Gå til innhold

Forbrukerrådet: – Voldsom økning i klager mot Tesla


Anbefalte innlegg

 

 

Ellers så synes jeg TU vier Tesla veldig mye plass i artikkelen om forbrukerrådets statistikker, mye mer enn Forbrukerrådet gjør selv.

 

Er helt normalt at et foregangprodukt blir viet mye oppmerksomhet.

 

Like interessant for forbrukere er det at Tesla X må kjøre over 580.000 km. før den slipper ut mindre CO2 enn en Tysk dieselpurke i Tyskland.

 

20000km er det riktige tablet. Og strengt tatt så slipper ikke en Tesla ut noe under kjøring, etter at den har forlatt fabrikken.. Dieselpurker dreper barna våre hver dag du kjører den..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hekomo , du må jo være en selgers drøm :p

 

Ingen kan vel mene at selveste forbrukerrådet kommer med villedende og forvrengt informasjon.

 

....Det finnes unntak, og Tesla Norge kommer på en fjerdeplass i vår oversikt over den vanligste motparten når folk ber om råd. I fjor kom elbilforhandleren på en 24. plass.....

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/folk-tar-hyppigst-kontakt-om-bruktbil-mobiler-og-mobler-viser-statistikk-fra-forste-halvar-2018/

 

Fra 24 plass i 2017 opp til 4 plass i 2018 (hittil).

 

Dessuten er ikke model3 levert til en eneste kunde i Norge enda , så henvendelsene dems vil etter all sannsynlighet eksplisitt gjelde fmodel X og S

Hva er det du svarer på nå egentlig?

 

Når har jeg nevnt forbrukerrådet?

 

Hvilke henvendelser om Model S og X er det du kakler om?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Hva er det du svarer på nå egentlig?Når har jeg nevnt forbrukerrådet?Hvilke henvendelser om Model S og X er det du kakler om?

Hvorfor denne tilgjorte tåpelige hersketeknikk .Og det er du som kakler.

Les dine egne poster og ikke minst trådens overskrift så skjønner du sikkert.

Setningen rettet til deg var at du sikkert var en selgers drøm , ikke noe av det andre du fabler om..

Endret av syar2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar

20000km er det riktige tablet. Og strengt tatt så slipper ikke en Tesla ut noe under kjøring, etter at den har forlatt fabrikken.. Dieselpurker dreper barna våre hver dag du kjører den..

Har du hørt om svevestøv/veislitasje, mye morsomme partikler i det støvet som skader ?

Og ja tesla forurenser etter at den har forlatt fabrikken, en tesla kjører ikke av seg selv fra fabrikken, det blir fraktet med båter og lastebiler, her på berget kommer teslaer i gamle trailere fra Øst-Europa som forurenser som bare faen. For og ikke snakke om nedover i Europa hvor de bruker diesel til å produsere strøm.

 

Og har du en dieselpurke med Euro6 motor slipper den ut mindre en 0,08 gram NOx pr kilometer.

 

Det er bedre tjent med og ta tak i foreksempel skipstrafikken, du kan jo foreksempel lese denne artikkelen om 15 supplyskip som ligger til kai i Bergen og slipper ut mer NOx en 73000 biler.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Dette føyer seg fint inn i rekken med likelydende og verre rapporter fra USA. Er det sparekniven som slår til? Tesla blør vel ennå penger og vil om kort tid være desperate etter friske penger for å unngå konkurs. Det hjelper ikke å påstå at du lager 5000 Model 3 i uken når du bruker betydelig mer ressurser på å lage disse enn hva som var forutsatt for å tjene penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke noe tvil om at Tesla fortsatt har en jobb å gjøre på service-biten. Globalt sliter de med deletilgangen, og i Norge sliter de med kapasiteten på verkstedene.

 

Personlig har jeg ikke opplevd lange ventetider på time, lang ventetid på deler eller at service-sentret har gjort en sak verre, så personlig kan jeg ikke klage. Men det er for mange skrekk-historier, noe statistikken til forbrukerrådet også viser. Så det er nok bare bra at Tesla får litt kritikk på dette området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den bedriften er det neste Enron. Ikke tjener de penger når de har monopol, og ikke har de tjangs når konkurrentene nå kommer med bedre og billigere biler. De kan jo sette ned prisene med 30% for å opprettholde markedsandeler, men konkursen kommer i så fall bare i 2019 i stedet for i 2020. Eller kanskje de skulle sette opp nye produksjonslinjer i Megatent 2 og 3, slik at de kan opprettholde produksjonen av "folkebilen" Model 3 som de selger for 55 000 dollar. For en vits det selskapet er :-)

Tesla har ikke monopol. Det selges omkring 8 millioner premiumbiler per år i verden, og i 2017 sto Tesla for ca 100k av disse. Da har de altså en markedsandel på ca 1,25%. I år blir nok markedsandelen en del høyere, pga Model 3, men Tesla har nok fortsatt under 5% markedsandel.

 

Tesla har forøverig tre produksjonslinjer til Model 3, GA2, GA3 og GA4 (teltet). Ting tyder på at de oppnådde 5000/uke ved å produsere ca 4000/uke på GA3 og 1000/uke på GA4, mens GA2 var ikke i bruk. (Trolig har de hatt behov for å gjøre mer omfattende oppgraderinger på denne produksjonslinjen.) Og Tesla sier GA3 snart er oppe på 5000/uke. Når de da oppgraderer GA2 til å bli lik GA3, så er det trolig slik at denne også kan produsere 5000/uke, og da kan de produsere 10000/uke uten GA4. Da kan altså teltet demonteres.

 

Noe påvirking på Model 3 marginen vil nok det at alle har jobbet på produksjonslinjen ha, men lønnskostnadene er ikke påvirket av hvilke arbeidsoppgaver folk har, så kostnaden for Tesla totalt sett er lik, og det økte salget av Model 3 hjelper definitivt på resultatet. Men vi vil nok ikke se en veldig stor effekt på resultatet før Q3. Tesla har veldig mange biler som er på vei ut til kunde, og som da ikke blir betalt før i Q3.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det mest oppsiktsvekkende her må jo være at Møller Bil som har drevet med dette siden siden 1936 og skryter av å være Norges største forhandler, har nesten like mange klager. De selger tross alt ikke så mange fler biler med ti ganger så mange forhandlere og flere tusen ansatte fler som burde ha plenty med tid til å gi god service.

 

Skal selv ha min 2015 VAG inn for reklamasjoner til neste uke så får vi se om jeg også må krangle eller får god service på bilen min under garanti.

Lenke til kommentar

En ting til, vdr. elbiler og overbevisning, man trenger ikke bruke tid og energi på å overbevise ene eller andre veien de som er standhaftige eller frelst. Motparten hører ikke på argumentene og det blir brukt billige virkemidler som navnekalling og usaklige personkarakteristikker. De som krangler vdr. dette temaet er heldigvis veldig få, men høylytte.

Lenke til kommentar

Hvorfor denne tilgjorte tåpelige hersketeknikk .Og det er du som kakler.

Les dine egne poster og ikke minst trådens overskrift så skjønner du sikkert.

Setningen rettet til deg var at du sikkert var en selgers drøm , ikke noe av det andre du fabler om..

Igjen, hvilke innlegg er det du svarer på? Jeg har som sagt ikke nevnt Forbrukerrådet en eneste gang.

 

Hva andre har skrevet og hva overskriften er, er da ikke relevant for saken. Jeg svarte på et innlegg som skrev om noe helt annet enn mine innlegg og trådens overskrift.

 

Når du siterer meg og begynner å kakle i vei om et eller annet jeg aldri har skrevet om engang så må du nesten forklare hva det egentlig er du svarer på.

Lenke til kommentar

Har du hørt om svevestøv/veislitasje, mye morsomme partikler i det støvet som skader ?

Og ja tesla forurenser etter at den har forlatt fabrikken, en tesla kjører ikke av seg selv fra fabrikken, det blir fraktet med båter og lastebiler, her på berget kommer teslaer i gamle trailere fra Øst-Europa som forurenser som bare faen. For og ikke snakke om nedover i Europa hvor de bruker diesel til å produsere strøm.

Ja, for fossilbiler sliter jo ikke på veier og virvler ikke opp svevestøv. Hva med det at det blir mindre svevestøv med mindre fossilt drivstoff?

 

Og fossilbiler blir jo ikke laget på en fabrikk og fraktet med båter og lastebiler.

 

Og har du en dieselpurke med Euro6 motor slipper den ut mindre en 0,08 gram NOx pr kilometer.

Ja, for Dieselgate viser hvor troverdig dette er.

 

Det er bedre tjent med og ta tak i foreksempel skipstrafikken, du kan jo foreksempel lese denne artikkelen om 15 supplyskip som ligger til kai i Bergen og slipper ut mer NOx en 73000 biler.

Så fordi noe annet forurenser mer så skal vi bevisst påføre mennesker skader på andre måter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette føyer seg fint inn i rekken med likelydende og verre rapporter fra USA. Er det sparekniven som slår til? Tesla blør vel ennå penger og vil om kort tid være desperate etter friske penger for å unngå konkurs. Det hjelper ikke å påstå at du lager 5000 Model 3 i uken når du bruker betydelig mer ressurser på å lage disse enn hva som var forutsatt for å tjene penger.

Tesla kan drive med et gigantisk underskudd i flere kvartaler til. Det du kaller "blør penger" er i realiteten bevisste investeringer i vekst.

 

Hva er det med Tesla-hatere og økonomi-analfabetisme? Har de aldri hørt om investeringer?

 

Og hvor har du det fra at det koster mer å lage Model 3 enn de tjener på den?

Lenke til kommentar

Jeg skal ha ny bil i nær fremtid og har lenge vurdert Tesla da jeg vil ha el-bil som neste (mest pga lang kjøring til jobben, ergo utgifter på diesel osv).

 

Hørte en del negative tilbakemeldinger ifbm service og kundehjelp hos Tesla fra andre kollegaer for både Tesla S og X.

 

Så kom Hyundai med nye KONA.

 

Nå har jeg reservert KONA istedefor å vente på Tesla 3.

 

¯\_(ツ)_/¯

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sto også på Kona-listen. Med 20.000 på listen og ca 500 biler importert i måneden (ifølge selger) og min plass på ca 18.000 måtte jeg vente til 2021. Ikke noe for meg...

 

Så viste det seg at færre enn 6000 listeplassinnehavere faktisk bestilte innen fristen. Da er det bare minimum 12 måneders ventetid om du bestiller nå uten listeplass.

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla kan drive med et gigantisk underskudd i flere kvartaler til. Det du kaller "blør penger" er i realiteten bevisste investeringer i vekst.

 

Hva er det med Tesla-hatere og økonomi-analfabetisme? Har de aldri hørt om investeringer?

 

Og hvor har du det fra at det koster mer å lage Model 3 enn de tjener på den?

Lurer også på hva det er med Tesla-hatere.

 

Men når det kommer til økonomi så er det jo sånn at en må ha inntekter som gjør at en ikke går tom for penger. Hvis ikke Tesla får opp tempoet betydelig på Model 3 produksjonen, samtidig som det blir gjort sterk kostnadskontroll så vil Tesla måtte hente penger innen kort tid.

 

Det med høyere enn planlagt produksjonskostnader er jo noe Elon sjøl har snakket om. Ikke direkte, men i sine innrømmelser over elendige strategiske valg rundt produksjonslinjene. Og så lan vi jo bare si «telt» og alle vet at ting ikke er helt på stell hos Tesla om dagen. Spørsmålet er om Tesla klarer å få kontroll før de går konk. Kontroll før de trenger mer penger tviler jeg på.

Lenke til kommentar

Sto også på Kona-listen. Med 20.000 på listen og ca 500 biler importert i måneden (ifølge selger) og min plass på ca 18.000 måtte jeg vente til 2021. Ikke noe for meg...

 

Så viste det seg at færre enn 6000 listeplassinnehavere faktisk bestilte innen fristen. Da er det bare minimum 12 måneders ventetid om du bestiller nå uten listeplass.

 

 

Dette er bare å legge seg på minne til neste gang. Det er veldig ofte sånn når det er lett å trekke seg, de fleste har slengt seg på køen på impuls og slenger seg like fort av igjen.

Lenke til kommentar

Lurer også på hva det er med Tesla-hatere.

 

Men når det kommer til økonomi så er det jo sånn at en må ha inntekter som gjør at en ikke går tom for penger. Hvis ikke Tesla får opp tempoet betydelig på Model 3 produksjonen, samtidig som det blir gjort sterk kostnadskontroll så vil Tesla måtte hente penger innen kort tid.

Tesla går ikke tom for penger fordi de har flere måter å skaffe seg mer penger på hvis de trenger det:

 

 

Men nå er produksjonen altså snart på et nivå der de vil gå med overskudd uansett, så det er lite sannsynlig at de vil måtte hente inn nye penger nå.

 

Det med høyere enn planlagt produksjonskostnader er jo noe Elon sjøl har snakket om. Ikke direkte, men i sine innrømmelser over elendige strategiske valg rundt produksjonslinjene. Og så lan vi jo bare si «telt» og alle vet at ting ikke er helt på stell hos Tesla om dagen. Spørsmålet er om Tesla klarer å få kontroll før de går konk. Kontroll før de trenger mer penger tviler jeg på.

Din påstand var at de "bruker betydelig mer ressurser på å lage disse enn hva som var forutsatt for å tjene penger", og konteksten var konkurs. Så at det koster mer å lage Model 3 enn de tjener på den er bare tøv.

 

Hva teltet har med saken å gjøre aner jeg ikke. Det var en rask måte å utvide produksjonskapasiteten på. Hvorfor skulle ting ikke være på stell når de finner en god løsning på akselerert økning av produksjonen?

 

De har kontroll allerede.

 

Det virker som du har forlest deg på tabloide overskrifter i stedet for å faktisk skjønne hva det handler om.

Lenke til kommentar

Ja, for fossilbiler sliter jo ikke på veier og virvler ikke opp svevestøv. Hva med det at det blir mindre svevestøv med mindre fossilt drivstoff?

 

Vel, det var en besvarelse på påstanden "Og strengt tatt så slipper ikke en Tesla ut noe under kjøring", så hva fossile biler slipper ut er helt irrelevant i den sammenhengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...