Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil ang. ventilasjonsanlegg i takst og salgsoppgave

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg har akkurat kjøpt en ti år gammel leilighet hvor det står at den har balansert ventilasjon. Balansert ventilasjon skal jo ha tilluft og filter osv. hvor den gamle luften varmer opp ny luft.

Det viser seg at leiligheten kun har mekanisk ventilasjon, dvs. avtrekk, som er likt i de andre leilighetene i blokka.

Dette er noe en oppgående megler burde vite og ikke minst takstmann.

Jeg spurte megler på visning om det var balansert ventilasjon og hun sa hun trodde at alle leilgiheter oppført på dette tidspunktet hadde krav til dette, så svaret var ja.

Hva kan man kreve i erstatning, og hvem er egentlig ansvarlig for denne blemmen?

Det vil bli en stor kostnad å installere balansert ventilasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har kjøpt med boligkjøperforsikring, hadde jeg sjekket med dette selskapet og hørt hva de mener.

Forøvrig tror jeg spørsmålet vil bli - burde du ha sjekket det, og oppdaget det selv, før du kjøpte? 

Med trykk på TROR .. 

EDIT

Står det, svart på hvitt, i salgsoppgave eller takstrapport, at det er balansert ventilasjon ?? I såfall har du jo feil opplysninger, og kan nok ha krav på avslag i prisen. Men disse tingene er aldri enkle eller beint fram. Snakker av egen erfaring.. 

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

boligkjøperforsikring vil neppe hjelpe til annet en rådgiving i slike saker.

For er jo forskjell på å få feil informasjon eller få noe som må reparerers og det blir urimlig utgifter av det.

Er på en måte lov å gjøre feil. Men eiendomsmegler burde sjekke det grundigere før ingått avtale.

Det burde også kjøper hvis det er viktig.

Det viser seg at leiligheten kun har mekanisk ventilasjon, dvs. avtrekk, som er likt i de andre leilighetene i blokka.

Hva får deg å tro den har balansert ventilasjon? Normalsett har de samme system i hele borettslaget.

EDIT

Står det, svart på hvitt, i salgsoppgave eller takstrapport, at det er balansert ventilasjon ?? I såfall har du jo feil opplysninger, og kan nok ha krav på avslag i prisen. Men disse tingene er aldri enkle eller beint fram. Snakker av egen erfaring..

Ikke hvis man byr over takst, og det viser seg å være feil. Da er man idiot selv. Risker å sitte med tapet.

Husk det er mere grunn å gi prisavslag hvis man avtaler å selge noe som funger og det viser seg å ikke fungere.

En å gi feil informasjon som kan mistolkes. Eller ikke har stor praksis betydning.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ikke hvis man byr over takst, og det viser seg å være feil. Da er man idiot selv. Risker å sitte med tapet.

Rettighetene man har som kjøper er uavhengig av om man byr / kjøper for over takst eller ikke.

Lenke til kommentar

Så dere mener man har mere penger tilbake krav hvis man går på reklamasjon hvis man byr over takst?

Går man under taks har man en grunn for det enten er det få som byr eller er det feil på boligen som prisen går på.

Da burde man være klar over feil er årsaken.

Jeg mener ikke rettighetene bortfaller men er ikke eiendomsmeglers feil boligen går over takst, da burde de ikke tape på det.

Lenke til kommentar

Boligkjøperforsikringen vil i de fleste tilfeller være passiv og anbefale å ikke gå videre med saken. Om de ikke gjør noe tjener de jo penger, må de gjøre noe må de betale advokat. Det boligkjøperforsikringen hjelper deg med er å betale advokat, som oftest selvvalgt.

Jeg gjorde erfaring i 2016/17 med feil opplysninger i prospektet og ved svar på visning. Det ble påstått at man stod fritt frem for å bygge på. Etter å ha fått tegnet om huset til slik vi ønsket det, ble det under søknadsprosessen avklart at huset var 50+ år eldre enn oppgitt, fredet og at en tidligere eier hadde bygd om uten søknad. Vi fikk dermed beskjed om å føre huset tilbake til opprinnelig stand. Boligkjøperforsikringen gav beskjed om at dette var en ikke sak. Gikk til advokat som tok saken, finleste forsikringsvilkårene, fakturerte boligkjøperforsikringen og ordnet opp i saken, både mot forrige eier og kommunen/riksantikvaren. Saken gikk i min favør med en grei sum tilbakebetalt.

Anbefaler å ta saken, gjerne av prinsipp, og kreve summen det koster å få innstallert balansert ventilasjon. Eiendomsmeglerene tar ofte alt for lett på jobben og det gjelder å stå på kravene sine. Har man kjøpt noe, bør det være som selger/megler påstår.

Lenke til kommentar

Så dere mener man har mere penger tilbake krav hvis man går på reklamasjon hvis man byr over takst?

Går man under taks har man en grunn for det enten er det få som byr eller er det feil på boligen som prisen går på.

Da burde man være klar over feil er årsaken.

Jeg mener ikke rettighetene bortfaller men er ikke eiendomsmeglers feil boligen går over takst, da burde de ikke tape på det.

Jeg skjønner ingenting av posten din - så jeg gjentar: Kjøpesum spiller ikke inn på skjulte feil/mangler, annet enn at det finnes visse retningslinjer for hvor stor andel av kjøpesum en feil skal koste for å få refusjon.

Hvis denne saken ender i OP's favør får han ikke mer eller mindre erstatning basert på kjøpesum, han vil antagelig få tilsvarende det det koster å installere det han har betalt for - balansert ventilasjon.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis denne saken ender i OP's favør får han ikke mer eller mindre erstatning basert på kjøpesum, han vil antagelig få tilsvarende det det koster å installere det han har betalt for - balansert ventilasjon.

Det er urolig god avtale, vi får håpe alle eidomsmeglere har samme politikk.

Jeg for å være ærlig tror ikke trådstarter får langt under verdien for Boligkjøperforsikringen.

Med mindre advokatene der gjør alt de kan for å saksøke eiendomsmegler for kontraktsbrudd.

Hvis det var slik ville ikke eiendomsmegler tjent penger i det heletatt. La os si det ville kostet 40 000 kr å installere balansert ventilasjon. Om feil informasjon skal koste så mye er det uklart om fuktskade og råte vil koste langt mere hvis selger lyver om det. Det koster fort 400 000 kr hvis et bad eller våtrom å bygges om.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg for å være ærlig tror ikke trådstarter får langt under verdien for Boligkjøperforsikringen.

Med mindre advokatene der gjør alt de kan for å saksøke eiendomsmegler for kontraktsbrudd.

Vet du hva du prater om nå? :)

Lenke til kommentar

Prøver å få frem hvor lett det er å gå til søksmål for kontraktsbrudd.

Er små detaljer nok å spare penger. Hvis noen gidder.

Nå sier jeg ikke det er lov å lyve, men er ganske utrolig hvor lett det er i så fall.

Man må jo bruke litt fornuft, en del eiendoms megler tar forbehold om feil og mangler og kompentansen ikke er god nok for å svare. Enkelte anbefaler fagmann å se på boligen før bud gis.

Lenke til kommentar

Enkelte anbefaler fagmann å se på boligen før bud gis.

Grunnen til at eigendomsmeklaren anbefaler at kjøper tek med ein fagmann er at det snur heile bevissituasjonen opp ned.

Då går det frå å være ei sak der det er eigendomsmeklaren som er den profesjonelle part som burde vite om og påpeike eventuelle tekniske feil, til å bli kjøparen som saman med sin fagmann er ekspertane som burde ha oppdaga slike tekniske feil.

Om boligen har gått over eller under takst er ikkje av betydning i ei slik sak.

Ofte er det gjerne slik at det er den feilaktige opplysninga som i seg sjølv er prisdrivande. Kjøparen hadde kanskje ikkje kjøpt i det heile tatt dersom det hadde blitt opplyst om at boligen kun hadde avtrekk, og at det var opplysningane om at boligen hadde balansert ventilasjon som var ferdig prosjektert og installert som gjorde at boligen framstod som attraktiv nok til å kjøpe.

Boligkjøparforsikringa (dersom trådstarter har det) kan være aktuell å bruke, men det blir å kjempe i motbakke. Forsikringsselskapet kjem ikkje til å legge stor innsats i arbeidet sidan dei alt har fått betalt og ein eventuell seier til trådstarter kun vil føre til utgifter.

Dersom boligkjøparforsikringa skal brukast så bør (må) ein bruke uavhengig advokat etter prinsippet om fritt advokatvalg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ofte er det gjerne slik at det er den feilaktige opplysninga som i seg sjølv er prisdrivande. Kjøparen hadde kanskje ikkje kjøpt i det heile tatt dersom det hadde blitt opplyst om at boligen kun hadde avtrekk, og at det var opplysningane om at boligen hadde balansert ventilasjon som var ferdig prosjektert og installert som gjorde at boligen framstod som attraktiv nok til å kjøpe.

Ja men slik er det generielt i alle salgs yrker, de burde ikke anbefale noe som ikke de vil få solgt eller lyve.

Men problemet er også selgeren har noe rettigheter ergo ikke få urimlig kostnader på grunn av bagateller.

Enkelte sier huset har skuddsikre vinduer, men er det noe man kan kreve å få byttet til hvis slik er uvanlig å ha basert på pris og informasjon generielt.

Jeg tror ikke trådstarter kommer noen vei. Men blir spennende å se.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er takstmannen også helt uten ansvar som skriver svart på hvitt at det er balansert ventilasjon?

De kan i såfall skrive hva som helst uten at det får konsekvenser.

Megler støtter seg til takstrapporten og skriver det som står der i prospektet.

Jeg har ingen forsikring, og selger var et et eldre ektepar som ikke aner hva ventilasjon er.

Lenke til kommentar

Det kommer vel ann på feilen er bevist eller ikke, dårlig gjennomført sjekk eller skrivefeil.

Din oppgave å sjekke opp om det kan være en misforståelse særlig hvis du mistenker personen tar feil.

Men det blir vel å vurdere hva som er rett og ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kontrakten er mellom kjøper og selger, megler er en tilrettelegger, og sørger for at betaling og skjøte går som det skal. Takstmann er engasjert av selger, eller av megler på vegne av selger. Krav om utbedring av feil/mangel på bolig må rettes til selger. Dersom selger har forsikring, vil dette selskapet håndtere kravet, dersom kjøper har forsikring, kan kravet rettes mot selger via kjøpers forsikringsselskap.

Dersom det gjelder en skjult feil, kan det være lettere å få erstatning enn dersom feilen er åpenbar. På en visning bør det være relativt enkelt å se om en bolig har mekanisk avtrekk eller balansert ventilasjon, pga ventiler i tak/vegger i oppholdsrom.

Lenke til kommentar

Er takstmannen også helt uten ansvar som skriver svart på hvitt at det er balansert ventilasjon?

De kan i såfall skrive hva som helst uten at det får konsekvenser.

Megler støtter seg til takstrapporten og skriver det som står der i prospektet.

Jeg har ingen forsikring, og selger var et et eldre ektepar som ikke aner hva ventilasjon er.

Takstmannen er ikke uten ansvar, men selger står ansvarlig for både megler og takstmann. Hadde selv en sak (da ifm råte) der takstmannen hadde gjort venstrehåndsarbeid. Fikk prisavslag av selger (selgers forsikringsselskap) med begrunnelse i at takstmannen hadde unnlatt å gi risikoopplysninger. Det er ikke avklart om det var bevisst eller bare slurv, men det er underordnet. Hva selgers forsikringsselskap (boligkjøperforsikring) eventuelt gjør opp mot takstmann, aner jeg ikke. 

I denne saken kan det være snakk om at du (overlagt eller ikke) har fått feil opplysninger om boligen, og spørsmålet vil mest sannsynlig bli om disse (mangelfulle) opplysningene ville påvirket salget eller kjøpesummen om de var riktige. Sannsynligvis ville de det, om jeg forstår saken riktig. 

Brukeren LMH1 virker å tro at det gjelder samme regler for salg av bolig som ved salg av biler og andre ting, det gjør det ikke - på godt og vondt ... 

Red:

Og, et annet spørsmål vil nok være om du burde ha oppdaget denne feilen selv på visning. Men der er jeg usikker på hva man skal forvente at en kjøper skal ha av kunnskap. Hvis det faktisk står i prospektet at det er balansert ventilasjon, og megler til en viss grad bekrefter dette muntlig, kan det nok tenkes at du har oppfylt undersøkelsesplikten din. Men det håper jeg noen med mer peiling evt kan synse om. 

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Hvis det var slik ville ikke eiendomsmegler tjent penger i det heletatt. La os si det ville kostet 40 000 kr å installere balansert ventilasjon. Om feil informasjon skal koste så mye er det uklart om fuktskade og råte vil koste langt mere hvis selger lyver om det. Det koster fort 400 000 kr hvis et bad eller våtrom å bygges om.

Det er ikke normalt eiendomsmegleren som må bære kostnad for feil info/mangler, men selger. 

Med respekt å melde gir ikke innleggene dine helt mening - det kan være lurt å lese gjennom før du klikker "post" - enten har du ganske lite kunnskap om emnet, eller så har du vansker med å uttrykke det du ønsker.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...