Gå til innhold

Forbrukerrådet: – Voldsom økning i klager mot Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke rart. Det er mange bilforhandlere som har hatt lange ventetider og slurvete reparasjoner opp gjennom tidene, men tror ingen noensinne har vært så ille som Tesla er nå. Det må vel bli en velpublisert skandale før det tas skikkelig tak. Hjalp vel ikke veldig at sjefen for global service kom fra antivirus-bransjen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selv har jeg ikke hatt problemer, men dette er et ungt selskap i enorm vekst og sliter litt med oppskalering. Ganske forståelig, men det skal selvsagt ikke være sånn over tid så jeg håper det bedrer seg.

 

Telefonservice: Forståelig at det klages ettersom de ikke har klart å oppbemanne i takt med henvendelsene

Levering: Forståelig at det klages for model 3 ettersom det har vært stadige utsettelser og skader under frakt/stoppet frakt.

Tekniske problemer: Forståelig at det klages ettersom det også handler om kapasitet hos kundesentrene

 

Ellers så synes jeg TU vier Tesla veldig mye plass i artikkelen om forbrukerrådets statistikker, mye mer enn Forbrukerrådet gjør selv.

 

39 av 29235 henvendelser (0,013%) gjaldt nye Teslaer

79 av 29235 henvendelser (0,027%) gjaldt andre saker om Tesla (Bruktbiler, service, leveranse etc)

Sum: 118 av 29235 henvendelser (0,041%) gjaldt Tesla

 

Hvis vi antar at alle de nevnte 79 sakene gjaldt Tesla bruktbil (ikke service, leveranse etc) så utgjør det 1,9% av alle de 4219 bruktbilhenvendelsene. Nå vet jeg ikke hvor stor andel av kjøretøybestanden eller bruktbilsalget Tesla utgjør så jeg vet heller ikke om 1,9% betyr at de er overrepresentert.

Endret av Simen1
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ellers så synes jeg TU vier Tesla veldig mye plass i artikkelen om forbrukerrådets statistikker, mye mer enn Forbrukerrådet gjør selv.

 

Er helt normalt at et foregangprodukt blir viet mye oppmerksomhet.

 

Like interessant for forbrukere er det at Tesla X må kjøre over 580.000 km. før den slipper ut mindre CO2 enn en Tysk dieselpurke i Tyskland.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Næmmen fydda. Dette var ikke noe særlig for Teslamenigheten her inne. Tenk at Elon Fusk ikke leverer opp til forventningene. Det har jo aldri skjedd før......

Og den fantastiske Tesla Semi som skulle lanseres i 2019, og som "var lightyears ahead of the competitors" blir aldri noe av:

https://seekingalpha.com/article/4172159-tesla-semi-dead

The Tesla Semi Is Dead
Tesla unveiled the prototype of its Semi to much fanfare in November 2017.

Successive press events and public test drives built the perception that the Semi would enter production in the near term; numerous large companies made preorders.

Yet, during the Q1 2018 earnings call, the Semi received no mention except in response to questions; CEO Elon Musk essentially admitted the project had been put on hold.

Lack of capital to build a manufacturing plant and apparent technological challenges have raised eyebrows since the unveiling; the financing situation has only gotten worse since then.

It appears increasingly certain that the Tesla Semi will never see commercial production.


Den bedriften er det neste Enron. Ikke tjener de penger når de har monopol, og ikke har de tjangs når konkurrentene nå kommer med bedre og billigere biler. De kan jo sette ned prisene med 30% for å opprettholde markedsandeler, men konkursen kommer i så fall bare i 2019 i stedet for i 2020. Eller kanskje de skulle sette opp nye produksjonslinjer i Megatent 2 og 3, slik at de kan opprettholde produksjonen av "folkebilen" Model 3 som de selger for 55 000 dollar. For en vits det selskapet er :-)

Endret av Bjørn Eng
  • Liker 3
Lenke til kommentar

ADAC-tallene er behørig slaktet tidligere her på forumet og usannheter behøver ikke gjenopplives. TU (som først skrev om den saken) har også denne faktasjekken, fra samme journalist, som sier noe helt annet. En amerikansk rapport konkluderte med at en gjennomsnittlig bensinbil passerte Model S på totale CO2-utslipp etter bare 20 000 km (et års gjennomsnittsbruk i USA) og det med amerikansk relativt skitten energimiks.

Selvfølgelig er det sant når det står skrevet, nå har til og med ABC-nyheter skrevet om dette så da er enda mer pålitelig.

Lenke til kommentar

Selv har jeg ikke hatt problemer

 

Antageligvis fordi bilene er såpass nye enda?

 

Vet ikke om jeg hadde turt kjøpe brukt Tesla, er vel hos bruktbilkjøperne etterhvert at problemene evt. blir tydeligere hvis ikke deletilgang og slikt forbedres.

 

Hvordan er forresten EU-kontroll på elektriske biler? Hva sjekker de utover at "bremsen virker" og vinduspusseren virker" for å si det overforenklet. Hva med data/elektroniske funksjoner og slikt som "ikke syns" ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Antageligvis fordi bilene er såpass nye enda?

 

Vet ikke om jeg hadde turt kjøpe brukt Tesla, er vel hos bruktbilkjøperne etterhvert at problemene evt. blir tydeligere hvis ikke deletilgang og slikt forbedres.

 

Hvordan er forresten EU-kontroll på elektriske biler? Hva sjekker de utover at "bremsen virker" og vinduspusseren virker" for å si det overforenklet. Hva med data/elektroniske funksjoner og slikt som "ikke syns" ?

Det ble lagt til flere direktiver 20mai 2018 som omhandler bla. elektronikk.

Lenke til kommentar

Næmmen fydda. Dette var ikke noe særlig for Teslamenigheten her inne. Tenk at Elon Fusk ikke leverer opp til forventningene. Det har jo aldri skjedd før......

 

Og den fantastiske Tesla Semi som skulle lanseres i 2019, og som "var lightyears ahead of the competitors" blir aldri noe av:

 

https://seekingalpha.com/article/4172159-tesla-semi-dead

 

The Tesla Semi Is Dead

Tesla unveiled the prototype of its Semi to much fanfare in November 2017.

 

Successive press events and public test drives built the perception that the Semi would enter production in the near term; numerous large companies made preorders.

 

Yet, during the Q1 2018 earnings call, the Semi received no mention except in response to questions; CEO Elon Musk essentially admitted the project had been put on hold.

 

Lack of capital to build a manufacturing plant and apparent technological challenges have raised eyebrows since the unveiling; the financing situation has only gotten worse since then.

 

It appears increasingly certain that the Tesla Semi will never see commercial production.

 

 

Den bedriften er det neste Enron. Ikke tjener de penger når de har monopol, og ikke har de tjangs når konkurrentene nå kommer med bedre og billigere biler. De kan jo sette ned prisene med 30% for å opprettholde markedsandeler, men konkursen kommer i så fall bare i 2019 i stedet for i 2020. Eller kanskje de skulle sette opp nye produksjonslinjer i Megatent 2 og 3, slik at de kan opprettholde produksjonen av "folkebilen" Model 3 som de selger for 55 000 dollar. For en vits det selskapet er :-)

 

Og slik lyder svovelpredikantenes våte drøm... Bare synd at han våkner lever Telsa å beste velgående fortsatt.
Lenke til kommentar

Det er ikke rart. Det er mange bilforhandlere som har hatt lange ventetider og slurvete reparasjoner opp gjennom tidene, men tror ingen noensinne har vært så ille som Tesla er nå. Det må vel bli en velpublisert skandale før det tas skikkelig tak. Hjalp vel ikke veldig at sjefen for global service kom fra antivirus-bransjen...

De er kanskje ofre for egen suksess. De bruker så mye kapasitet på Model 3 at de ikke har mulighet til å produsere nok reservedeler. Og så er de tydeligvis underbemannet så det holdet i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Næmmen fydda. Dette var ikke noe særlig for Teslamenigheten her inne. Tenk at Elon Fusk ikke leverer opp til forventningene. Det har jo aldri skjedd før......

 

Og den fantastiske Tesla Semi som skulle lanseres i 2019, og som "var lightyears ahead of the competitors" blir aldri noe av:

 

https://seekingalpha.com/article/4172159-tesla-semi-dead

 

The Tesla Semi Is Dead

Tesla unveiled the prototype of its Semi to much fanfare in November 2017.

 

Successive press events and public test drives built the perception that the Semi would enter production in the near term; numerous large companies made preorders.

 

Yet, during the Q1 2018 earnings call, the Semi received no mention except in response to questions; CEO Elon Musk essentially admitted the project had been put on hold.

 

Lack of capital to build a manufacturing plant and apparent technological challenges have raised eyebrows since the unveiling; the financing situation has only gotten worse since then.

 

It appears increasingly certain that the Tesla Semi will never see commercial production.

 

 

Den bedriften er det neste Enron. Ikke tjener de penger når de har monopol, og ikke har de tjangs når konkurrentene nå kommer med bedre og billigere biler. De kan jo sette ned prisene med 30% for å opprettholde markedsandeler, men konkursen kommer i så fall bare i 2019 i stedet for i 2020. Eller kanskje de skulle sette opp nye produksjonslinjer i Megatent 2 og 3, slik at de kan opprettholde produksjonen av "folkebilen" Model 3 som de selger for 55 000 dollar. For en vits det selskapet er :-)

Hvorfor skulle Semi være død? Fordi en synser på internett skriver det?

 

I hvilket univers har Tesla monopol?

 

Hvilke konkurrenter kommer med bedre og billigere biler, og hvilke biler er det?

 

Model 3 er en "folkemodell", men de startet med en dyrere utgave, for så å tilby den billigste utgaven når produksjonen er høy nok.

 

Følger du ikke med på hva som skjer i det hele tatt eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hekomo , du må jo være en selgers drøm :p

 

Ingen kan vel mene at selveste forbrukerrådet kommer med villedende og forvrengt informasjon.

 

....Det finnes unntak, og Tesla Norge kommer på en fjerdeplass i vår oversikt over den vanligste motparten når folk ber om råd. I fjor kom elbilforhandleren på en 24. plass.....

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/folk-tar-hyppigst-kontakt-om-bruktbil-mobiler-og-mobler-viser-statistikk-fra-forste-halvar-2018/

 

Fra 24 plass i 2017 opp til 4 plass i 2018 (hittil).

 

Dessuten er ikke model3 levert til en eneste kunde i Norge enda , så henvendelsene dems vil etter all sannsynlighet eksplisitt gjelde fmodel X og S

Endret av syar2003
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Selv har jeg ikke hatt problemer, men dette er et ungt selskap i enorm vekst og sliter litt med oppskalering. Ganske forståelig, men det skal selvsagt ikke være sånn over tid så jeg håper det bedrer seg.... osv i samme tralten

 

Og jeg har knapt hatt problemer med min diesel brom brom.

Simen1... Om du ikke liker at folk kaller elbilfolket religiøse fanatikere så la vær med å bortforklare Teslas stupide oppførsel som "forståelig". Like lite forstålig av Tesla som fra hvilket som helst annet firma som lefler med hva de skryter av og hva de faktisk leverer (jmf. diesel skandaler og ditto). Det er bare en pokkers bil. Full av feil som alle andre.

 

Ellers så synes jeg TU vier Tesla veldig mye plass i artikkelen om forbrukerrådets statistikker,...

 

Jeg synes TU vier Tesla altfor mye spalteplass sånn i det store og det hele, jeg. TU har en snever verden de forholder seg til. Nå vil jeg lese om noe annet,.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Simen1... Om du ikke liker at folk kaller elbilfolket religiøse fanatikere

Jeg sammenligner de med x-røykere, helt fanatiske mot de som fortsatt røyker omtrent går over lik for å forklare røykere hvor dumme de er som fortsatt røyker, man kan fint bytte ut x-røyker med x-fossilbilbruker.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...