Gå til innhold

Utlyser areal for lagring av CO2 for første gang

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan ikke CO2 omgjøres til C og O2 igjen? Hva må til av energi for å spalte disse ut? Går det heller an å forske på metoder for effektiv utnyttelse av denne CO2? Eller bare slipp den ut i et rørsystem under bakken på skogbunnen for så å måle hvor mye som slipper ut til atmosfæren og hvordan det påvirker mikrobelivet i jordsmonnet?

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke CO2 omgjøres til C og O2 igjen? Hva må til av energi for å spalte disse ut?

Mer enn det du fikk ut av det da du forbrente C og O2 til CO2. Såvidt jeg kan se er den teoretiske minimumsenergien du kan bruke 393kJ/mol CO2 har en molar masse på 44.01g så det blir 8.9GJ/tonn, eller ca 2500kWh pr. tonn. Det produseres ca 1 tonn pr. 400l flytende hydrokarboner. Brennverdien for dette er ca 4000kWh (Dette er mer p.g.a. hydrogenet)

Desverre er ikke en slik ideell spalting praktisk mulig. CO2 er lite samarbeidsvillig så jeg ser virkningsgrader på rundt 5% nevnt. Men det kan jo godt hende man har bedre prosesser enn som så. Nasa driver å jobber på dette for å få karbon og oksygen fra mars' atmosfære.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med bassenger av algesuppe da, å så tilsette CO2 i så små mengder at det ikke blir "farris-vann" / forsurning sånn at algene dør?

Skogbunnshypotesen min gir trevirke.

Algesuppe kan blandes inn i dyrefôret/kroppsbygger vitamin bokser som gir kjøttproduksjon/eller cash i fra kroppsbyggermiljøet/helsekostbutikkjedene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...