Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Energieffektivitet (varmemengdemåling) - Ny radiator vs. 40 år gammel

Anbefalte innlegg

Hei,

Har noen vannbårne radiatorer av typen som vist på bildet. Disse er vel 40 år pluss minus. Er det mye å hente på å bytte ut disse med nye radiatorer mht. energieffektivitet ?

Grunnen til at jeg spør er at det skal installeres varmemengdemåling og jeg vurderer å fornye radiatorene dersom det lønner seg å gjøre.

post-31667-0-85037700-1530780091_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke energieffektivet har mye å si, må være lekasjer eller ligdene i så fall.

Men har hørt gamle dårlig anlegg støyer og gir luft inn i systemet da blir det during og susing i radiatoren.

Det er veldig ubehagelig. Og man må slå den av og på hyppig for ungå problemet i et lite stund. Er vanskelig å finne hvor problemet ligger også.

Lenke til kommentar

Anlegget skal ikke skiftes. Det skal installeres varmemengdemåling på hver radiator så det må jo bety at dersom en ny radiator er 50% mer effektiv enn en gammel så sparer jeg 50% på varmtvannsforbruket.

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe det kan sammenlignes med induksjonsovn.. En induksjonsovn er mer energieffektiv fordi den bruker mye effekt over kort periode kontra lav effekt over lang periode. Potetene blir kokt åkke som, men lommeboka har det bedre med induksjon.

Lenke til kommentar

Luske_Ludvig: Med et vannbårent anlegg er du prisgitt varmeoverføringsevnen til radiatoren. Liten flate for varmeavgivelse = lite avgitt varme. Så det er ikke det jeg vil kalle tap, det er heller manglende kapasitet/effekt. Du kan ikke automatisk levere 1000 W hvis radiatoren er dimensjonert for 600 W med vanntemperaturen du har tilgjengelig i anlegget.

Illus: Varmemålingen vil gi en riktig visning av tilført energi til rommet basert på at man måler temperatur på vann inn og vann ut og vannmengden, så det er ikke noen måte å "lure" systemet her. Hvis du vil bytte denne ville jeg ha byttet til en viftekonvektor, de har en større varmeoverføringsevne enn en radiator. Det ligger i ordet at en radiator stråler varmen ut i rommet, mens en viftekonvektor bruker en vifte til å få konvektiv varmeoverføring og dermed effektivt en større varmeoverføringsflate.

Lenke til kommentar

Takk for svar Frank,

Jeg vil tippe at folk normalt lar radiatoren stå på samme innstilling hele året. Når man først skal begynne å måle forbruk pr. leilighet (som jeg prinsipielt ikke er uenig i) både når det gjelder strøm, vann og varme så tenker jeg at man må se litt på det man har å rutte med også:

* Rom som brukes sjeldent bør kanskje ha radiator/viftekonvektor som raskt varmer opp rommet

* Oppholdsrom bør kanskje ha radiator/viftekonvektor som tar lengre tid å varme opp, men som stråler lengre etter å ha blitt skrud ned/av

* Det ligger også i dette at det bør installeres automatisk temperaturstyring av radiatorene som nattsenkning etc.

Innspill ?

Lenke til kommentar

Reguleringshastigheten er absolutt noe å tenke på her ja. Personlig ville jeg hatt rask oppvarming av begge typer rom, jeg liker ikke pendlingen man kan få med varmekilder som regulerer tregt. Det er nok en grunn til at mange lar radiatoren stå på samme innstilling hele året/oppvarmingssesongen. En del har også en tendens til å ha en manuell av/på-regulering, dvs. skru ting på maks. når de vil ha det varmere, og så står f.eks. radiatoren og leverer maks. effekt helt frem til man er fornøyd med temperaturen, og så skrur man den av. Radiatoren står da gjerne og leverer varme i lang tid etterpå. Og så får man det omvendt når man synes det begynner å bli for kaldt.

Radiatoren stråler sin varme til kalde(re) flater, slik som vegger, gulv, tak og møbler i rommet, og så varmes lufta i rommet opp på grunn av at disse objektene blir varme. Dess lavere vanntemperatur, dess mindre strålingseffekt får man. I gamle bygårder er det flere som har gått på en smell etter at de har beholdt radiatorer som var ment for vann på 80 grader eller mer når de har fått installert en sentral varmepumpe som klarer å levere 45-50 grader. Viftekonvektoren sirkulerer lufta i rommet over varmeflaten selv, og man vil derfor mye raskere få en behagelig lufttemperatur i rommet.

Nattsenking av temperatur ville jeg kun ha vurdert hvis man har hurtig temperaturregulering, eller at man kjenner anleggets responstider såpass godt at man vet hvor mye man må korrigere, f.eks. at man setter "nattsenking" fra kl. 18 til 02, og har behagelig varme når man står opp kl. 06.

Lenke til kommentar

Kommer litt an på  :)  Er man kjip utbygger dimensjonerer man disse for at de akkurat skal klare nødvendig effekt på høyeste viftehastighet, har man litt mer mellom ørene dimensjonerer man for at de skal klare det med medium eller lav viftehastighet. Avhenger også av vanntemperaturene man har i anlegget. Det er lettere å få ut mye effekt ved lav viftehastighet hvis vanntemperaturen er f.eks. 60 grader, enn hvis den er 40 grader.

Edit: Og plassering har noe å si, selvsagt. Står denne radiatoren rett ved godstolen, og du ikke ser for deg å endre på møbleringen, er det ikke sikkert det er en lur idé å bytte den til viftekonvektor.

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...