Gå til innhold

En arbeidsuke med Raspberry Pi er over

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefales, men ikke til dette

Jeg skal være forsiktig med å konkludere etter en ukes bruk, men jeg kan nok trygt si at jeg ikke vil anbefale noen å bytte ut sin vanlige PC med en Raspberry Pi 3 Model B+. I hvert fall ikke dersom de ønsker å opprettholde det samme produktivitetsnivået.

På den annen side kan jeg jo lure på kolleger som mener de trenger trenger datamaskiner til nærmere tretti høvdinger når en Raspberry Pi til 350 kroner klarer mye av den samme jobben. Ikke like kjapt, portabelt og elegant selvfølgelig, men likevel...

Selv om jeg ikke vil anbefale Raspberry Pi til bruk som en generell PC, er det likevel en datamaskin som trygt kan anbefales – da til sitt spesielle bruk. Som en enkel datamaskin for å lære programmering eller til bruk i spesielle prosjekter mener jeg fremdeles at den er smått genial.

hehe, så etter 1 ukes bruk fant dere ut denne ikke er noe særlig til tung bruk eller gaming så da blir det åpenkjøp? For en overraskelse. Dette er jo maskinvare fra 2003 tallet bare litt mindre formfaktor. Bare synd den ikke støtter XP.

Prøv windows 10 ARM neste gang da får dere virkelig sjekket hvor dårlig den er.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Anbefales, men ikke til dette

Jeg skal være forsiktig med å konkludere etter en ukes bruk, men jeg kan nok trygt si at jeg ikke vil anbefale noen å bytte ut sin vanlige PC med en Raspberry Pi 3 Model B+. I hvert fall ikke dersom de ønsker å opprettholde det samme produktivitetsnivået.

På den annen side kan jeg jo lure på kolleger som mener de trenger trenger datamaskiner til nærmere tretti høvdinger når en Raspberry Pi til 350 kroner klarer mye av den samme jobben. Ikke like kjapt, portabelt og elegant selvfølgelig, men likevel...

Selv om jeg ikke vil anbefale Raspberry Pi til bruk som en generell PC, er det likevel en datamaskin som trygt kan anbefales – da til sitt spesielle bruk. Som en enkel datamaskin for å lære programmering eller til bruk i spesielle prosjekter mener jeg fremdeles at den er smått genial.

hehe, så etter 1 ukes bruk fant dere ut denne ikke er noe særlig til tung bruk eller gaming så da blir det åpenkjøp? For en overraskelse. Dette er jo maskinvare fra 2003 tallet bare litt mindre formfaktor. Bare synd den ikke støtter XP.

Gaming var ikke nevnt og det å ha en nettleser med flere faner samtidig kan vel ikke egentlig kalles "tung bruk". Konklusjonen er jo at den kan anbefales til de med helt konkrete planer for hva de skal bruke den til, men ikke som en erstatning for en tradisjonell PC. Kan du forklare hvordan du kom fram til din tolkning av det du leste?

Lenke til kommentar

Bruke en raspi som en PC er vel heller absolutt det man ikke bør bruke denne flotte dingsen til, i hvert fall ikke her på berget hvor vi har nok penger til å kjøpe kraftige PCer, og selv de er ikke nødvendigvis dyre om man ikke har spesielle krav.

En raspi er vel heller tenkt for IoT-bruk, hvor man går løs på programmering og bruk av IO o.l.

Selv har jeg bl.a. laget overvåking av akvarie med temperatur og pH-målinger.

Et av de nyeste prosjektene er måling av badevannstemperatur som jeg også laget en offentlig side for: https://crab.today

Her brukte jeg en raspi zero og 3g usb dongle med strøm fra solcellepanel og batteri.

Raspi er genialt og moro, men ville aldri valgt det til "desktop"-PC, bare ARM-prosessoren gjør at mange ting ikke er støttet.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Gaming var ikke nevnt og det å ha en nettleser med flere faner samtidig kan vel ikke egentlig kalles "tung bruk". Konklusjonen er jo at den kan anbefales til de med helt konkrete planer for hva de skal bruke den til, men ikke som en erstatning for en tradisjonell PC. Kan du forklare hvordan du kom fram til din tolkning av det du leste?

Problemet er vel heller at man ser ikke poenget at tek.no bruker fritiden sin på slikt tull.

For min del må de lage dette som tek ekstra artikkel.

Fordi det gidder ikke jeg å bruke penger på.

Ville vært bedre om de skriver noe mere nyttig for teknisk interiserte.

Kanskje overklokking eller modifisering? Clustering etc.

Lenke til kommentar

Tip: Om maskinen hengte seg et par ganger for dagen er dette et problem med strømforsyning. Har sett samme problem med flere Raspberry Pi, selv med 5V 2A lader kan den av og til henge seg opp om den blir pushet veldig hardt.

Om du bruker en lader som er 2.5A og av god kvalitet forsvinner ofte dette problemet hvor den låser seg opp.

Samtidig bør du vite at Raspbian er 32-bit for kombatibelhet med flere Raspeberry Pi versjoner. Det er mulig å skaffe image til Raspberry Pi fra flere distro som er aarch64 (AKA 64-bit ARM). Til daglige oppgaver som nettlesing gjør dette sikkert ikkje stor forskjell. Men oppgaver som GIMP kan muligens se et lite hopp i ytelse.

Bare noen tips om du noen gang prøver dette igjen. Håper du hadde det moro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selve Windows 10 ARM yter ikkje så dårlig.

Problemene du ser på Raspberry Pi med W10 er hovedsaklig to ting:

- Windows 10 er forferdelig å bruke med treg lagring. Alt yter best med SSD, men Linux yter veldig brukbart selv med HDD. Windows 10 er håpløs på HDD om du ikkje er veldig tolmodig. Spesielt ved oppstart. Og Raspberry Pi kjører på et stakkars SD Kort som ikkje lover bra.

- Appene du kjørte var sikkert ikkje ARM. Selve Windows 10 er ARM-kompatibel, men de fleste Windows 10 programmer er x86. Alle disse programmene får heftig smell i ytelse pga. emulation/conversion eller hva enn slags magi W10 bruker for å kjøre de.

Om du kunne installert Windows 10 på en ekstern SSD og kun brukt ARM program hadde det sikkert vert ganske dugelig. Sikkert tregere enn Linux, men brukbart i det minste (iallefall til du går tom for det lille som gjenstår av 1GB ram, som muligens skjer nokså raskt)

Endret av Dominik V. Salonen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arti forsøk, men å bruke RPI3 til PC er som å bruke bananer til å male hus med; og det innrømmes jo glatt også i artikkelen. Så hvorfor ikke undersøke hva Raspberry Pi faktisk brukes til, og kan brukes til; alt fra medieserver til enhet for å styre lys og varme i huset til ulike industriprosjekter. At Windows ikke fungerer bra på RPI er ikke noe å undre seg over. Har du prøvd et Windows nettbrett med flashdisk som yter dårlig? Helt tragisk. Det første man må gjøre er at å slå av paging. Windows driver nemlig å pager hele tiden i motsetning til Linux. I en tidlig fase av Citrix/Terminalserver måtte vi kjøpe batteribackup til Raid kontrollere på bladeserverne vi hadde, ellers gikk hele Windows i bluescreen. Det som er problemet er ikke RPI; det som er problemet er Windows. Det egner seg ikke andre steder enn på en PC; så dårlig har man laget det. Bare se på mobil- og nettbrettmarkedet. Det domineres fullstendig av systemer med en Linux/Unix kjerne. 
Når det gjelder RPI og brukbarhet, så er det egentlig minne som er flaskehalsen. Når minnet går tomt begynner Linux å page minneblokker og da har en ikke fast lagring som yter nok. Den nyere versjonen av RPI fikk bedre nettkort. Greit nok for streaming. Men det som den virkelig hadde trengt var 2Gb minne. På en Linux kjerne hadde det gjort underverker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forfriskende å se at du taklet en uke med Linux. Der tok jeg feil i mine antakelser sist ja.

Raspberry Pi er glimrende til sitt bruk. Som desktop er de håpløse, grunnet stusselig hardware til desktop bruk. Skal en test som dette få reell verdi for lesere og andre som av ulike årsaker vurderer en pitteliten mini-pc som eneste desktop må testen kjøres på bedre hardware.

Jeg fikk pes i forrige artikkel for å foreslå Udoo Ultra men det er virkelig hardware som kan være en fullverdig desktop erstatter. Prisen på ca 2500 kr er selvsagt høy i forhold til Raspberry Pi, men så er det hardware på et annet nivå også. Udoo har også liten formfaktor, lavt strømforbruk og er veldig portabel for de som har det behovet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

La forresten merke til at dere linker til en artikkel om Pi som mediesenter. Igjen. Pi har mange bruksområder. Mediesenter og desktop er ikke områder jeg engeng ville vurdert Pi. For min del så må mediesenteret være responsivt, eller så koker det i huet når en skal bruke det. Og der faller Pi tungt. Ytelsen er svært langt unna det som kan kalles akseptabelt også som mediesenter.

Støtter forslaget over om å lage en serie artikler om områder som Pi takler glimrende.

Lenke til kommentar

Synes ikke konklusjonen vedrørende Rasberry PI var særlig overraskende. Synes faktisk forslaget om å bruke Udoo Ultra er noe av det mer interessante i denne tråden. Kjente ikke til denne hardwaren fra før av:

https://shop.udoo.org/eu/x86/udoo-x86-ultra.html?___from_store=eu&popup=no

Denne ser ut til å kunne brukes til mange forskjellige prosjekter. Synd den ikke har to nettverksporter slik at man kunne lage alle mulige varianter av routere/gatewayer/brannmurer/proxier/servere (med Linux selvfølgelig). 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det å foretrekke jobbmøter framfor å bruke RPI som desktop sier egentlig det meste :)

Det er som nevnt viktig å ha god strømforsyning til RPI. Husk også at det bare er 1 GB minne på denne som deles med skjerm-forsyning, så å ha nok swap er også viktig, skjønt det neppe gjør ting særlig raskere, så tryner i alle fall ikke ting hvis det blir lite RAM.

Støtter ideen om å dekke ting SBC egner seg til.
Det er utrolig mye forskjellig en kan bruke dette til.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Kan det være ett snev av brukerfeil her?

Jeg har en rpi 2 koblet opp på kjøkkenet, kjører youtube videoer, kodi, nettleser mfl uten problemer.

Jeg har også 2 andre rpi 2 som kun er mediasenter med osmc (debian lite + kodi) og har så å si aldri problemer hverken med strømming eller avspilling lokalt.

Kan aldri huske at noe har krasjet foruten ett par tilfeller av korrupt sd kort som høyst sannsynlig kommer av ustabil strømforsyning.

Lenke til kommentar

La forresten merke til at dere linker til en artikkel om Pi som mediesenter. Igjen. Pi har mange bruksområder. Mediesenter og desktop er ikke områder jeg engeng ville vurdert Pi. For min del så må mediesenteret være responsivt, eller så koker det i huet når en skal bruke det. Og der faller Pi tungt. Ytelsen er svært langt unna det som kan kalles akseptabelt også som mediesenter.

Støtter forslaget over om å lage en serie artikler om områder som Pi takler glimrende.

Har du prøvd osmc? Har null forsinkelse hverken i menyer eller ved avspilling (rpi2 over kablet nett og styring via hdmi-cec).

Lenke til kommentar

Har du prøvd osmc? Har null forsinkelse hverken i menyer eller ved avspilling (rpi2 over kablet nett og styring via hdmi-cec).

Når pi 3 kom forsøkte jeg med Pi som mediespiller, husker ikke i farten hvilke jeg testet men jeg forsøkte flere. Jeg har tidligere kjørt fullblods HTPC og var vant til kjapp respons og null flaskehalser. Overgangen til Pi var ikke i nærheten av det jeg ønsket fra en mediespiller så jeg fant alternative oppgaver for raspberry'n. Om en mediespiller er tregere på navigasjon enn en smart tv da er det major fail i mine øyne. 

Med en av de superlette Linux distroene så kan Pi være en helt grei ekstra desktop, feks ved feil eller oppgradering av eksisterende pc. Men ikke engang puppy linux på Pi som vel er den minst ressurskrevende distro jeg har kjørt har vært rask og responsiv nok til å være en desktop erstatter på Pi. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Synes ikke konklusjonen vedrørende Rasberry PI var særlig overraskende. Synes faktisk forslaget om å bruke Udoo Ultra er noe av det mer interessante i denne tråden. Kjente ikke til denne hardwaren fra før av:

https://shop.udoo.org/eu/x86/udoo-x86-ultra.html?___from_store=eu&popup=no

Denne ser ut til å kunne brukes til mange forskjellige prosjekter. Synd den ikke har to nettverksporter slik at man kunne lage alle mulige varianter av routere/gatewayer/brannmurer/proxier/servere (med Linux selvfølgelig). 

Om du virtualiserer på jernet med feks Xen også kjører feks pfsense så kan du sette opp virtuelt nettverk og da klarer du deg vel med 1 nettverksport om du kjører wifi på resten? Du visualiserer switcher etter behov. Om du er fast bestemt på at du trenger flere fysiske porter så kan du jo løse det ved å en eller to av USB 3 portene til Gb USB network adapter dongle, evt hekter på en eller flere fysiske switcher på usb nettverk adapteret. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Problemet er vel heller at man ser ikke poenget at tek.no bruker fritiden sin på slikt tull.

For min del må de lage dette som tek ekstra artikkel.

Fordi det gidder ikke jeg å bruke penger på.

Ville vært bedre om de skriver noe mere nyttig for teknisk interiserte.

Kanskje overklokking eller modifisering? Clustering etc.

Jeg skjønner ikke helt hva du svarer på her, men det har ingenting med det jeg skrev å gjøre.

Du skrev at konklusjonen var at den er uegnet til gaming og tunge oppgaver og jeg spurte deg hvordan du kom fram til den konklusjonen når de ikke nevnte noe av dette og at de sa at det er et fint produkt dersom du har helt spesifikke planer om hva du skal bruke den til. Det at du ikke er interessert (ordet interisert finnes ikke i noen ordbok) er ikke et svar på det jeg spurte om og det er ingen som tvinger deg til å lese alle sakene sine. De har heller ikke brukt fritiden sin på dette, de har brukt arbeidstiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...