Hoikka Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Når vet en at det er riktig å gå inn i dette rentemarkedet som privat investor? Dersom dette skulle bli til en mer aktiv forvaltningsdiskusjon, enn kun en kjøp ditt og kjøp datt diskusjon. Får man bedre rente enn hva inflasjon utgjør i det rentemarkedet (jeg har aldri investert der så det er jeg grønn på)? Man trenger ikke kjøpe obligasjoner for å være i rentemarkedet. En høyrentekonto med 2% funker også. BSU er også diversifisering i renter. Lange obligasjoner kan gi bedre avkastning en høyrentekonto, men har litt mer risiko. Lenke til kommentar
Phalaxx Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Jeg ville tatt en tur i banken og avklart hvor mye EK du eventuelt trenger ved et boligkjøp. Selv hadde jeg aldri brukt 800.000 på kjøp av bolig, hvis kravet til EK var på eksempelvis 300.000. Da kan du allerede begynne å spare noe i aksjefond, og ha det resterende beløpet som skal brukes til bolig på en høyrentekonto. Dette kommer selvsagt helt an på hvor risikovillig du er, men på dagens rentenivå vil det høyst sannsynlig ikke lønne seg å nedbetale boliggjeld når du heller kan være eksponert mot aksjemarkedet. Avtal en time med rådgiver i banken Lenke til kommentar
QualZy Skrevet 23. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2018 Hei igjen, og tusen takk til alle som har svart! Dessverre gått litt tid siden jeg startet tråden, så har mange punkter å svare på. Planen min fremover nå, blir nok som det ble sagt relativt tidlig: Hvis jeg var i din situasjon ville jeg ha brukt Finansportalen til å finne sparekontoen med best rente, og satt pengene der til framtiden din i Forsvaret var avklart. Både som nevnt i svaret pga. min ukjente framtid, men også litt pga. at det var veldig mye info å sette seg inn i angående fond og slikt. Forslaget om å kjøpe bolig og leie ut kan være fristende, men trur det blir mye styr for veldig lite, spesielt i det tilfellet hvor jeg kanskje trenger egen bolig om under 1 år. Kjøper jeg derimot bolig om 1 år, kan det da vurderes å leie ut deler av den. Utrolig takknemlig for alle som har skrevet om fond, men for øyeblikket er ikke fond noe som (nevnt tidligere) ikke egentlig blir å passe for meg nå, og er heller ikke noe jeg har full kontroll over det. Føler jeg detter fort ut når alle slags forskjellige typer nevnes, samt om hva man burde og burde ikke gjøre. Investere i aksjer og opprette aksje(spare)konto er noe jeg kanskje gjør etter hvert, om jeg så finner noe jeg har troen på. Dette er dog ikke noe jeg kommer til å investere noe særlig mye penger i, langt ifra majoriteten iallefall Noen spørsmål har jeg fortsatt, til tross hvor gode der har vært til å svare hittil. Vær obs på at de med høyest rente ofte er NUF, altså utenlandske banker. Bankenes sikringsfond sikrer ditt innskudd opp til 2 mill. i norske banker, mens i europeiske banker er det 100 000 euro. I hvilke situasjoner vil det være greit å ha en slik forsikring? Og om jeg holder meg under 100 000 euro, vil det da være like trygt som i en norsk bank? Nordea boligsparekonto. Ca Samme rente som bsu, men du kan sette inn maksbekøp på 300k med en gang.Om du bor i Oslo området ville jeg vurdert bien sparebank og flyttet bsu dit. Bsu start kan du ha uten å ha hovedbsu I DnB. De har bsu 2.0 også I bien mener jeg. Takk for tipset om Nordea boligsparekonto Bor ikke i Oslo-området, men hvorfor skulle det ha noe å si? Og hvorfor burde jeg flytte BSU/BSU 2.0 over til Bien sparebank? Evt. kan jeg ha enda en BSU 2 (Slik jeg har forstått, samme som BSU intro i DNB(?)), i en annen bank? Ser også at flere nevner spesifikt KLP Aksjeverden Indeks -Hva er egentlig så spesielt med dette? Lenke til kommentar
G Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 (endret) Noen aksjer som er plukket ut på selskapenes kvalitet, kan slå fond ihvertfall om du har is i magen og kan ha pengene inne i et par-tre år, helst urørt. Da det er vanskelig å time inn og ut i forhold til sånn "daytrading". Det er ikke sikkert at aksjene i slike youtube-videor som er de riktige valgene. Det er jo litt høyere risiko med aksje, men om du fordeler pengene litt jevnt over flere selskapers aksjer så får du ditt eget lille fond. Men, det blir vel et uforvaltet fond da.. Men som de er innom i videoklippet, så er det ikke garantert at et aktivt forvaltet fond gir særlig mye i avkastning. Fordi en del av disse forvalterne er egentlig ute etter å marginalt å være litt bedre enn indeksfond. Det er litt i mellom de aktive forvalterne som virkelig forvalter det så det gir bra overskudd. Endret 23. juli 2018 av G Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 I hvilke situasjoner vil det være greit å ha en slik forsikring? Og om jeg holder meg under 100 000 euro, vil det da være like trygt som i en norsk bank? Det er hvis banken får problemer/går konkurs at sikringsfondet skal sikre sparepengene folk har satt inn, det er altså ikke en forsikring du kan velge om du skal ha eller ei. I praksis vil jeg tro at den europeiske sikringen på 100 000 euro i praksis er like trygg som den norske ordningen, uten at det er noe jeg har studert i detalj. Ser også at flere nevner spesifikt KLP Aksjeverden Indeks -Hva er egentlig så spesielt med dette? KLP Aksjeverden indeks er et fond som på en lett tilgjengelig og billig måte "dekker" store deler av verdens aksjemarkeder. Billig som i at det er lav årlig forvaltningskostnad. Over tid vil en høy forvaltningskostnad spise en god porsjon av pengene dine, så det er en god grunn til å få denne så lav som mulig (med mindre fondsforvalterne er helt eksepsjonelt gode, noe de som oftest ikke er, det er diskutert tidligere i den store fondstråden hvis du er interessert). Med stor dekning får du spredd risikoen du tar med pengene dine - generelt går økonomien oppover. Liten dekning kan f.eks. være et bransjefond eller helt ned til aksjer i et enkelt firma. Her kan svingningene være store hvis noe skjer med denne bransjen eller firmaet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå