Gå til innhold

Altibox vs Canal Digital fiber?

Anbefalte innlegg

Har per i dag Altibox 300/300 linje, med grunnpakke tv-kanaler for 899,- i mnd. Dette var et tilbud som vi fikk når vi valgte Altibox som (første) fiber leverandør her. Abonnementet har bindingstid som nå har utløpt, men hastighet og pris vedvarer så lenge vi måtte ønske. 

Her for noen dager siden kom Canal Digital / Telenor på døra, og ville selge meg fiber  med tilsvarende tv-pakke de også. Jeg var i utgangspunktet ikke interessert, men etter at de spilte veldig på hvilke muligheter man ville ha om man hadde fiber linje inn til huset fra to leverandører, og at man da kunne presse begge parter på pris i fremtiden, og kunne velge det beste tilbudet og kampanjene til enhver tid uten videre installasjonsarbeid, så tegnet jeg meg på. Vel viten om at jeg har 2 ukers angrefrist. ;) 

Skal innrømme at det gikk litt i surr med prisene etter den lange samtalen i døra med heftig salgstaktikk, men det de leverer er 500/500 linje til 799,- altså 100,- mindre i måneden. Men etter 1 år, så øker prisen, og man må da ned på 50/50 linje eller deromkring for å ha tilsvarende pris som jeg har nå. 500/500 linje kontra 300/300 linje bryr jeg meg ikke om, men kunne tenke meg mer enn 50/50 linje, og hvertfall til den prisen.

Så kommer spørsmålet: Skal jeg tørre og bryte med Altibox, for å få lagt opp fiber fra en leverandør til. Spare de 100,- i mnd i ett år. For så å satse på at jeg kan bruke Altibox / Canal Digital som en brekkstang mot konkurrenten om nytt tilbud når bindingstiden er over igjen?

Er ikke sikker på om jeg tør ta risikoen. 

250/250 linje og Tv pakke, koster 1068,- hos Canal Digital normalt.

500/500 linje og tv som en pakke koster 999,- hos Altibox.

300/300 linje og tv pakke som løse produkter koster 1198,- hos Altibox normalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig. Det koster ikke noe å etablere. :)

Det jeg lurer på er vel om jeg kan få en tilsvarende pris som jeg har med Altibox nå eller bedre, etter bindingstiden er over hos Canal Digital.

Jeg begynner å tenke litt sånn att prisen jeg har hos Altibox nå er en én gangs sjangse.

Lenke til kommentar

Veldig greit å ha to å spille på.

De har stort prutingsrom. De veiledende prisene på nettsidene er tilpasset kunder som har èn kabel i veggen.

Hvis du ikke har bindingstid ville jeg takket ja. Om et år når bindingstiden går ut ringer du begge og ber om ny pris med henvisning til at du har innlagt kabel fra begge. Da får du garantert en mye bedre pris enn du kan se på nettsidene deres nå.

Lenke til kommentar

Blir det ikke dyrere med 2 forskjelle dekoder fra 2 ulike levrandører? så vidt jeg vet funger de ikke om hverandre.

Ellers må man se på bredbåndhastighet eller tvpakke hva som funger best.

Eventuelt totalprisen.

Lenke til kommentar

Blir det ikke dyrere med 2 forskjelle dekoder fra 2 ulike levrandører? så vidt jeg vet funger de ikke om hverandre.

Ellers må man se på bredbåndhastighet eller tvpakke hva som funger best.

Eventuelt totalprisen.

Fra Canal Digital kjøper man trådløs ruter og dekoder. Ruter koster 1200 kr og dekoderen koster 3500. Er lite vits å kjøpe dette for bare ett år.

Fra Altibox kjøper man ingenting men leier bare hjemmesentral (ruter) og dekoder så lenge man er kunde. Leverer derfor tilbake når man sier opp. Til gjengjeld har vel Altibox en etableringsavgift på ca 1000-2000 da de må sende en tekniker hjem til deg og koble opp linja. Så da taper du igjen penger hvis du ønsker deg tilbake til Altibox et år senere.

Selv om det er gunstig å ha mulighet til to leverandører mtp. muligheter å forhandle pris, vil det til gjengjeld tilkomme en del ekstrakostnader ved å bytte leverandør. Jeg ville først forhørt meg med Altibox og sagt at du vurderer å bytte. Så ser du om du får et bedre tilbud.

Lenke til kommentar

Selv om det er gunstig å ha mulighet til to leverandører mtp. muligheter å forhandle pris, vil det til gjengjeld tilkomme en del ekstrakostnader ved å bytte leverandør. Jeg ville først forhørt meg med Altibox og sagt at du vurderer å bytte. Så ser du om du får et bedre tilbud.

Hvem har sagt at canaldigital eller altibox er villig å forhandle om pris?

Generielt har vel ikke de mye å tilby privatkunder. Godt mulig de kan hvis de vil leie ut dekoder\ruter.

Eller gi tilbud 12 måneder bindingstid betal for 10 måneder eller noe slik da man regner med i juli og desember bruker man ikke internetlinjen så mye.

Men tror ikke internetlevrandørene kan tilby tilsvarende priser som homenet\bayonette.

De vil heller droppe salget da. Ma kan se bort fra borettslag pris i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har selv hatt begge to leverandørene på to ulike adresser de siste to årene, så kan gi deg mine erfaringer:

Canal Digital: Likte deres TV-løsning best. Dekoderen er raskere og mer oversiktlig. Bedre grensesnitt. Ruteren er også mer avansert hvor du kan logge inn lokalt og sette opp del del manuelle valg. Men har elendig kundeservice og support. Den dagen ting ikke lenger virker som det skal må du beregne deg på timesvis i telefonkø opptil flere ganger, med lite eller ingen hjelp fra teknikere. Saker "forsvinner" i systemet, og teknikere ringer aldri opp igjen som lovet.

Altibox: Ruteren deres har svært begrenset funksjonalitet, siden den er en del av hjemmesentralen. Administreres gjennom "min side" på webportalen. Ikke lokal innlogging, Kan selvfølgelig velge å kjøpe egen ruter og koble til, men har hørt at det ikke alltid fungerer optimalt med TV og VLAN trafikk. Men Altibox har ypperlig kundeservice, og får som regel svar med en gang.

Konklusjon: Dersom hastighet og pris er lik, kommer det an på hva du selv foretrekker. Funksjonalitet (Canal Digital) eller kundeservice/support (Altibox). Til mitt personlige bruk foretrekker jeg sistnevnte, selv om jeg savner dekoderen fra CD.

Lenke til kommentar

Vi byttet fra cdk til altibox. Jeg ble utrolig skuffet over TV løsningen deres, og kan ikke vente til bindingen er over og jeg kan bytte tilbake. Gikk fra 250 til 300 og ser at cdk lå stabilt på 250 i hastighet mens altibox varierer mye. Men ikke nok til at det merkes til daglig bruk.

I tillegg har Telenor/cdk åpne fiberlinjer, så du kan få fiber fra andre leverandører. Foreløpig er det vel bare ngt som benytter seg av muligheten, men det endres sikkert med tiden.

Lenke til kommentar

Vi byttet fra cdk til altibox. Jeg ble utrolig skuffet over TV løsningen deres, og kan ikke vente til bindingen er over og jeg kan bytte tilbake. Gikk fra 250 til 300 og ser at cdk lå stabilt på 250 i hastighet mens altibox varierer mye. Men ikke nok til at det merkes til daglig bruk.

Kan du forklare det bedre? Perring avtale eller trådløs for normaltsett burde altibox være bedre mot uninett og speedtest.

Men godt mulig pering avtalene og utstyret altibox FMG ikke er det beste trådløs. Må ofte ha altibox wifi i tillegg.

Er kun telenor som har åpen fiber, men få kunder som får byttet levrandør alikevell.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nei vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. :p

Men klart, om det tilkommer 2000,- i tilkobling igjen hos Altibox, så blir det jo ikke så gunstig å gå over til Telenor / Canal Digital med en pris som kun et garantert et år.

Endret av Talker
Lenke til kommentar

I tillegg har Telenor/cdk åpne fiberlinjer, så du kan få fiber fra andre leverandører. Foreløpig er det vel bare ngt som benytter seg av muligheten, men det endres sikkert med tiden.

Har dere den nye TV løsningen?

Personlig syntes jeg altibox sin løsning er langt mer smidig med bare tp kabel til alle boksene istedetfor coax... samt skylagring osv...

Har selv hatt begge to leverandørene på to ulike adresser de siste to årene, så kan gi deg mine erfaringer:

Canal Digital: Likte deres TV-løsning best. Dekoderen er raskere og mer oversiktlig. Bedre grensesnitt. Ruteren er også mer avansert hvor du kan logge inn lokalt og sette opp del del manuelle valg. Men har elendig kundeservice og support. Den dagen ting ikke lenger virker som det skal må du beregne deg på timesvis i telefonkø opptil flere ganger, med lite eller ingen hjelp fra teknikere. Saker "forsvinner" i systemet, og teknikere ringer aldri opp igjen som lovet.

Altibox: Ruteren deres har svært begrenset funksjonalitet, siden den er en del av hjemmesentralen. Administreres gjennom "min side" på webportalen. Ikke lokal innlogging, Kan selvfølgelig velge å kjøpe egen ruter og koble til, men har hørt at det ikke alltid fungerer optimalt med TV og VLAN trafikk. Men Altibox har ypperlig kundeservice, og får som regel svar med en gang.

Konklusjon: Dersom hastighet og pris er lik, kommer det an på hva du selv foretrekker. Funksjonalitet (Canal Digital) eller kundeservice/support (Altibox). Til mitt personlige bruk foretrekker jeg sistnevnte, selv om jeg savner dekoderen fra CD.

Hos alitbox trenger du ikke "hjemmesentralen" om du ikke ønsker den ;)

Lenke til kommentar

Nei ikke nødvendigvis. Man kan ha CD med fiber only også. RF- overlay er noe dritt, ikke lett å finne 3. parts modem.

Edit:Tror vi sier at deter vanskelig å finne 3. part router når man har GPON

Skjønner ikke hvorfor de fortsatt bruker den løsningen i dag når de monterer for nye kunder, må da koste mye mer selv i innkjøp, samt at du må strekke coax gjennom mange etasjer hos flere kunder...

EDIT; Altså med RF overlay så kjører de da fortsatt coax bort til TV boksene ute hos kunden er det jeg mener, selv om det kun er fiber helt til veggen.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...