Mannen med ljåen Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 (endret) Hei. Jeg har fått installert en Altibox router på loftet, midt i et tømmerhus. WIFI-dekningen er god på soverommet ved siden av, men ubrukelig i stua i første etasje. Chromecast, chromebox, mobil og laptop har simpelthen ikke dekning i stua. Hva heter disse greiene som jeg kobler til med nettverkskabel, som viderefører signalet? Vil gjerne sette opp en repeater i stua, så det er wifi der også. Gjerne noe litt enklere enn en router. Vil helst ikke plugge inn en masse routere. Har hørt det finnes en slags repeatere som henger seg på samme nettverksnavn sømløst, slik som i store kontorbygninger. Da kan en mobiltelefon ha samme wifi-forbindelse, selv om den beveger seg fra en ende av huset til en annen. Vil helst slippe å ha tre ulike routere med tre ulike wifi-nett, som WIFI LOFT, WIFI STUE og WIFI GARASJE. Endret 5. juli 2018 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Faller Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Det finnes flere måter å komme i mål på i denne sammenhengen. Hvis du bruker en repeater (som i praksis kun videreformidler signalet), så vil du få to nettverk hvor du må velge hvilket nettverk du vil koble deg på. Altså noe du ikke ønsker. Hva slags router har du fra internettleverandør? Har du mulighet for å kable? Har du et budsjett å forholde deg til? Det utstyret som brukes i kontorbygg hvor du kan koble deg til trådløse aksesspunkter sømløst bruker en protokoll som sjelden finnes på forbrukerutstyr, så det er her spørsmålet om budsjett kommer inn. Det "nyeste" av teknologi om dagen er mesh-løsninger. Da har man gjerne 2-3 bokser som står plassert forskjellige steder i huset, men hvis du har mulighet for å trekke kabel så er dette regnet for å være bedre både i form av stabilitet og valg av utstyr som således kan bli noe billigere (avhengig av hva man trenger. Gitt at du kan trekke kabel til ett eller to aksesspunkter ville jeg gjort følgende: Deaktivere det trådløse nettverket fra dagens router og sette opp en switch (for eksempel Ubiquiti Unifi Switch 8-60w) som støtter power over Ethernet (poe) og trekke kabel til to aksesspunkter (Ubiquiti Unifi AP AC Lite). I tillegg til dette, så trenger du 3 nettverkskabler (1 fra router til switch, 2 fra switch til aksesspunkter). Prisen for dette vil være 1249 for switch + 899x2 for aksesspunkter = 2969 i tillegg til kabel. Fordelen er at Ubiquiti-utstyret er prosumer-utstyr og har støtte for sømløst bytte mellom de to aksesspunktene. Det andre forslaget hvis du ikke har mulighet til å trekke kabel vil være en mesh-løsning. Du kan lese Tek,no sin samletest. Det er verdt å lese noen av kommentarene også fordi de har godt synspunkter på andre relevante produkter. Strengt tatt kan Ubiquiti's utstyr også brukes i mesh-konfigurasjon, men det er funksjonalitet som er i beta-modus per nå, så usikker på om jeg vil anbefale det. Håper ikke dette ble for avansert, men spør gjerne hvis det er noe du lurer på! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2018 Jeg HAR muligheten til å trekke nettverkskabel fra Altibox-routeren til de repeaterne jeg trenger. Må bare få repeaterne litt nærmere rommene hvor dekningen trengs. Fibermodem-routeren er levert og installert av Altibox. Finner ikke modellnummer. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 (endret) Da ville jeg sett på det første forslaget jeg kom med i posten min over. Det som også er fint med det forslaget er at det kan utvides over tid. Det vil si at du kan starte med en switch og et aksesspunkt og hvis du kommer til den konklusjonen om at du vil utvide dekningen, så kan du kjøpe et aksesspunkt til. Sannsynligvis er ikke det nødvendig med to aksesspunkter da disse ofte har langt bedre rekkevidde enn en router. Jeg mener det skal være mulig å kun bruke aksesspunktet direkte fra dagens eksisterende router som du har, men føler meg ikke skråsikker på det og dermed ikke anbefalt heller. Edit: denne videoen fra Lawrence Systems / PC Pickup på Youtube forklarer hvordan du kan komme i gang med bare aksesspunkt. Hvis du er nysgjerrig på Ubiquiti så anbefaler jeg 3 kanaler på Youtube: Lawrence Systems / PC Pickup Crosstalk Solutions Willie Howe De har mange, mange timer med videoer til mange forskjellige bruksområder. Endret 5. juli 2018 av Faller 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Dersom du har Altibox-installasjon med separat fiberconverter (FC), kan du flytter hussentralen til et sted i huset hvor den gir bedre dekning. Hvis du har FMG som bruker innebygget FC, kan du koble opp en separat FC og kable ethernet fra denne til hussentralen. Dersom dette ikke er mulig, der det enkleste for de fleste å kjøpe en mesh-løsning med 2-3 moduler. Den er enkel å sette opp, og gir samme nett over hele huset. En mulig utfordring er IPTV gjennom Altibox, som kjører på eget VLAN, da kan det være enklere/bedre å kjøpe en https://www.komplett.no/product/904060/datautstyr/nettverk/range-extender/altibox-wifi-pluss# Den koble til med kabel (2812 og FMG) eller trådløst (kun FMG), og utvider både wifi og tv-nettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå