Simen1 Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Du kan forandre til 14-50. 14 var det jeg fikk på tredje ladestopp i helgen. Varmt vær og 110km/t er «døden» for nyeste Leaf.Det er jo ganske trist ettersom langturer ofte legges til sommerferien og når man først skal langt så velger man ikke 30-50-soner, men motorveien. Om den potensielt kan hurtiglade med 50 kW en vanlig vinterdag på vei mellom hjem og jobben er jo ganske irrelevant siden man ikke trenger så lang rekkevidde og heller normallader de dagene. Når man virkelig trenger hurtiglading så svikter den altså ganske grundig. Trist. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Det er jo ganske trist ettersom langturer ofte legges til sommerferien og når man først skal langt så velger man ikke 30-50-soner, men motorveien. Om den potensielt kan hurtiglade med 50 kW en vanlig vinterdag på vei mellom hjem og jobben er jo ganske irrelevant siden man ikke trenger så lang rekkevidde og heller normallader de dagene. Når man virkelig trenger hurtiglading så svikter den altså ganske grundig. Trist. Jepp... Som bil for å kjøre til jobb, med barnehage/SFO/skole/fritidsaktiviter og en tur ut for mor eller far på kvelden er bilen et kupp. Virkelig er godt kjøp! Men for den som skal langt på kort tid er det helt feil bil. Dog, de som ikke bor på det sentrale østland og som aldri kjører raskere enn 90km/t så er den en OK+ bil. 64kWh og aktiv kjøling til samme pris ville vært en killer. En skikkelig folkebil rett og slett. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 64kWh og aktiv kjøling til samme pris ville vært en killer. En skikkelig folkebil rett og slett. .. forutsatt at prisen ikke blir nevneverdig høyere enn Teslas konkurrerende bil, Model 3 innstegsmodellen til ca 300 000 kr, dersom disse vil være i salg samtidig. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Siterte jeg deg ? Nei . Jeg postet et innlegg under ditt. Det er kun du som kakler. Du skrev brukernavnet mitt, og så kom et usammenhengene innlegg fullt av rør som ikke hadde noe med det jeg har skrevet å gjøre. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 (endret) Du skrev brukernavnet mitt, og så kom et usammenhengene innlegg fullt av rør som ikke hadde noe med det jeg har skrevet å gjøre.Stakkars deg. Syns litt synd på deg jeg for du er litt tragikomisk med alle disse drittslengingene dine Du klarer jo ikke holde deg saklig når noen sier deg i mot og tyr alltid til nedrigheter. Nå.. siterte jeg deg og rettet et innlegg til deg direkte , du kan jo legge det på minnet. For å vise deg «oppførsel og raushet» skal jeg la deg få avslutte som du uansett sikkert ikke klarer å la være å gjøre. Og jeg er ikke overrasket om det igjen kommer et nedrig svar. Endret 7. juli 2018 av syar2003 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Så benekter du at du skrev til meg eller ikke? Og er det ikke litt merkelig at du av alle begynner å klage om drittslenging, når det var nettopp det du gjorde i innlegget du nå ser ut til å benekte? For ordens skyld så siterer jeg det under. Legg merke til drittslenging og løgn/stråmenn om hva jeg faktisk skrev: hekomo , du må jo være en selgers drøm Ingen kan vel mene at selveste forbrukerrådet kommer med villedende og forvrengt informasjon. ....Det finnes unntak, og Tesla Norge kommer på en fjerdeplass i vår oversikt over den vanligste motparten når folk ber om råd. I fjor kom elbilforhandleren på en 24. plass..... https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/folk-tar-hyppigst-kontakt-om-bruktbil-mobiler-og-mobler-viser-statistikk-fra-forste-halvar-2018/ Fra 24 plass i 2017 opp til 4 plass i 2018 (hittil). Dessuten er ikke model3 levert til en eneste kunde i Norge enda , så henvendelsene dems vil etter all sannsynlighet eksplisitt gjelde fmodel X og S Lenke til kommentar
missi Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 .. forutsatt at prisen ikke blir nevneverdig høyere enn Teslas konkurrerende bil, Model 3 innstegsmodellen til ca 300 000 kr, dersom disse vil være i salg samtidig. Det er nå håp for fremtiden: https://electrek.co/2018/07/06/nissan-leaf-prototype-new-battery-pack-leaked-fast-charging/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 (endret) Jeg håper det stemmer, men det bildet der er langt i fra noen bekreftelse på at den får aktiv kjøling. Hvis du ser nærmere så har den ladet 0,75 kWh etter 44 sekunder (ved gjennomsnittlig 61,4 kW i oppskaleringsfasen). Det vil si at batteriet ikke har rukket å bli varmt ennå. Det hadde vært mer interessant om den klarte minst 50 kW etter for eksempel 20 kWh ladet. Alt over 50 kW er egentlig irrelevant inntil ladestasjonene med over 50 kW blir mer utbredt. Endret 7. juli 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Det er jeg enig med deg i, men er det noen som lader i den farten uten aktiv kjøling? Jeg lurer jo også på hvordan dette bildet ville sett ut 20 minutter senere, men jeg velger å ta en Tesla-fanboy og være oversuperoptimistisk på Nissan sine vegne. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 (endret) Det er jeg enig med deg i, men er det noen som lader i den farten uten aktiv kjøling? Kjøling er som sagt bare viktig når temperaturen stiger. Teknisk sett er det ingenting i veien for å lade batterier med fantastisk effekt i kort tid, selv om det ikke er kjølt i det hele tatt. - Effekt over tid begrenses av kjølingen (og % tap til indre motstand) - Effekt på kort tid begrenses av varmekapasiteten. (og % tap til indre motstand. Se spoiler for detaljer) For å sette litt tall på det siste. Varmekapasiteten til battericeller er ca 500 J/(kg*K). Elbilbatterier veier ca 5 kg/kWh (kun cellene). Det vil si ca 2,5 kJ/(K*kWh). La oss si en temperaturøkning på 40K er akseptabelt. Da begrenses effekten ved 100 kJ/kWh = 0,0277 kWh tilført per kWh batteri. For en 60 kWh batteripakke vil det si at effekten må begrenses etter ca 1,67 kWh tilført. Fortutsatt at all energi går tapt til varmetap i batteriet. Dersom "bare" 20% går bort i varme (og 80% blir lagret) så begrenses effekten etter 16,7 kWh tilført pga høy temperatur. Forutsatt at 40K temperaturøkning er akseptabelt. Øker vi det til 50K så blir det ca 21 kWh tilført før man når 50K temperaturøkning. Som du ser blir det mye gjetting ettersom vi ikke vet fortutsetningene, men i alle tilfelle så er 0,75 kWh tilført på et 60 kWh batteri for tidlig til å si noe om kjølingen. Endret 7. juli 2018 av Simen1 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 (endret) Alltid gøy med folk en kan lære noe av Og på bildet her så ser en at det laft til 98/99kW på under minuttet https://pushevs.com/2018/07/06/evtec-tests-charging-the-2019-nissan-leaf/ Endret 7. juli 2018 av missi Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Det er absolutt å vente at Nissan gjer noko med ladeeffekten. Om det er aktiv kjøling under lading, kjøling under drift eller anna vil vise seg. 100 kW er ein dobling av dagens makseffekt, men vel så interessant er kjøleproblematikken. Er det nok med aktiv kjøling under lading dersom ein har tømt batteriene på ein langtur i 25C grader og sol skal tru? 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Det er ikke rart. Det er mange bilforhandlere som har hatt lange ventetider og slurvete reparasjoner opp gjennom tidene, men tror ingen noensinne har vært så ille som Tesla er nå. Det må vel bli en velpublisert skandale før det tas skikkelig tak. Hjalp vel ikke veldig at sjefen for global service kom fra antivirus-bransjen... Neste på listen med nesten like mange klager er Møller Bil ASA. Norges eldste bilforhandler burde kanskje hatt ting på stell etter snart hundre år og over 10 ganger så mange utsalgssteder?? 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) "when you have to fu*king much money to waste": Endret 17. august 2018 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå