harryper Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Hei En venn av meg er interessert i å låne en 7-seter som jeg eier, for å kunne kjøre til Tyskland og Polen. Er det greit om jeg skriver en privat leieavtale i mellom oss, hvor jeg fraskriver meg alt ansvar om noe skjer? og at han vil måtte dekke alle forsikringskostnader som måtte komme? Jeg spurte forsikringsselskapet mitt om de kunne gi meg et klart svar på om forsikringen min vil dekke eventuelle skader om jeg ikke var fører av bilen (om dette skulle skje). Jeg fikk bare et diffust svar, og noe om at det kan føre til regress...? Da antar jeg jo om min venn har f.eks drukket alkohol og kjører bil, og så krasjer at dette kan føres tilbake på meg? Men når vi da skriver en kontrakt, vil det fortsatt kunne gå på meg ?? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Hvis han vraker bilen din i fylla, hjelper det fint lite om du har avtale om at han skal ta alle kostnadene. Har han ikke penger, sitter du der med lang nese.Det eneste er hvis han på forhånd stiller garanti for bilens verdi. Men da hadde han vel heller kjøpt seg egen bil? Nei, lån aldri bort bil! Lenke til kommentar
harryper Skrevet 5. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2018 Bilen har ikke store verdien, så om den hadde blitt vraket hadde jeg ikke gått på en kjempe smell. Jeg har kun ansvarsforsikring på bilen, og har lest meg opp og ned i mente på vilkårene, men klarer ikke å finne noe spesifikt om å låne bort bilen. Jeg antar det er greit å låne bort bilen? Han drikker ikke å kjører, har hatt lappen i 30 år, aldri vært innvolvert med politi o.l. ikke dop osv. SÅ jeg er ikke så redd min egen bil, men andres eiendom, biler osv. evt. skader man kan påføre andre personer. Men forsikringen er vel lik om jeg kjører eller det er en annen fører? Men antar forsikringsselskapene er mer påpasselig om man leier ut bilen sin til fremmede man ikke kjenner, uten å gå igjennom nabobil og slike ting? Lenke til kommentar
El burro Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Er det samme kompisen som du lånte bort bilen til sist gang?, han som ikke betalte?. Kjør på!, det høres ut som en bra plan!. Bilen står registrert på deg og du er ansvarlig for forsikringen, hva er det verste som kan skje?. Mange tusen i bompenger og bilen "forsvinner" i Polen er ikke ille i forhold til eventuell regress fra forsikringsselskap ved ulykke eller lignende. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Ev. regresskrav vil uansett avtale alltid rettes mot deg. Så blir det din jobb å kreve pengene inn ifølge avtalen – om han har penger og vil betale, da! Siden bilen er gammel, er faren for teknisk havari på europeiske motorveier betydelig, hva gjør du da?Det eneste brukbare er at kompisen kjøper bilen din og omregistrerer den, mot at du skal kjøpe den tilbake over sommeren – om han framleis har den og den er i stand. 2 Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Eller så kan kompisen din leie bil til turen sin? Hvis du ikke har råd til å ta de økonomiske forpliktelsene som kan oppstå, hvorfor ta risikoen? Hvis kompisen din må låne en gammel bil av deg, hører det ikke ut som han er så godt stilt selv, hvorfor ta risikoen? Vil tro det er bedre for vennskapet å si nei til å låne bilen, for eventuelle konflikter i ettertid vil garantert ødelegge dette. 3 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Sjekk ut nabobil.no Skulle han ha hatt et uhell er bilen forsikret gjennom de, og du får ikke noe bonustap på din forsikring. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Etter hva jeg har skjønt er eier pliktig til å minst ha ansvarsforsikring på bilen. Ut over det er det sjåfør som er ansvarlig for handlingene sine. Blir det samme som å låne bort bilen til kjæreste, familie, naboen eller andre. Eneste man må passe på er "er sjåfør under 25" og slike ting man krysser av for å spare penger på polisen. Jeg har i hvert fall ikke sett noe i mine forsikringspapirer som forhindrer meg å låne bort bilen eller være passasjer i egen bil. Kræsjer kameraten din bilen er det han som får det juridiske ansvaret. Du er vel pliktig til å forvisse deg om at sjåfør faktisk har førerrett 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Det skal ikkje være nødvendig med ein eigen avtale for eit slikt privat utlån av bil. Så lenge du som eigar har ansvarsforsikringa i orden så treng du ikkje noke meir. Ansvarsforsikringa dekker ikkje bilen i det heile tatt, men dekker materielle skader som blir påført andre og personskader som oppstår. Eventuelle regresskrav må rettast mot den som køyrde bilen. Den einaste grunnen eg kan sjå til å skrive ein avtale er at det kan være greit for kompisen din å kunne vise til ein låneavtale dersom han blir stoppa i kontroll og det blir stilt spørsmål om bilen kan være stjålet eller liknande sidan det står eit anna navn i vognkortet. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Etter hva jeg har skjønt er eier pliktig til å minst ha ansvarsforsikring på bilen. Ut over det er det sjåfør som er ansvarlig for handlingene sine. Bileier blir sittende med ansvaret for fartsbøter, parkeringsbøter, ubetalte passeringer i bomstasjoner, manglende oblater, etc, etc... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Bileier blir sittende med ansvaret for fartsbøter,Nei.parkeringsbøter,Kun offentlige.ubetalte passeringer i bomstasjoner,Avhengig av regelverk, og dette vil uansett føre til regresskrav. Forsikringen din er en ansvarsforsikring, noe som vil si at den dekker det ansvaret bilfører pådrar seg, ikke bare når du kjører selv. Regress mot deg og regress mot fører vil avhenge av forsikringsvilkårene dine. Du kan avtale regress mot din venn, men om han er søkegod for dette kommer an på økonomien hans. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Nei.Kun offentlige.Avhengig av regelverk, og dette vil uansett føre til regresskrav. Vedr fartsbøter vil man sitte med ansvaret for fartsbøter i enkelte andre land vel.. I tillegg ser det ut som Parkeringsforskriften regulerer det slik at man har solidaransvar med sjåfør.. https://lovdata.no/SF/forskrift/2016-03-18-260/§37 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Det vil være lurt å sjekke forsikringsvilkårene sine, det har tidligere vært ganske vanlig vilkår i private bilforsikringer at den ikke gjelder ved utleie av bil (så her er det muligheter for regresskrav..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå