Gå til innhold

Feminisme og mannshovenisme

Anbefalte innlegg

Vil bare nevne at selv feminisme holder på å bli overtatt av menn, menn som kler seg som kvinner og påstår at de er kvinner, men som fremdeles er menn. Så er helt klart at feminisme fremdeles trengs. De driver fremdeles å kjemper for våre saker. Ja, vi trenger ikke feminsime like mye som vi gjorde før og det er kjempeflott! Men det er fremdeles mange holdninger igjen vi trenger å forandre. 

Feminsme handler kun om kvinners likestilling ja, mener du at det ikke har trengtes og at vi har nådd målet så nå er det på tide å legge ned? Er du ikke klar over at det er en pågående kamp om frihet for kvinner?

Du kan ikke kjempe for likestilling for kvinner i et land som har alle + flere beskyttelser og rettigheter for kvinner til alternativet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe behov for å forsvare feminisme på generelt grunnlag da jeg selvsagt ikke innehar hver eneste mening hver eneste feminist har. Like lite som dere skulle hatt interesse for å forklare alt det irrasjonelle og onde menn gjør bare fordi dere har samme kjønnsorgan.

Er klar over at dette forumet er mannsdominert, men bruk hodet litt og legg fra deg føleri. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Like lite som dere skulle hatt interesse for å forklare alt det irrasjonelle og onde menn gjør bare fordi dere har samme kjønnsorgan.

Er klar over at dette forumet er mannsdominert, men bruk hodet litt og legg fra deg føleri. 

Med tanke på hvor mange mannlige feminister det finnes, ja de er irrasjonelle og onde, men det kan sies også om kvinnelige feminister.

Følelser har ingenting å si, fakta er alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

men bruk hodet litt og legg fra deg føleri. 

Wow! Det var jaggu harde ord fra en som mente at faktabaserte innlegg var "mansplaining"!

Og atpåtil mente at en mann ikke kunne fremme sin mening om feminisme fordi han var mann!

Klassisk feminisme. Kvinners følelser skal behandles som fakta,  fakta skal behandles som subjektive følelser. 

Lenke til kommentar

Wow! Det var jaggu harde ord fra en som mente at faktabaserte innlegg var "mansplaining"!

Og atpåtil mente at en mann ikke kunne fremme sin mening om feminisme fordi han var mann!

Klassisk feminisme. Kvinners følelser skal behandles som fakta,  fakta skal behandles som subjektive følelser. 

Jeg var muligens naiv da jeg trodde det var treghet som gjorde at Buffy ikke klarte se den store forskjellen som har oppstått mellom feminisme og likestilling, og nekter skille mellom disse to. En helt annen forklaring er jo at hun faktisk er en av de som har vært med på å misbruke uttrykket feminisme til mannehat og alt mulig annet som har null og niks å gjøre med likestilling.

Lenke til kommentar

En helt annen forklaring er jo at hun faktisk er en av de som har vært med på å misbruke uttrykket feminisme til mannehat og alt mulig annet som har null og niks å gjøre med likestilling.

Er det "misbruk"? Likestilling og feminisme har jeg aldri hatt noe med hverandre å gjøre. Det at feminister har påstått de ønsker likestilling betyr jo ikke at det er likestilling de jobber for. Litt som at kapitalister og kommunister også kan komme med nøyaktig samme påstand uten at det sier noe som helst om ideologien. 

Helt fra dag 1 har jo ikke feminister vært interessert i likestilling, men i særstilling. Og det i seg selv er ikke noe galt med. Rasister kjemper jo for å sine "rettigheter" så det er ikke noe verre med feminister. 

For meg fremstår det som at Buffy her er en klassisk feminist som forventer at hennes følelser skal aksepteres som fakta, men fakta kan hun avfeie hvis hun ikke liker det. Og det er helt greit å mene det, men det har ingenting med likestilling og fakta å gjøre. Det er feminisme.

Lenke til kommentar

Vil kjapt legge til at tallene Jordan Peterson bruker, som viser at kun 7% av britiske kvinner identifiserer seg som feminister, viser seg å være vanskelige å replikere. Sam Harris, mener jeg, tok opp dette nå nylig. En nyere undersøkelse viser tall på rundt 40-50%.

https://www.redonline.co.uk/red-women/news-in-brief/a528936/the-majority-of-teenage-girls-in-britain-now-identify-as-feminists/

Lenke til kommentar

Vil kjapt legge til at tallene Jordan Peterson bruker, som viser at kun 7% av britiske kvinner identifiserer seg som feminister, viser seg å være vanskelige å replikere. Sam Harris, mener jeg, tok opp dette nå nylig. En nyere undersøkelse viser tall på rundt 40-50%.

https://www.redonline.co.uk/red-women/news-in-brief/a528936/the-majority-of-teenage-girls-in-britain-now-identify-as-feminists/

En aldri så liten metodisk feil når man har en undersøkelse som ikke skiller mellom feminisme og likestilling. Det er da naturlig at man kommer til noe som ligger et sted mellom støtten til de 2.

Lenke til kommentar

En aldri så liten metodisk feil når man har en undersøkelse som ikke skiller mellom feminisme og likestilling. Det er da naturlig at man kommer til noe som ligger et sted mellom støtten til de 2.

Ja, altså, nå har jeg ikke sett hvordan de ulike spørreundersøkelsene er utformet. Om de ikke presterer å f.eks. tilstrekkelig definere feminisme når de spør om noen er feminist er jo greit problematisk.

Det viser hvertfall at syv prosent nok er et for lavt tall som ikke reflekterer virkeligheten.

Lenke til kommentar

Ja, altså, nå har jeg ikke sett hvordan de ulike spørreundersøkelsene er utformet. Om de ikke presterer å f.eks. tilstrekkelig definere feminisme når de spør om noen er feminist er jo greit problematisk.

Det viser hvertfall at syv prosent nok er et for lavt tall som ikke reflekterer virkeligheten.

Nei, det ser ikke ut som om du skjønner hva en metodisk feil betyr. Siden man ikke har målt forskjellen mellom støtte til likestilling og til feministe kan man ikke ut fra undersøkelsen si noe om det. Og siden man ikke berører problematikken så er det usikkert hvordan man har formulert spørsmålene og hvilket uttrykk man faktisk har brukt.

Lenke til kommentar

Eller faktisk ikke definerer feminisme. Enhver spørreundersøkelse kan manipuleres i den retningen man gjerne ønsker.  Det er jo ikke overraskende at sistnevnte undersøkelse har en hårreisende høy andel 13-18 åringer som anser seg som feminist. Disse er jo en ekstremt lett påvirkelig gruppe, og de har feministene målrettet utnyttet med diverse kampanjer og forsøk på å fremstille at feminisme bare ønsker seg likestilling og fred på jorden. I nevnte undersøkelse så stuper andelen som anser seg som feminister dess eldre de blir. 

Spør man et representativt utvalg om de anser seg som "rasebevisste" så får man et mye høyere antall enn hvis man spør om de anser seg som rasister.....

Lenke til kommentar

Eller faktisk ikke definerer feminisme. Enhver spørreundersøkelse kan manipuleres i den retningen man gjerne ønsker.  Det er jo ikke overraskende at sistnevnte undersøkelse har en hårreisende høy andel 13-18 åringer som anser seg som feminist. Disse er jo en ekstremt lett påvirkelig gruppe, og de har feministene målrettet utnyttet med diverse kampanjer og forsøk på å fremstille at feminisme bare ønsker seg likestilling og fred på jorden. I nevnte undersøkelse så stuper andelen som anser seg som feminister dess eldre de blir. 

Spør man et representativt utvalg om de anser seg som "rasebevisste" så får man et mye høyere antall enn hvis man spør om de anser seg som rasister.....

En klassiker om manipulering.

Lenke til kommentar

Her er bevis på at feminisme i vesten fremdeles trengs:

https://www.irishexaminer.com/viewpoints/analysis/how-the-death-of-savita-halappanavar-changed-the-abortion-debate-461787.html

Vi tror vi er så mye bedre enn andre land bare fordi vi ikke holder kvinner i lenker. 

Er det noe land som tilbyr menn juridisk abort? Altså, på samme måte som kvinnen til syvende og sist kan bestemme at hun tar en abort uavhengig av faren fordi barnet er uønsket for henne, så bør vel faren også kunne si fra seg sin farsrolle dersom barnet er uønsket for han.

Merk at jeg ikke synes at vi menn er blitt noen offer. Men det er problemer for begge kjønn. Men for meg handler det i bunn og grunn om et helt enkelt prinsipp: har person X disse betingelsene under loven, så bør person Y ha samme betingelser. Uavhengig av kjønn. Når man kaller seg feminist setter man kjønn øverst på lista i sin agenda. Jeg blåser i kjønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...