Gå til innhold

Feminisme og mannshovenisme

Anbefalte innlegg

Feminisme er den rake motsetningen til mannshovenisme, og begge plasser seg helt til ytre på hver sin ende av skalaen, hvor likestillingen befinner seg i midten. Hverken feminisme eller mannshovenisme jobber for likestilling og er kanskje den største trusselen og hinder for et mer likestilt samfunn. Men hvorfor er det helt legitimt for kvinner (gjerne kjendiser) og stå fem som feminist for deretter å få en klapp på skulderen og heiet frem av andre. Jeg leser aldri menn som stolt står frem som manschovenist, med mindre han ikke ønsker å få liv og karriere ødelagt. Burde ikke storsamfunnet strebe etter å forhindre både feminisme og mannshovenisme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller kanskje OP bare burde droppe å putte alle aktivister i båser helt uten videre. Å starte med å anta at de fleste som kjemper for en sak, uansett hvilken side, har gode intensjoner og ikke er ekstreme, er langt bedre enn å bare slå fast at det er to håpløse "sider". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Eller kanskje OP bare burde droppe å putte alle aktivister i båser helt uten videre. Å starte med å anta at de fleste som kjemper for en sak, uansett hvilken side, har gode intensjoner og ikke er ekstreme, er langt bedre enn å bare slå fast at det er to håpløse "sider". 

"In judging relations between people, I do not believe that the fundamental value is to do good to others whether they want you to or not. The fundamental value is not to do good to others as you see their good. It's not to force them to do good. As I see it, the fundamental value in relations among people is to respet the dignity and individuality of fellow man, to treat your fellow man, not as an object to be manipulated for your purpose, but to treat him as a person with his own values and his own rights, a person to be persuaded, not coerced, not forced, not bulldozed, not brainwashed. That seems to me to be a fundamental value in social relations."

~ Milton Friedman.

Lenke til kommentar

Sjåvinisme beskriver selvgod patriotisme, kraftpatriotisme, kraftfull nasjonalisme eller et overdrevet selvbilde. En sjåvinist kommer til uttrykk gjennom en nedlatende, fordomsfull og mulig hatefull holdning til andre, basert på eksempelvis nasjonalitet, religion eller kjønn (manns-/kvinnesjåvinisme).

Motsatsen er feminisme er maskulinisme, en tankeretning som går på å fremme kjønnets rettigheter, synspunkter og verdier.

Nå er så klart feminisme mye mer kjent siden dette er kjønnet som tradisjonelt sett har hatt færre rettigheter, fått benektet sine synspunkter og påtvunget sine verdier av det motsatte kjønn. Noe som i nyere tid, og mer spesifikt i utviklede land har blitt mindre og mindre relevant siden det er blitt jobbet mot målene; Like rettigheter, frihet til å ha synspunkter og retten til å opparbeide sine egne verdier, uavhengig av kjønn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vil bare nevne at selv feminisme holder på å bli overtatt av menn, menn som kler seg som kvinner og påstår at de er kvinner, men som fremdeles er menn. Så er helt klart at feminisme fremdeles trengs. De driver fremdeles å kjemper for våre saker. Ja, vi trenger ikke feminsime like mye som vi gjorde før og det er kjempeflott! Men det er fremdeles mange holdninger igjen vi trenger å forandre. 

Feminsme handler kun om kvinners likestilling ja, mener du at det ikke har trengtes og at vi har nådd målet så nå er det på tide å legge ned? Er du ikke klar over at det er en pågående kamp om frihet for kvinner?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Feminsme handler kun om kvinners likestilling ja, ...

Feminisme handler om kvinners stilling, likestilling er uvesentlig.

Bla. derfor har likestillingsloven behandlet kjønnene ulikt siste 30 år, med større rettigheter for kvinner på flere punkter. F.eks. har kvinner kunnet kjønnskvoteres, ikke menn. For feministene er slik skjevfordeling helt ok sålenge det går i favør av kvinnene.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at selv feminisme holder på å bli overtatt av menn, menn som kler seg som kvinner og påstår at de er kvinner, men som fremdeles er menn. Så er helt klart at feminisme fremdeles trengs. De driver fremdeles å kjemper for våre saker. Ja, vi trenger ikke feminsime like mye som vi gjorde før og det er kjempeflott! Men det er fremdeles mange holdninger igjen vi trenger å forandre. 

Feminsme handler kun om kvinners likestilling ja, mener du at det ikke har trengtes og at vi har nådd målet så nå er det på tide å legge ned? Er du ikke klar over at det er en pågående kamp om frihet for kvinner?

Du må ikke forveksle feminisme og likestilling. Tidligere kjempet feministene for likestilling, men når er navnet feminisme i flere land blitt tatt over av mannshatere som er for undertrykking av menn og politisk syn de ikke liker. Enkelte sier rett ut at "alle hvite menn bør drepes". I Storbrittania for eksempel viste en undersøkelse at selv blandt menn var 86% fo likestilling, men det er likevel kun 7% av den totale befolkningen som identifiserer seg selv som feminister.

Lenke til kommentar

Feminisme handler om kvinners stilling, likestilling er uvesentlig.

Bla. derfor har likestillingsloven behandlet kjønnene ulikt siste 30 år, med større rettigheter for kvinner på flere punkter. F.eks. har kvinner kunnet kjønnskvoteres, ikke menn. For feministene er slik skjevfordeling helt ok sålenge det går i favør av kvinnene.

De fleste av oss liker faktisk ikke å bli sett på som hjelpesløse vesner som trenger hjelp ved å bli kvotert inn i arbeidslivet, selv om vi også vet at det er holdningsendringer i arbeidslivet vi virkelig trenger. 

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne at selv maskulinisme holder på å overtatt av kvinner, kvinner som kler seg som menn og påstår at de er menn, men som fremdeles er kvinner. Så er helt klart at maskulinisme nå faktisk trengs. De driver nå å kjemper for våre saker! Ja, vi trenger maskulinisme mer enn vi gjorde før og det er ganske så leit! Men det er nå mange holdninger vi trenger å forandre på.

Maskulinisme handler kun om menns likestilling ja, mener du at det ikke nå trengs og at vi ikke har begynt å nærme oss målet så er det på tide å legge ned? Er du ikke klar over at det er en eskalerende kamp om frihet for menn?

Vet ikke hvem du skrev dette til Buffy men det fremstår som en hysterisk mens-rant.

Prøv igjen neste uke søta når ikke alt blodet renner ut i bunn så du har noe igjen i hodet også ;) 

/stop acting

Holdninger som dette (mine) er fortsatt et problem, men må innrømme at jeg ikke helt ser sammenhengen i flere ting i innlegget ditt.

Personlig synes jeg feminisme fortsatt har sin plass i flere uland, dypt religiøse nasjoner og til dels i spesifikke miljøer i den vestlige verden. Det at vi har feminister her hjemme som kjemper for kvinners rettigheter i disse landene er utrolig bra, men litt mer konkret, mener du at kvinner mangler rettigheter eller blir undertrykt her hjemme i Norge? Vet du om noe som du selv ønsker å endre på? Noe du i det minste kan sette fingeren på? Jeg er genuint nysgjerrig.

Lenke til kommentar

Du må ikke forveksle feminisme og likestilling. Tidligere kjempet feministene for likestilling, men når er navnet feminisme i flere land blitt tatt over av mannshatere som er for undertrykking av menn og politisk syn de ikke liker. Enkelte sier rett ut at "alle hvite menn bør drepes". I Storbrittania for eksempel viste en undersøkelse at selv blandt menn var 86% fo likestilling, men det er likevel kun 7% av den totale befolkningen som identifiserer seg selv som feminister.

Feminister kjemper fortsatt for likestilling, bare fordi du ser mest til de crazy ekstremistene betyr ikke noe annet enn at de hyler høyest. 

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne at selv maskulinisme holder på å overtatt av kvinner, kvinner som kler seg som menn og påstår at de er menn, men som fremdeles er kvinner. Så er helt klart at maskulinisme nå faktisk trengs. De driver nå å kjemper for våre saker! Ja, vi trenger maskulinisme mer enn vi gjorde før og det er ganske så leit! Men det er nå mange holdninger vi trenger å forandre på.

Maskulinisme handler kun om menns likestilling ja, mener du at det ikke nå trengs og at vi ikke har begynt å nærme oss målet så er det på tide å legge ned? Er du ikke klar over at det er en eskalerende kamp om frihet for menn?

Vet ikke hvem du skrev dette til Buffy men det fremstår som en hysterisk mens-rant.

Prøv igjen neste uke søta når ikke alt blodet renner ut i bunn så du har noe igjen i hodet også ;)

/stop acting

Holdninger som dette (mine) er fortsatt et problem, men må innrømme at jeg ikke helt ser sammenhengen i flere ting i innlegget ditt.

Personlig synes jeg feminisme fortsatt har sin plass i flere uland, dypt religiøse nasjoner og til dels i spesifikke miljøer i den vestlige verden. Det at vi har feminister her hjemme som kjemper for kvinners rettigheter i disse landene er utrolig bra, men litt mer konkret, mener du at kvinner mangler rettigheter eller blir undertrykt her hjemme i Norge? Vet du om noe som du selv ønsker å endre på? Noe du i det minste kan sette fingeren på? Jeg er genuint nysgjerrig.

Jeg ser ikke mange kvinner som later som de er menn som ønsker å tvinge seg på menns baderom. 

Tror du virkelig ikke at hvis feminisme erklærer det over så vil ting bare skli tilbake? Tror du at hvis feminisme forsvinner så vil vi leve lykkelig i alle våre dager i likestillingsparadiset? Det er også en del holdninger som sitter igjen selv i vesten, for å være ærlig så tror jeg at vi aldri vil bli kvitt problemet og det er best at vi lærer å leve med det, derfor vil feminisme alltid ha en plass i selv norge. 

Edit: Bare så du er klar over det, du har å prate til meg med respekt ellers vil jeg ikke gi deg noe tilbake. Give and take and all that. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke mange kvinner som later som de er menn som ønsker å tvinge seg på menns baderom. 

Jeg ser heller ikke mange menn som later som om de er kvinner som ønsker å tvinge seg på kvinners baderom.. Men jeg ser egentlig ikke mange trannies sånn ellers heller og befinner meg aldri i kvinners baderom, så det er nok mye av grunnen.. 

Kan det være en del av grunnen til at du ikke ser trannies i menns baderom også?

Tror du virkelig ikke at hvis feminisme erklærer det over så vil ting bare skli tilbake? Tror du at hvis feminisme forsvinner så vil vi leve lykkelig i alle våre dager i likestillingsparadiset? Det er også en del holdninger som sitter igjen selv i vesten, for å være ærlig så tror jeg at vi aldri vil bli kvitt problemet og det er best at vi lærer å leve med det, derfor vil feminisme alltid ha en plass i selv norge. 

Jeg spurte deg noen konkrete spørsmål. Hva jeg tror eller ikke tror har nada betydning i forhold til spørsmålene.. Men jeg skal så klart svare deg når du spør meg om ting.

1. Tror du virkelig ikke at hvis feminisme erklærer det over så vil ting bare skli tilbake?

Vet ikke helt om jeg forstår hva du spør om her. Spør du meg om alle som ønsker at kvinner skal ha rettigheter slutter å kjempe for dem (feminisme erklærer saken som over) så vil ting skli tilbake til det som en gang i tiden var? At dere ikke får stemme, ikke får jobbe og må lystre mannens kommando som en godt trent bikkje? Definitivt IKKE.

Jeg tror det at om det er noe i samfunnet vårt som trenger folkets oppmerksomhet som går på bekostning av kvinner som en gruppe så vil det vekke reaksjoner hos alle i samfunnet vårt. Både menn og kvinner, gamle og unge.

Med andre ord der det er behov vil det bli en reaksjon. Og hva jeg spurte deg om i forrige innlegg var hvor skoen nå trykker, hva er det som er problemet som det reageres mot? Hva ønsker du å endre og ikke minst hvorfor?

2. Tror du at hvis feminisme forsvinner så vil vi leve lykkelig i alle våre dager i likestillingsparadiset?

Jeg tror ikke at feminisme vil forsvinne, jeg tror heller ikke at maskulinisme vil forsvinne. Jeg tror derimot at et likestillet samfunn er en fordel for begge kjønnene og at folk generelt sett er mer lykkelig når mennesker ikke diskrimineres mot.. Like rettigheter, et likt utgangspunkt.. samme om det er kvinner, menn, afrikanere, rødhårete, blåøyde eller hva som helst annet. Alle bør ha like rettigheter for å ikke bli undertrykket, og alle bør ha det samme utgangspunktet der meritter og erfaringer trumfer trynefaktor og fordommer.

Det er også en del holdninger som sitter igjen selv i vesten, for å være ærlig så tror jeg at vi aldri vil bli kvitt problemet og det er best at vi lærer å leve med det, derfor vil feminisme alltid ha en plass i selv norge. 

Du klarer dog ikke påpeke hva problemet/problemene er, men er skråsikker på at dem eksisterer, samtidig mener du at det er umulig å løse problemene så da er det best å bare gi etter å leve med dem. Og DERFOR vil alltid feminisme ha en plass i selv Norge.

Jeg synes du er urimelig så lenge du ikke kan forklare premissene for konklusjonen din. Jeg er fortsatt genuint nysgjerrig på hva problemene er her i Norge etter din mening for å få en bedre forståelse av hvorfor du konkluderer og mener det du gjør. 

Edit: Bare så du er klar over det, du har å prate til meg med respekt ellers vil jeg ikke gi deg noe tilbake. Give and take and all that. 

Jeg har ingenting å kreve av deg, samme som du ikke har noe å kreve av meg. Jeg kommanderer ikke deg til å oppføre deg, respektere meg eller behandle meg på et visst sett og forventer det samme tilbake. Respekt er noe man gjør seg fortjent til, ikke noe man automatisk har krav på. Men ja, jeg er enig i gi og ta prinsippet som du avslutter med.

Har jeg krenket eller såret deg på noen som helst måte så ta det opp saklig som et voksent menneske. Kanskje jeg har forklart meg dårlig og gjort meg missforstått? Jeg kan ikke lese tankene dine.

Bumper til slutt mine egne spørsmål i håp om at du vil svare på dem. 

Personlig synes jeg feminisme fortsatt har sin plass i flere uland, dypt religiøse nasjoner og til dels i spesifikke miljøer i den vestlige verden. Det at vi har feminister her hjemme som kjemper for kvinners rettigheter i disse landene er utrolig bra, men litt mer konkret, mener du at kvinner mangler rettigheter eller blir undertrykt her hjemme i Norge? Vet du om noe som du selv ønsker å endre på?

Piz

Lenke til kommentar

Feminister kjemper fortsatt for likestilling, bare fordi du ser mest til de crazy ekstremistene betyr ikke noe annet enn at de hyler høyest.

Det er ingen sær holdning jeg har, i Stortbritannia er nesten hele befolkningen enig med meg i at de som sier de representerer feminisme representerer noe helt annet enn likestilling. Det er du som fortsatt setter likhetstegn mellom feminisme og likestilling som representerer en liten mineoritet som ikke har fått med seg de siste tiårs utvikling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...