Gå til innhold

– Frigjøring av 700 MHz-båndet er muligens norgesrekord

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ice + chilli og tv2 (samt andre virtuelle operatører som ikke er eid av monopolistene) i ett tredje mobilnett som er bygget for kapasitet ville vært fantastisk.

Tv2 ser vel også at de må investere i infrastruktur uansett.

Det burde også være mulig å samarbeide med andre store aktører for å bygge kjernenettet mellom basestasjonene nå som datasentere dukker opp med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Kan vi snart rykke fram fra fortiden og holde sanntidsauksjoner av frekvensspekter?

Norge har ekstremt høye priser og det er bare EN leverandør som er villig til å bla opp pengene og ta risikoen som er nødvendig for å kjøpe for lang tid.

Det finnes nok av spektrum lisensiert over lang tid for å garantere rimelig tjenestekvalitet over hele landet. Det som trengs nå er salg av spektrum som er EFFEKTIVT.

F.eks. er det for meg innlysende at OBOS må kunne kjøpe 5G spektrum rundt sine prosjekter om de vil, og koble trafikken inn til sitt åpne fibernettverk.

Universitetet i Oslo må selvfølgelig også kunne kjøpe 5G spektrum hvis de vil.

Reserver store deler av 5G-frekvensene til finkornede sanntidsauksjoner så vi kan få drastiske reduksjoner i kostnaden for bulk-trafikk over 5G-nettet!

Lenke til kommentar

Kan vi snart rykke fram fra fortiden og holde sanntidsauksjoner av frekvensspekter?

Norge har ekstremt høye priser og det er bare EN leverandør som er villig til å bla opp pengene og ta risikoen som er nødvendig for å kjøpe for lang tid.

Det finnes nok av spektrum lisensiert over lang tid for å garantere rimelig tjenestekvalitet over hele landet. Det som trengs nå er salg av spektrum som er EFFEKTIVT.

F.eks. er det for meg innlysende at OBOS må kunne kjøpe 5G spektrum rundt sine prosjekter om de vil, og koble trafikken inn til sitt åpne fibernettverk.

Universitetet i Oslo må selvfølgelig også kunne kjøpe 5G spektrum hvis de vil.

Reserver store deler av 5G-frekvensene til finkornede sanntidsauksjoner så vi kan få drastiske reduksjoner i kostnaden for bulk-trafikk over 5G-nettet!

Hvis små aktører som OBOS vil det, så kan de det. Men da må de betale hva disse frekvensene er verdt satt opp mot nasjonale teleoperatører. Det er veldig lite hensiktsmessig og bruke disse frekvensene slik du skisserer. Hvis OBOS trenger trådløs til noen av sine bygg kan de kjøpe lisenser for point-to-point forbindelser i et spektrumsområde tilegnet dette.

Det stilles strenge krav til de dyrebare mobiltelefoni / data frekvensene når de auksjoneners, blant annet dekningskrav.

Nå skal det sises at denne artikelen feilaktig sier at dette er 5G frekvenser noe som i bestefall er missvisende. Frekvensene som det snakkes om vil ikke kunne leveres 5G kompatible teknologier på alene de neste 10 årene.

Det er snakk om maksimalt 100 MHz sammenhengende område, som teoretisk kan gi en kapasitet i bits per sekund på rundt 1.9 Gbit/s dersom man bruker LTE med 256QAM og 4x4 MIMO i dag.

5G setter krav om peak datarates opp til 20 Gbit/s, det er en stund til vi er der på en 100 MHz kanal under 6 GHz området utenfor en lab.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar

Hvorfor må det ta så lang tid fra lab ut til markedet da? Trodde at 5G var en ferdig og klar protokoll allerede.

Det omtales ihvertfall som en standard allerede, her:

https://en.wikipedia.org/wiki/5G

Som siden du lenker til skriver:

"5G is a marketing term for some new mobile technologies."

4G og 5G har aldri vært spesifikke implementasjoner, eller teknologier. Det har vært målsettninger om hva bransjen forventer at teknologien skal kunne levere for å kunne markedføre seg som neste generasjons nettverk. 4G er ingen protokoll (eller sett av protokoller), og 5G er kommer heller ikke til å være en protokoll, eller et set av fler. I 4G verden er LTE kjent, LTE er standarden som er utviklet av 3GPP.

Videre i wikipediasiden står det også at det er forvirring da det for tiden finnes to måter å definere hva som forventes av 5G. En laget av ITU og en laget av 3GPP.

Navnene er gitt, målene er gitt, men hvordan man skal komme seg dit er ikke 100% fastatt. Man er i den fasen man ofte kaller for "draft".

3GPP holder i disse dager på å låse de siste spesifikasjonene.

Når slike ting er på plass begynner man å masseprodusere chipper som man da vet skal være kompatible med hverandre.

Av det jeg klarer å se så forventer man rundt 15 % til 50 % økning på sub 6 GHz frekvenser i forhold til LTE.

Dvs at i eksempelet mitt over med 100 MHz kanal (totalt urealistisk for en operatør), kan man med en 5G implementasjon forvente i beste fall under 3 Gbit/s, i forhold til dagens 1.9 Gbit/s.

Lenke til kommentar

Hvis små aktører som OBOS vil det, så kan de det. Men da må de betale hva disse frekvensene er verdt satt opp mot nasjonale teleoperatører [...].

Det stilles strenge krav til de dyrebare mobiltelefoni / data frekvensene når de auksjoneners, blant annet dekningskrav.

Det er jo nettopp der problemet ligger, at det er dekningskrav.  Det er da bare tull med dekningskrav for hele frekvensspekteret.

La oss slippe disse dyre mellomleddene og slippe til fri konkurranse.  Som jeg skrev finnes det allerede nok frekvensbånd til at det er dekning overalt.  Nye frekvenser kan brukes mye mer effektivt - det er bare tull at dekningskrav skal spille like stor rolle når hele landet allerede har bra dekning.

Lenke til kommentar

Hva med RiksTV da? Må alle ha nye bokser da? Og de som bruker kortleseren i TVen også ha boks (hater ekstra bokser)

Niks - det som vil skje er at sendere som i dag bruker frekvenser mellom 700 og 790 Mhz blir flyttet til frekvenser under 700 Mhz. RiksTV (digitalt bakkenett) bruker i dag frekvenser fra 470 til 790 Mhz, og vil trolig få noen frekvenser under dette.

Hverken boksene eller TV-er klargjort for bakkenett (DVB-T, DVB-T2) er låst til frekvenser, de har TV-mottakere som kan stilles inn (tunes) til mottak for hvilken som helst frekvens fra 470 til 790 Mhz (mulig også større. Akkurat som gamle analoge TV-er. Kortleseren er faktisk uinteressant, dens eneste oppgave er å dekryptere de kryptere signalene fra andre kanaler enn NRK.

Eventuell sperring av tunerfunksjonaliteten oppad til 700 Mhz kan gjøres i programvare etter det jeg har forstått. Tror også at DVB-T og DVB-T2 standarden har noe større spektrum enn brukt i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo nettopp der problemet ligger, at det er dekningskrav.  Det er da bare tull med dekningskrav for hele frekvensspekteret.

La oss slippe disse dyre mellomleddene og slippe til fri konkurranse.  Som jeg skrev finnes det allerede nok frekvensbånd til at det er dekning overalt.  Nye frekvenser kan brukes mye mer effektivt - det er bare tull at dekningskrav skal spille like stor rolle når hele landet allerede har bra dekning.

Jeg er ikke enig med deg på at det er nok frekvenser til at man kan selge disse til nyoppstartede operatører som ikke vil garantere for dekningsgrader.

Det finnes absolutt ikke nok frekvensbånd til at det er dekning med tilstrekelig kapasitet over alt. Selv nå er det mange områder med press på 800 MHz og 900 MHz. Telenor sier dette rett ut i arikkelen vi diskuterer, og det er synelig ved å se på finnsenderen.no at fler og fler siter med 900 MHz blir bygd om til LTE både hos Telenor og Telia.

700 MHz er et konge område i mobilfrekvensene til å sikre arealdekning, det er bare utrolig lite bra for forbrukere å dele dette ut til en aktør som bare skal sette opp et par sendere i sentrale områder. 700 / 800 og 900 MHz bruker man for å sikre en god dekning av arealet, så smeller man opp sendere på 1800, 2100 og 2600 MHz i tettere områder for å avlaste de andre større cellene.

Jeg hadde forstått tankegangen litt bedre dersom det hadde vært snakk om de høyere frekvensområdene. Men på 700 MHz området syntes jeg ikke det gir mening. På en 20 MHz kanal er det selv med kommende 5G teknologi kun snakk om teoretisk maks på 600 Mbit/s. Det hadde vært  tungt å drive som operatør med kun 600 Mbit/s tilgjengelig i store celler som 700 MHz åpner for.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med deg på at det er nok frekvenser til at man kan selge disse til nyoppstartede operatører som ikke vil garantere for dekningsgrader.

Det finnes absolutt ikke nok frekvensbånd til at det er dekning med tilstrekelig kapasitet over alt. Selv nå er det mange områder med press på 800 MHz og 900 MHz. Telenor sier dette rett ut i arikkelen vi diskuterer, og det er synelig ved å se på finnsenderen.no at fler og fler siter med 900 MHz blir bygd om til LTE både hos Telenor og Telia.

700 MHz er et konge område i mobilfrekvensene til å sikre arealdekning, det er bare utrolig lite bra for forbrukere å dele dette ut til en aktør som bare skal sette opp et par sendere i sentrale områder.

Hvorfor? Det Norge trenger minst av alt er mer monopolspektrum til eksisterende aktører i et marked som ikke fungerer.

Og er ikke sannsynligheten større for at det blir hundre ganger så mange sendere om spektrum blir lettere tilgjengelig? Jeg ser at et open-source LTE-setup nå koster mindre enn det en familie bruker i abonnementsavgift til Telenor på ett år. Vi ville fått enormt mye bedre dekning siden kostnaden for hardware går mot null i forhold til andre faktorer som leie, vedlikehold, byråkrati osv - noe som har en mye lavere pris hos private aktører.

700 / 800 og 900 MHz bruker man for å sikre en god dekning av arealet, så smeller man opp sendere på 1800, 2100 og 2600 MHz i tettere områder for å avlaste de andre større cellene.

Jeg hadde forstått tankegangen litt bedre dersom det hadde vært snakk om de høyere frekvensområdene. Men på 700 MHz området syntes jeg ikke det gir mening. På en 20 MHz kanal er det selv med kommende 5G teknologi kun snakk om teoretisk maks på 600 Mbit/s. Det hadde vært  tungt å drive som operatør med kun 600 Mbit/s tilgjengelig i store celler som 700 MHz åpner for.

Ja jeg kan forstå argumentet ditt om høyere frekvensområder ble tvangsinndratt, men når det ikke skjer og når problemet er et ikke-fungerende marked så er første steg å få markedet til å fungere. Når så høyere frekvenser kan frigjøres så kan de også selges på samme måte.

Spektrum håndteres i dag som en system hvor staten utpeker en føydalherre som alle skal betale skatt til. Det skaper ikke utvikling.

For IoT f.eks. er det ikke behov for full dekning - bare billig dekning der dingsen finnes, og lav båndbredde er helt OK. Kommer Telenor til ã tilby IoT-aksess for dingser for 5kr/året? Nei aldri. Hvorfor? Pga tullete auksjoner og regelverk som hindrer framveksten av et slikt marked.

Lenke til kommentar

Ice + chilli og tv2 (samt andre virtuelle operatører som ikke er eid av monopolistene) i ett tredje mobilnett som er bygget for kapasitet ville vært fantastisk.

Tv2 ser vel også at de må investere i infrastruktur uansett.

Det burde også være mulig å samarbeide med andre store aktører for å bygge kjernenettet mellom basestasjonene nå som datasentere dukker opp med jevne mellomrom.

Mye bedre å bruke noen som ikke eier sitt nett, men som bruker Telia! ICE har for dårlig dekning & for sakte nett! Det samme gjelder også telenor (også kalt for svindel & bedrag)

Lenke til kommentar

700 MHz er et konge område i mobilfrekvensene til å sikre arealdekning, det er bare utrolig lite bra for forbrukere å dele dette ut til en aktør som bare skal sette opp et par sendere i sentrale områder. 700 / 800 og 900 MHz bruker man for å sikre en god dekning av arealet, så smeller man opp sendere på 1800, 2100 og 2600 MHz i tettere områder for å avlaste de andre større cellene.

Men alt av frekvensåpninger betyr ihvertfall noe. Få fiberbredbånd til folket! Det vil løse mye av utfordringene.

Det er riktig å sette seg som mål å få vekk bakkenettet. Det vil uansett tilbys parabolmottak for de mest grisgrendte kundene og de som tviholder på at fiberbredbånd ikke er noe for dem.

Lenke til kommentar

Det er mye utstyr som står på 700MHz, trådløse mikrofoner er et eksempel. Hva har man tenkt å gjøre med slikt?

He he. Blir gøy i byene da hvor det kryr av trådløse mikrofoner. Husker jeg alt hadde problemer et sted vi hadde karaoke med at noe som hørtes ut som en TV sending slo inn. Og hjemme hører jeg playstation-headsettet til naboen når mikrofonen min er av (tro om han hører meg synge når jeg slår på mikrofonen). Masse moro :-)

Lenke til kommentar

På tide å slutte helt med disse gammeldagse auksjonene for monopol på brede frekvensbånd. Det meste av spekteret burde reguleres til fri bruk innenfor en spesifikasjon, slik som 2.4GHz og 5GHz båndene som brukes av WiFi er i dag. Med mye lengre rekkevidde må man kanskje ha litt strengere begrensning, og faktisk spesifisere en felles medium access control.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...