Gå til innhold

VPN Router - sikker surfing?

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva vil det si å ha en VPN router? Hva er annerledes med den fremfor en vanlig router? Når jeg ser på nettet ser jeg at flere av de har muligheten for å ha VPN - hva vil dette si?

Hvorfor bruker folk dette, er det for å surfe sikkert? I så fall, fra hva? 

Hva er forskjellen på å benytte seg av en VPN router fremfor en VPN tjeneste software?

Håper på noen svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VPN på en router gjør at du kan koble pcer til ditt eget hjemmenettverk selv om du bruker et annet nettverk. Fordelen med det er at du kan aksessere f. eks NAS'er, printere og lignende.

Sikkerhet er også et aspekt, men ikke på samme måte som man tenker med VPN programmer fra andre leverandører. Hvis du sitter på en cafe (for eksempel Starbucks) og du er usikker på de andre enhetene, så kan det være en fordel å bruke VPN fordi det krypterer trafikken. I dette tilfellet vil det ikke spille noen rolle om du velger en VPN-løsning fra for eksempel Private Internet Access (PIA) eller om du kobler deg mot routeren hjemme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

VPN på en router gjør at du kan koble pcer til ditt eget hjemmenettverk selv om du bruker et annet nettverk. Fordelen med det er at du kan aksessere f. eks NAS'er, printere og lignende.

Sikkerhet er også et aspekt, men ikke på samme måte som man tenker med VPN programmer fra andre leverandører. Hvis du sitter på en cafe (for eksempel Starbucks) og du er usikker på de andre enhetene, så kan det være en fordel å bruke VPN fordi det krypterer trafikken. I dette tilfellet vil det ikke spille noen rolle om du velger en VPN-løsning fra for eksempel Private Internet Access (PIA) eller om du kobler deg mot routeren hjemme. 

Tusen takk for godt svar. Dette fører meg videre til hvorfor folk bruker dette når de laster ned - hva har dette med å skjule seg å gjøre?

Lenke til kommentar

Hvis man driver med lyssky virksomhet er det noen som setter sin lit til eksterne VPN leverandører. Tanken er da at på piratnettsted vil man se at de har hatt besøk av VPN leverandør X eller Y. VPN levrandøren skal da i teorien ha slettet alt av logger og påloggingsinformasjon. Man kan da ikke spore oppkoblingen til deg.

Som skrevet over er VPN også ganske kjekt selv om man driver kun med legale ting. Selv har jeg en OpenVPN tjeneste på min router som jeg kobler min iPhone  og MacBook til. Kobler jeg meg da på nett når jeg overnatter på hotell eller er i et møtelokale, kan ikke eierene av wi- fi nettet se hva jeg besøker. De ser kun en oppkobling mot min UniFi router. (Men dette forutsetter at konfigurasjonen er riktig, samt at man har fjernet alt av IP og VPN lekkasje).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man driver med lyssky virksomhet er det noen som setter sin lit til eksterne VPN leverandører. Tanken er da at på piratnettsted vil man se at de har hatt besøk av VPN leverandør X eller Y. VPN levrandøren skal da i teorien ha slettet alt av logger og påloggingsinformasjon. Man kan da ikke spore oppkoblingen til deg.

Som skrevet over er VPN også ganske kjekt selv om man driver kun med legale ting. Selv har jeg en OpenVPN tjeneste på min router som jeg kobler min iPhone  og MacBook til. Kobler jeg meg da på nett når jeg overnatter på hotell eller er i et møtelokale, kan ikke eierene av wi- fi nettet se hva jeg besøker. De ser kun en oppkobling mot min UniFi router. (Men dette forutsetter at konfigurasjonen er riktig, samt at man har fjernet alt av IP og VPN lekkasje).

Tusen takk for enda et godt svar!

Jeg føler at vi opererer med en tankegang om at ISP ikke kan se hva vi driver med når en eksempelvis laster ned filmer, musikk, spill etc. via bruk av VPN, men dette kan da ikke stemme? Hvorfor lever vi i den troen?

Lenke til kommentar

Det er klart at ISP kan se hva som besøkes etc, men Norske ISP'er er ganske nøytrale og bryr seg i liten grad om hva kundene faktisk gjør. Hvorfor vi lever i den troen vet jeg ikke. 

Derimot finnes det ISP'er i USA som videreselger den informasjonen (surfevaner etc) og da er VPN ganske praktisk mtp personvern. 

Lenke til kommentar

En annen ting med VPN, er at du velger hvilke land din utgående trafikk blir synlig i fra. Dersom VPN skal brukes til alminnelig surfing. Så abonnerer du på en slik server i USA, så vil du bli mottatt som en amerikaner.

Fordi en del har ymse regelverk som gjør at verdensdistribusjonen ikke er så smidig (f.eks. USA Netflix, vs. Norsk Netflix), så kan det ha noe å bety å abonnere på en annen lands VPN server parker og VPN tilbydere (i flertall).

F.eks. gutta hos Linus Tech Tips, de får gitt rabatter på f.eks. Tunellear som de promoterer ivrig gjennom sine produktomtaler av hardware:

https://en.wikipedia.org/wiki/TunnelBear

Dette betyr jo ikke automatisk at Tunellbear er "gull" å gå for, at Linus går veldig varm for det. Det er kun for å tjene noen slanter på reklame Linus-selskapet, samt å kunne få gitt "Linus"-kampanjerabatter på TunelBear-produktet. Nå og da. Eksempel på en slik Youtube:

Endret av G
Lenke til kommentar

Stilig. Kjøpt og betalt, til de som gir en slant i kassen.

Var det å gå bort i fra mcaffee et bevisst valg, eller kun et pengespørsmål?

Det var ett bevisst valg da tunnelbear ikke svarte dem på hvordan dette ville påvirke tjenesten, da mcaffee er basert i USA, noe som er ekstremt ugunstig når du er VPN selskap.

PIA er vell forsåvidt sett på som ett av de mest proffe/beste i bransjen afaik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...