Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Skal før skolestart kjøpe ny pc. Det står mellom macbook air 256 gb med intelcore i5 og huawei's matebook D 256 gb med intelcore i5. Hovedsaklig skal pcen brukes til studie, serier/film og lett gaming (typ sims). Ønsker å kjøpe en pc med god batterilevetid, og som ikke blir megatreig etter ett år eller to. Dersom noen har andre forslag, kjør på!

Mvh Tea.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en MacBook air siden 2012 aldri formatert den og den fungerer som juling enda. Aldri opplevd en så politelig maskin. Brukte den på skolen. Veldig godt batteri. Brukes ikke til så mye nå annet en som htpc og web surfing. Det er jo en Mac am I rite?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at Macbook Air er en fristende maskin, men den har ikke blitt oppdatert på lenge. I følge Macrumors sin kjøpsguide så anbefales det ikke å kjøpe Macbook Air (MBA) siden den ikke har vært oppdatert siden 2015 (som da primært var prosessor). Den bruker en 5. generasjons prosessor som kom i 2015. 

Skjermen er fortsatt tn-panel, så innsynsvinklen og farger er ikke like gode som på de fleste andre laptoper (som bruker IPS-panel). Skjermen har ikke vært oppdatert siden 2010 og mye har skjedd på skjermfronten på 8 år. 

Tilkoblingsmessig så bruker den fortsatt thunderbolt 2 som i senere Macbook-modeller er erstattet med thunderbolt 3 som ofte brukes via en USB type C-kontakt. USB-C er den nye kontakten som alle pc'er kommer til å bruke i løpet av 2018/2019. Den har også kun 2 USB-porter og dermed kan den fort føles utdatert. Skal du koble til en skjerm, så må du bruke en overgang fra thunderbolt. Det betyr at dersom du skal holde f. eks en presentasjon og du glemmer adapteret, så har du ikke noen måte å koble til en skjerm på. 

Det er også kommet rykter om at det skal komme en oppdatert macbook air i løpet av 2018. 

Ergo, MBA er ikke en maskin jeg ville kjøpt ny per nå. Det skal sies at jeg har en Macbook Air 13" fra 2014 selv, og den fungerer helt fint i hverdagen. Jeg kjøpte riktignok min brukt og har ikke hatt noen problemer med den. Men å betale mer enn 10k for en såpass utdatert modell er ikke ansett som et godt kjøp. 

Hvis brukt er et alternativ, så ville jeg sett på en 2015 Macbookk Pro Retina (MBPr). Kraftigere maskin (som gjør at den har lenger forventet levetid), og bedre skjerm. MBPr har dedikert HDMI-port (du slipper dette adapteret), to USB-porter, to thunderbolt 2-porter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ville du heller da kjøpt feks Huawei sin matebook, eller ville du gått for en macbook pro?

Macbook pro har noen negative punkter for en student:

• Tastaturet er ubehagelig å skrive på, og det bråker.
  • Apple har bekreftet at tastaturet har et problem som gjør at det går i stykker.
  • Den har bare USB-C, som betyr at du må bruke adapter for å koble til en minnepenn eller projektor.
  • Modellen med touchbar har ikke fysisk ESC+F-rekke, som er upraktisk om du skal programmere.
  • Modellen uten touchbar har bare 2 USB-C porter.
  • Hvis maskinen slutter å fungere fordi noe på hovedkortet feiler er det komplett umulig å redde dataene på maskinen.

Når det er sagt får du en kompakt maskin med en fantastisk skjerm, god batterilevetid, og tynn formfaktor, men det kan du nå også få fra mange andre merker til en lavere pris:

Skal du ha en 13" MB Pro med tokjernet prosessor, 256GB SSD og 8GB RAM koster den for øyeblikket 15 500,-

Skal du ha en Dell XPS 13 med firekjernet prosessor, 512GB SSD og 16GB RAM koster den for øyeblikket 14 800,-

Asus lager Zenbook-serien med firekjernet prosessor, 512GB SSD og 8GB RAM koster den for øyeblikket 13 000,-

Det er selvfølgelig mulig å kjøpe 128GB-utgaven av MBP, men det kan bli trangt med plass om man er student og må installere noe ekstra programvare, spesielt med MBP ettersom den ikke har plass til SD-kort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Kan anbefale Surface Pro også, det er et godt valg til det meste, støyer ikke i i5-konfigurasjonen ettersom den er vifteløs, og du slipper unna all mulig bloatware som gjerne er på en del maskiner. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Har hatt en MacBook air siden 2012 aldri formatert den og den fungerer som juling enda. Aldri opplevd en så politelig maskin. Brukte den på skolen. Veldig godt batteri. Brukes ikke til så mye nå annet en som htpc og web surfing. Det er jo en Mac am I rite?

Min Macbookgår tøffer fortsatt, nesten 9 år gammal ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...