djgudleif Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Kan sitte igjen med et restlån på ca 60.000 etter boligen min er solgt. Foreldrene mine er kausjonister med sikkerhet i sin bolig. Hva skjer med de 60.000, fortsetter jeg å betale på lånet eller blir kausjonistene holdt ansvarlig på noe vis for å dekke restgjeld? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 De kausjonerer nok bare deler av lånet, slik at dette faller bort når du løser inn? Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 5. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2018 De kausjonerer nok bare deler av lånet, slik at dette faller bort når du løser inn? Så da sitter jeg og banken igjen med et lån uten sikkerhet? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Først hvis du slutter/nekter å betale på lånet, går banken på kausjonistene. Sikkerheten for lånet ligger hos dine foreldre, hva du kjøper og selger, er likegyldig for banken. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Så da sitter jeg og banken igjen med et lån uten sikkerhet? Ja, og det blir nok omgjort til ett lån uten sikkerhet med tilhørende rente. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Det følger av finansavtaleloven § 71 at kausjonsansvar ikke er aktuelt før det tas rettslige skritt mot deg. Det vil si at så lenge du ikke misligholder, så vil ingenting skje med kausjonen. I utgangspunktet vil du altså fortsette å betale på dette lånet, men antagelig til andre vilkår. En annen problemstilling er at banken fint kan si "vi sletter ikke pantet i boligen før hele lånet er innfridd". Da risikerer du problemer med kjøper mv. Du bør ha tett kontakt med banken. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Pass på å opplyse megler om at du har gjeld som overstiger antatt salgsverdi. Det må løses i god tid før oppgjør. Kausjonsansvar blir i utgangspunktet først aktuelt hvis du misligholder. Men det kan være banken ikke vil ønske å slette pantet, og krever full betaling. Det kan gjøre kausjonsansvaret aktuelt i praksis. Snakk med megler og banken snarest. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå