Gå til innhold

En arbeidsuke med Raspberry Pi er over

Anbefalte innlegg

Har du prøvd osmc? Har null forsinkelse hverken i menyer eller ved avspilling (rpi2 over kablet nett og styring via hdmi-cec).

Når pi 3 kom forsøkte jeg med Pi som mediespiller, husker ikke i farten hvilke jeg testet men jeg forsøkte flere. Jeg har tidligere kjørt fullblods HTPC og var vant til kjapp respons og null flaskehalser. Overgangen til Pi var ikke i nærheten av det jeg ønsket fra en mediespiller så jeg fant alternative oppgaver for raspberry'n. Om en mediespiller er tregere på navigasjon enn en smart tv da er det major fail i mine øyne. 

Med en av de superlette Linux distroene så kan Pi være en helt grei ekstra desktop, feks ved feil eller oppgradering av eksisterende pc. Men ikke engang puppy linux på Pi som vel er den minst ressurskrevende distro jeg har kjørt har vært rask og responsiv nok til å være en desktop erstatter på Pi. 

Da må det være noe galt med oppsettet ditt. Det er ingen grunn til at det ikke skal respondere kjapt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må det være noe galt med oppsettet ditt. Det er ingen grunn til at det ikke skal respondere kjapt.

Eh jo. Blant annet database over film og musikk tar tid når databasen vokser. Jeg har en relativt stor samling musikk og film og på svak hardware så går ting tregt. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til dere som har litt erfaring med Raspberry Pi: jeg kunne tenke meg å lage noe kult med Pi-en, f.eks. værstasjoner eller lignende. Det mangler ikke på oppskrifter på nettet, men spørsmålet mitt er hvor dere handler Raspberry Pi-«stuff» (sensorer, skjermer osv) fra? Bestiller dere fra utlandet, eller finnes det norske forhandlere som også har slikt?

Forslag til andre artige IoT-oppskrifter tas også i mot med takk :-)

Lenke til kommentar

Til dere som har litt erfaring med Raspberry Pi: jeg kunne tenke meg å lage noe kult med Pi-en, f.eks. værstasjoner eller lignende. Det mangler ikke på oppskrifter på nettet, men spørsmålet mitt er hvor dere handler Raspberry Pi-«stuff» (sensorer, skjermer osv) fra? Bestiller dere fra utlandet, eller finnes det norske forhandlere som også har slikt?

Forslag til andre artige IoT-oppskrifter tas også i mot med takk :-)

Jeg kjøpte inn en Rasperry PI for testing. I likhet med artikkelen i TU så var også min konklusjon at den var noe "snau" som desktop. Satte den der i mot opp som web server og til dette så syntes jeg at den fungerte meget bra. Når det gjelder "utstyr for utbygging" så vet jeg at Kjell&Co har en del:

https://www.kjell.com/no/sok?query=rasberry+pi

Det skulle vært artig om "noen" postet litt om erfaringer med litt mer avanserte og "sammensatte" prosjekter.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer det med toll og sånt? Betaler du gebyr for alt du kjøper over 350 kr?

Alt over 350kr blir det 25% mva og Tollgebyr på ja.

De fleste på ebay og f.eks på DX skriver dem lavere verdi utenpå pakken så man slipper dette, men det er ingen garanti for at dem gjør det så man må gamble.

Bangood og lightinthebox refunderer deg tollgebyret så der kan du handle for så mye du vil, så tar du bare bilde av regningen og sender dem så refunderes beløpet.

Har handlet 3d printere og robotstøvsugere der og spart latterlig mye på dette.

Må huske å huke av for "customs insurance" eller "tariff insurance" for at dem skal refundere deg. Koster noen kroner men mye billigere enn regningen fra tollerne.

https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Normalt skal det tilfalle behandlingsgebyr og moms på transaksjoner du betaler mer enn 350 kr for.

Min erfaring er at det er kommer helt an på hvor mye jobb det er i tollen. Det virker som de hopper over småpakker og prioriterer store esker når det er mye å gjøre.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...