på med tinfoilhatten.... Prøvd å være mer åpen?

Lenke til kommentar

Nå er det 20+ år siden jeg hadde naturfag/biologi/kjemi på skolen, så mulig jeg er noe rusten, men vi mennesker er laget for det meste av vann. Slik jeg har forstått det, så reagerer cellene i kroppen vår når dem utsettes for microbølge stråling (over tid) slik at det dannes såkalte "frieradikaler" i kroppen vår. Dette vil kunne føre til kreft, men det kan ta 10-20 år ved gjentatt utsettelse for slik stråling. 5G nettet vil være rundt oss hele tiden, hvor enn vi går. I mye større skala enn 4G er i dag. Hva kan gå galt...

Kanskje vi alle kan dele gleden av litt gravhumor når vi ligger på sykehuset ~10-20 år fra nå? Det hadde jo vært drit kult! :p

Jeg vet ikke hvor du har lest dette eller hva, men dette viser jo bare at hva enn du leser er bare tull.

Grunnleggende fysikk:

Lav frekvens = lang rekkevidde

Høy frekvens = lav rekkevidde

5G skal i fremtiden etter planen komme med millimeterbølger, ikke micro. Mikroovner er vanlig i alle hjem uten at noen får kreft av det. Så det er og bare tull.

Siden 5G benytter høyere frekvens vil det kun brukes i områder med mye folk fordi rekkevidden er lav. Altså vil det være betraktelig mindre 5G enn 4G. Så det er og helt feil.

Ser du ikke? alt du sier er helt feil, du konstruerer et problem på premisser som ikke stemmer. Beviselig, utvilsomt. Hva er alt dette skremselspropaganda fra folk som er konspirasjonsteoretikere. Kan ikke tro du tror på det. Er det merkelig noen land ikke ønsker ytringsfrihet? Når folk sprer ting som dette?

Ok kanskje stråling er feil ordvalg av meg da. Hva med "koking av celler"? Eller "DNA rivning?" :p

La oss håpe dere har rett, og forskninga jeg har hørt om er bare skremsels propaganda. Det er ikke helt bekreftet, men noen mener at hvorfor det forsvinner stadig flere bier rundt omkring, har med 4G/wifi signaler å gjøre. Så det er ikke bare mennesker dette påvirker.

Vet du hva du gjør? Du tar og finner problemer og så sier du "kanskje det er pga stråling". Dette er sånn idiotiargumentasjon som brukes av alle som ikke ønsker forandring. Et eller annet skjer og de skylder på en utvikling de ikke liker som årsaken, selv om de to er helt urelatert. Så folk som jobber i kullgruver og ikke kan lese og ikke vil omsette seg samfunnets forandringer går på nett og kommer med konspirasjoner mot teknologi for å forsøke å stoppe utviklingen og gå tilbake til "gode gamle dager". Så om ting da skjer som er negativt så bare sier de det er pga 4G eller noe. Prøv å holde deg til fakta og ikke konspirasjoner, som ikke har noen form for beviser.

Har jeg sagt at jeg baserer det jeg skrev på 1 YT video (eller fler for den sakens skyld)? Nei. Enig at den jeg linka til ikke er den beste, men nå så du vel ikke hele heller du, for det kommer frem mer info enn bare bilder....  ;)

Forskere, professorer og andre kan la seg påvirke av økonomiske midler. Mange frykter for å miste sin økonomiske støtte, og derfor holder kjeft. Trusler om vold hvis dem avslører ting kan også brukes. Trenger ingen tinfoliehatt for å akseptere dette... Selvfølgelig er ikke alle vitenskapsfolk kjøpt og betalt da, men så vidt jeg vet så har dem ikke gjort noen studie på langtidseffekten av 5G på menneske kroppen. Men telecom selskapene ruller det ut fordet.

Riktig at jeg ikke har lagt frem konkret bevis her. Skjønner også at dere velger å stole på offesiell vitenskap. Å være skeptisk er bare sundt! Synd skepsisen er så begrenset. Egentlig burde vi ikke stole 100% på noen. Men folk lever godt på sin naivitet, forde det er der dem finner mest trygghet. Ingen liker at verdensbildet de har blir utfordret. Ikke mange klarer å godta at verden styres av psykopater.

Alle forskere, alle professorer, alle regjeringer, alle, alle i verden er påvirket av økonomiske midler og vold? En global konspirasjon for å drepe alle på jord? Kan du fortelle meg hvem som påvirker? Du skjønner at landets toppledere stort sett er i byer og vil dermed ha 5G der de er fra starten? Så vil de drepe seg selv? Hvis du skal komme med latterlige teorier så må du hvertfall gjøre dem litt troverdige. Dette blir jo bare dumt.

Vi har hatt 1G, 2G, 3G, 4G nett i evigheter nå. Vi har brukt elektromagnetiske bølger til kommunikasjon i evigheter. Ingen skader. Ingen har noengang fått noen skader. Vi har hatt snart 40 år med mobilnettverk. Hvor mange flere år trenger du for å finne en langtidseffekt? 1000 år? Vær så snill og slutt med sånn tull. Vi har holdt på i evigheter. Ingen skader. Du må helt opp til UV nivå før vi begynner å se skader. Og ikke noe livstruende skader, du må over UV nivå for det. Og mennesker blir utsatt for stråling tilsvarende bakgrunnsstråling fra medisinsk behandling.

Så om det finnes en effekt så er den så latterlig liten at den er ubetydelig. Dvs at en flytur er 10000 ganger farligere enn å bo ved siden av en 5G sender hele livet.

I Norge er vi bekymret for konsekvenser av genmodifisert mat. Altså langtid. Derfor er det ikke lovlig i Norge. Det er skepsis. Det er bra og sunt. Det du holder på derimot er ikke det. Skepsis må være basert på en rimelig grunn til å tro at noe ikke stemmer. Din skepsis er basert på konstruert feilinformasjon og generelt totalt mangel på riktig informasjon. Om du skal være skeptisk lær deg hva det er først. Ellers gir det ikke mening å være skeptisk. Det eneste du gjør er å komme med useriøse konspirasjonsteorier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med 5G vil det bli enda mer.

Men er det ingen her som er enig om at man bør forske mer på ting før man bare ruller det ut? Liksom litt visdom bak ting. 

Kjære deg! For det første så bruker 5G samme frekvenser som har blitt brukt lenge av andre ting tidligere. Tror du det ligger mange nye skadelige frekvenser ledig, og står klar for de morderiske vitenskapsmennene til å bruke på 5G?

Alle frekvenser er i bruk og får ny bruk når de blir ledig, og i tillegg så kutter man jo ut 2G, 3G, 4G etterhvert, så det blir ikke "mer" stråling i luften. Og en telefon kan uansett bare bruke én av dem om gangen.

Og når det gjelder spørsmålet ditt om ikke man bør forske på 5G før man ruller det ut, så har man forsket på de frekvensene 5G skal bruke, og man trenger ikke gjøre det igjen. 5G bruker ikke frekvensene på en radikal ny måte som er kreftfremkallende. Dette har vi opplyst deg om til det kjedsommelige.

Og når det gjelder biene dine: Et klassisk stråmannsargument.

Hvis det faktisk blir færrre bier, hva får deg til å være så sikker på at det er radiostråling som er årsaken? Kan det være mattilgang, sykdom, større utbredelse av fugler som spiser bier, været, temperaturen, kort sagt: evolusjonen?

"Nei jeg er redd for stråling! Så da er det nok det som tar knekken på biene"...  :mellow:

Endret av ozone
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utryggheten for mobiltelefon basestasjoner kommer trolig av to intuitive feilkoblinger:

- mange nye basestasjoner nært innpå folk må da bety mer stråling? Denne feilslutningen skjer fordi man ikke forstår kvadratloven som ganske enkelt sier at dobling i avstand mellom base og mobil, krever fire ganger mer effekt. Det vil altså si at man minsker effekten betydelig på den dingsen man presser inn i øret ved å putte inn flere basestasjoner i nærmiljøet, og basestasjonene er uansett så langt unna at de ikke har noen målbar fysiologisk effekt selv termisk.

- stråling er da alltid farlig? Selv i små doser? Tar bare lengre tid før man får kreft og dør? Veldig feil, men forståelig angst siden det er et komplekst tema og media tar bare med skremselsdelen for å generere klikk. Fakta er at stråling er livsnødvendig. Som eksempel skjer fotosyntesen rundt 600nm bølgelengde, og uten den hadde det ikke stått bra til. Varmen fra et bål ligger på rundt 1500-3000 nm. Lys ligger på 450-650 nm. D-vitamin blir generert i huden av nært-UV på 3-400nm. Osv, osv.

Et annet eksempel er at evolusjonen er avhengig av endringer i arvematerialet (DNA permutasjoner) som ofte kommer fra bakgrunnsstrålingen, og denne kan være rimelig sterk mange steder. Evolusjonen har derfor lagt inn kraftig beskyttelse mot slike endringer med selvkorrigerende koder, slik at vi tåler svært mye ioniserende stråling før det skjer noe galt. Prøv for eksempel å finne ut hvor mange som VIRKELIG døde av kreft etter Hiroshima, Chernobyl og Fukushima. Hint: de som overlevde den øyeblikkelige koke-effekten av massiv ioniserende stråling levde helt normale liv etterpå. Faktwik ikke målbar effekt i kreftøking. Og nå snakker vi om seriøst store doser.

Men igjen: radiobølger med frekvens under UV er IKKE ioniserende uansett hvor lenge eller hvor høy effekt, og det er store mengder av forskning og metastudier som er helt entydige: Ikke farlig!

Hva er farlig da?

Det finnes mange karsinogener i miljøet. De aller fleste er «naturlige», og både virus og sopp som vokser kjempegodt i helsekost er påvist som store syndere. Den største er dog den vi alle vet om: Røyking.

Jeg så en dokumentar på et slikt elfølsomhetsforsøk en gang, og da måtte subjektene ut å ta seg en røyk for å roe nervene etter en heftig dose med fiktiv stråling. Jadda...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er det som er problemet med irrasjonelle fobier:

Rasjonelle forklaringer og fakta blir ikke trodd, men tatt til inntekt for deres "De bare prøver å snakke seg bort fra sin egentlige agenda" -overbevisning... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...