Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ganske fortvilet og håper at noen her kan gi meg et hint på hva jeg bør søke på.

Jeg har fagbrev som matros, har gått styrmannsskolen (bare første året) og 3 år på fagskolen petroleumsteknologi havbunnsinstallasjoner. Av erfaring har jeg bare matros! Jobbet på ferge ved siden av studien og mangler erfaring innen petroleumsteknologi. Jeg har søkt på over 100!!!! stillinger men får ikke napp.

Tok meg flere turer på nav kontoret og der sa de: Du får ikke jobb uten bekjentskap! 

Nei vel, takk for hjelpen liksom. Jeg bodde i Bergen og der ba de meg pent om å flytte østover for der var det lettere og få seg jobb som nyutdannet. En i familien min har hus her og jeg flyttet hit for snart 1 år siden.

Det jeg lurer på, er det noen som vet hva slags andre stillinger jeg kan søke på?

Jeg er åpent for det meste, har til og med søkt på en vanlig butikk jobb men de sa at jeg manglet erfaring og derfor ville de ikke ansette meg.

De søker mange bilmekanikere her, og ifølge opplærlingskontorene kan jeg søke meg læreplass (2 år). Jeg har studert i totalt 5 år og begynner som lærling igjen? Det er så surt. Er det noen her som kan anbefale noe? 

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde akkurat samme problemet selv. Etter jeg tok fagbrev i IKT fant jeg ut at det var ikke mange bedrifter som tok inn folk med bare fagbrev. Så og si alle bedrifter krevde høgskole/bachelor innen IT. 

Jeg og hadde nær 100 jobbsøk registrert inne på den NAV jobblogg greia mi. 

Endte opp med at jeg tok et kurs. Arbeid på veg kurs 1+3. Da fikk jeg jobb med en gang som trafikkdirigent. Så du kan jo se om det er noen slike kurs som kanskje er interessant for deg. 

Fant også etterhvert en skole som tilbydde slik voksenopplæring for lastebil/buss. Meldte meg på det, og kom rett inn. Etter 19 uker der hadde jeg CE/DE, og betalte kun for oppkjøringene/teoriene. Og stortrives nå som bussjåfør.

Hadde aldri trodd da jeg gikk IKT-servicefag på skolen at jeg skulle ende opp som bussjåfør:)

Lenke til kommentar

Kva slags stillingar har du søkt (og fått avslag på)?

Det er vanskelig å gi råd om eventuelle andre stillingar du kan søke på utan å vite kor bredt du har gått ut tidlegare.

Har du f.eks. prøvd å søke jobb i kommunale vassverk? Ein del av arbeidsoppgåvene overlapper med din utdanning sjølv om det ikkje er heilt det same.

Akkurat no så er det ikkje stor etterspørsel innanfor oljenæringa, og ekstra liten er etterspørselen av nyutdanna utan erfaring.

Eg trur nok at NAV har ein del rett i at du burde flytte austover for å prøve å få deg ein jobb der. Vestlandet bugner over av oljefolk, og dei fleste av disse er så godt etablerte at dei ikkje er villige til å flytte.

Du som ung burde vurdere å flytte litt på deg for å få deg litt relevant yrkeserfaring. Sjølv om du berre bur på austlandet i eit år, så vil du stille langt sterkare i jobbsøkarkøa i Bergen når du har fått deg litt arbeidserfaring også.

Lenke til kommentar

Kan ikke si noe annet enn at du er i hvert fall ikke alene :)

Er selv utdannet styrmann (1. året) og får ikke jobb til tross for mangfoldige telefoner til ulike selskap og masse søknader. 

Har begynt i annen jobb nå mens jeg vurderer andre muligheter 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...