KVTL Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Kan teoretisk være billigere der det er eksisterende coax anlegg. Men fuglane vet. Det er en grunn til at jeg har Altibox (foten atCD/ Telenor ikke leverer skikkelig fiber her jeg bor). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Skjønner ikke hvorfor de fortsatt bruker den løsningen i dag når de monterer for nye kunder, må da koste mye mer selv i innkjøp, samt at du må strekke coax gjennom mange etasjer hos flere kunder... Dette tar de seg (dvs. installatøren) nok godt betalt for, da kun 1. uttak er med i basisinstallasjonen. Da jeg fikk Altibox gjaldt det samme, de skulle ha 1000 for hvert ekstra uttak (inkl CAT6 og kontakt). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Mulig spørsmålet er litt på siden, men får man fiber helt hjem når man bestiller fra CD? Jeg var hos noen venner som hadde fått installert "fiber" fra CD, men det var da vitterlig en vanlig coax som kom inn til huset deres. Første kontakt inne i huset var den vanlige TV/Radio/Internett-varianten. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Mulig spørsmålet er litt på siden, men får man fiber helt hjem når man bestiller fra CD? Jeg var hos noen venner som hadde fått installert "fiber" fra CD, men det var da vitterlig en vanlig coax som kom inn til huset deres. Første kontakt inne i huset var den vanlige TV/Radio/Internett-varianten. Det vanlige er FTTH, men de selger "hybridfiber" FTTC om hverandre... Dette tar de seg (dvs. installatøren) nok godt betalt for, da kun 1. uttak er med i basisinstallasjonen. Da jeg fikk Altibox gjaldt det samme, de skulle ha 1000 for hvert ekstra uttak (inkl CAT6 og kontakt). Joda, men må da bli dyrt for CDK? Spurte en kompis som nettopp fikk det montert, og han fikk beskjed om at det kostet 270kr pr ekstra uttak. Det er imo. også mye enklere å legge cat6 selv ifht coax, samt at det faktisk har mange bruksområder og en del hus har uttak i alle rom Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) Spurte en kompis som nettopp fikk det montert, og han fikk beskjed om at det kostet 270kr pr ekstra uttak. Kan det stemme da? Det er jo ikke prisen pr kontakt engang: https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/hjemmeelektronikk/tv-og-bilde/antennetilbehor/antenneuttak-400474/ Endret 26. juli 2018 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Kan det stemme da? Det er jo ikke prisen pr kontakt engang: https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/hjemmeelektronikk/tv-og-bilde/antennetilbehor/antenneuttak-400474/ Dette var snakk om ett sted langt utti gokk som fikk fiber, så tipper det er delvis sponset av kommunen, men så er vell eventuelt resten sponset av CDK, blir jo litt samme som graving og installasjon av selve fiberen, koster jo gjerne selskapet rundt 50 000kr, mens de bare tar betalt 5000... Lenke til kommentar
NULL Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Mulig spørsmålet er litt på siden, men får man fiber helt hjem når man bestiller fra CD? Jeg var hos noen venner som hadde fått installert "fiber" fra CD, men det var da vitterlig en vanlig coax som kom inn til huset deres. Første kontakt inne i huset var den vanlige TV/Radio/Internett-varianten. Sikker på at dette var første koblingen i huset, og ikke første koblingsboksen etter fiber-ONT? Hvis det her er installert med RF-overlay, vil det være RF for TV. Dvs. tv-signalet kommer via fiber, men blir så konvertert til RF. Var det Ethernet-port på veggkontakten i tillegg til RF? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Nei ikke nødvendigvis. Man kan ha CD med fiber only også. RF- overlay er noe dritt, ikke lett å finne 3. parts modem. Edit:Tror vi sier at deter vanskelig å finne 3. part router når man har GPON 3. parts ONT vil være vanskelig ja. 3. parts ruter er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Sikker på at dette var første koblingen i huset, og ikke første koblingsboksen etter fiber-ONT? Hvis det her er installert med RF-overlay, vil det være RF for TV. Dvs. tv-signalet kommer via fiber, men blir så konvertert til RF. Var det Ethernet-port på veggkontakten i tillegg til RF? Såvidt jeg kan huske, var det ikke ethernet på veggkontakten, bare vanlig TV/Radio/Internett (med skrukobling på siste). Internett var tilkoblet kabelmodem, og videre med ethernetkabel til routeren. Huset har kabeltilførsel i luften (stolper), og for meg så dette ut som en vanlig coax. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Skjønner ikke hvorfor de fortsatt bruker den løsningen i dag når de monterer for nye kunder, må da koste mye mer selv i innkjøp, samt at du må strekke coax gjennom mange etasjer hos flere kunder... EDIT; Altså med RF overlay så kjører de da fortsatt coax bort til TV boksene ute hos kunden er det jeg mener, selv om det kun er fiber helt til veggen. Ja, de sender TV kanalene på egen bølgelengde på fiberkabelen, slik at TV ikke stjeler kapasitet fra GPON nettet som brukes til kun bredbånd. IPTV ville kunne spist av kapasiteten til internett i segmentet som deler på en GPON slot. Jeg tror og de gjorde dette for å slippe unna staten sitt krav til Telenor om å selge VULA på sitt GPON nett. CD sitt GPON nett var i mange år ikke mulig å kjøpe VULA på siden det var et "TV Kabel-nett". Nå derimot er det åpnet opp for VULA på CD sitt GPON også. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Har dere den nye TV løsningen? Personlig syntes jeg altibox sin løsning er langt mer smidig med bare tp kabel til alle boksene istedetfor coax... samt skylagring osv... Hos alitbox trenger du ikke "hjemmesentralen" om du ikke ønsker den T-We leveres også som IPTV - altså over Ethernet-kabelen. Varierer litt - f.eks. hvis man bor i et område hvor det fra før er RF-basert, vil det være RF. Men stort sett er det IPTV som bygges ut i dag. Hvilken ruter du plasserer bak ONT-en hos Telenor velger du i utgangspunktet også selv (ruter er i utgangspunktet separat fra ONT), men har man IPTV blir det visse krav til ruteren. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 T-We leveres også som IPTV - altså over Ethernet-kabelen. Varierer litt - f.eks. hvis man bor i et område hvor det fra før er RF-basert, vil det være RF. Men stort sett er det IPTV som bygges ut i dag. Hvilken ruter du plasserer bak ONT-en hos Telenor velger du i utgangspunktet også selv (ruter er i utgangspunktet separat fra ONT), men har man IPTV blir det visse krav til ruteren. Har da sett flere 2018 CD anlegg med coax for TV? selv steder hvor det kun var ADSL fra før. Lenke til kommentar
Elmek38 Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Fikk installert TV og Internett fra Telenor i november 2018 og da ble tv-en koblet som IPTV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå